Re: Kommande FAQ: Gitarrjustering/fixning
Postat: fre 27 mar 2009, 19:20
Man ska inte olja stämskruvarna med symaskinsolja. Träet suger upp oljan och sväller. Inge bra....
/T
/T
Forumet för musiker & instrumentbyggare
http://diskantforum.se/
Toburn skrev:Man ska inte olja stämskruvarna med symaskinsolja. Träet suger upp oljan och sväller. Inge bra....
/T
Toburn skrev:Om mekaniken kärvar ska man helst byta den. Fett är ok, men olja gör ingen större nytta och särskilt inte symaskinsolja (som är en dålig produkt ). Eftersom mekaniken står stilla 99.99 procent av tiden (elementär tribologi...) försvinner oljefilmen snabbt som en avlöning.
Och varför byta ut fettet? Ska man byta vax på pickisarna också?
I min värld (10 år gammal Washburn och 20 år gammal strata) är det i och för sig "moderna" kapslade stämmisar som gäller, men jag har aldrig upplevt något behov av att smörja mina stämskruvar.
Det finns många exempel på folk som regelbundet oljat stämmisar direkt på plats (symaskinsolja över skruven) och lyckats få träet i skruvhålen och genomföringen att svälla med lacksläpp och lossnande skruvar som resultat.
Om man börjat trakassera sina stämskruvar med symaskinsolja så får man fortsätta med det eftersom det "tvättar" bort
ursprungsfettet.
Dessutom, om man oljar stämskruven regelbundet, var tar den gamla oljan vägen? Inte dunstar den i alla falll....
/T
Det finns många exempel på folk som regelbundet oljat stämmisar direkt på plats (symaskinsolja över skruven) och lyckats få träet i skruvhålen och genomföringen att svälla med lacksläpp och lossnande skruvar som resultat.
Toburn skrev:På öppen mekanik bör man inte använda "våta" smörjmedel överhuvudtaget. Det finns bättre produkter nuförtiden där lösningsmedlet dunstar och lämnar kvar en torr grafit-eller silikonyta (för billås bland annat). Om man har fett/olja i öppen mekanik riskerar man att det fastnar finkornigt "skräp" (damm) i fettet, vilket resulterar i större slitage.
Jag har inte mecklat i någon gitarr med sluten mekanik där det funnits anledning att smörja. Jag har bara bytt ut kärvande
mekanik. Kärvar det beror det på att nånting är utslitet. Mindre jobb att byta, men på antika instrument kan det ju vara lite
känsligt ur en värdeminskningsaspekt. Själv är jag mer intresserad av att ha spelbara instrument.
Jag har inte mekat med slutna, antika, "vintage"-grejjor, men vet att gamla Klusonskruvar ofta är av riktigt usel kvalitet och de jag känner har bytt till nya vintage-ersättnings grejjor. (Finns hyfsade pryttlar "out there").
Är man försiktig kan man naturligtvis använda symaskinsolja, men den gör ingen större nytta i längden. Oljefilmen mellan
kontaktytorna försvinner ganska snabbt eftersom mekniken bara står och gnuggar fram och tillbaka (när man stämmer guran) och står stilla däremellan. En grafitfilm är betydligt mer långtidsverkande.
Det kan ju hända att man "glöttrar" upp gammalt torkat fett med symaskinsolja, har inte sett något sånt, men har ju som
sagt inte mekat med antika stämmisar. Har dock öppnat andra 50 år gamla pryttlar där fettet fortfarande är ok.
OBS! Använd inte produkter som innehåller silikon på elektro-mekanik typ potar och dylikt. Det är döden på flaska för elektronik, men det kanske alla redan visste?
/T
sage590 skrev:Problem med axelbandsknoppsskruvar som skruvar ur sig.
Alt.1 Pressa ner trälim i hålet och tryck ner en tändsticka som du täljt till bra passform.
Kapa bort ev. utstickande sticka.
Skruva tillbaka skruven innan limmet torkat. Gör att stickan kilas fast mot träet i hålet och skapar en stark limfog.
*DNS* skrev:Toburn skrev:Om mekaniken kärvar ska man helst byta den. Fett är ok, men olja gör ingen större nytta och särskilt inte symaskinsolja (som är en dålig produkt ). Eftersom mekaniken står stilla 99.99 procent av tiden (elementär tribologi...) försvinner oljefilmen snabbt som en avlöning.
Och varför byta ut fettet? Ska man byta vax på pickisarna också?
I min värld (10 år gammal Washburn och 20 år gammal strata) är det i och för sig "moderna" kapslade stämmisar som gäller, men jag har aldrig upplevt något behov av att smörja mina stämskruvar.
Det finns många exempel på folk som regelbundet oljat stämmisar direkt på plats (symaskinsolja över skruven) och lyckats få träet i skruvhålen och genomföringen att svälla med lacksläpp och lossnande skruvar som resultat.
Om man börjat trakassera sina stämskruvar med symaskinsolja så får man fortsätta med det eftersom det "tvättar" bort
ursprungsfettet.
Dessutom, om man oljar stämskruven regelbundet, var tar den gamla oljan vägen? Inte dunstar den i alla falll....
/T
Jo, fettet torkar och oljan dunstar..
Oljan tjänar som lösningsmedel till fettet och skrämmer liv i det, men byte ar rekommendabelt. Öppna en tjugo år gammal mekanik och titta hur fettkonsistensen är. Det är givetvis beroende av förvaring av instrumentet.Det finns många exempel på folk som regelbundet oljat stämmisar direkt på plats (symaskinsolja över skruven) och lyckats få träet i skruvhålen och genomföringen att svälla med lacksläpp och lossnande skruvar som resultat.
Mitt tips om olja gäller endast modern mekanik, där man måste knacka bort locket, vintagemekanik öppnar man lätt och fettar in.
Ingen olja på träet. Lämna bort gitarren till kunnig person.
Wicca skrev:Hookway skrev:Wicca skrev:Skruva åt alla skruvar på gitarren.
//Mikael
Drog åt dragstångsskruven så gott jag kunde och fixerade med loctite...nu är fan gitarren ospelbar.
Tyckte inte det var ett bra tips!
Då drog du inte åt tillräckligt hårt, testa att använda mutterknack.
Thrashman skrev:En annan grej som kanske tagits upp;
"Hur slipar man banden ifall de är ojämna/bråkar med lägre stränghöjder?"
Stelin skrev:John the Revelator skrev:Nut skrev:Självklart justerar man trussroden/reliefen med strängarna uppstämda, annars har man noll koll på vad som händer.
+1
Den stora poängen är ju att justera stångens motdrag mot strängarnas "drag"... De flesta rekommendationer är att tom justera i "spelläget" för att få det så korrekt (efter smak så klart) som möjligt.
Jag har hört nån löjlig historia om att det skulle vara skadligt att skruva med strängarna spända.
Själv har jag aldrig behövt fundera över det då några av mina gitarrer ha justeringen vid klacken ( ) och typ aldrig behövt justeras, och på de andra så löstes problemet i vanlig ordning av gitarrvärldens bästa uppfinning: floydet.
Bara att trycka fram floydet, skruva, släppa...
Inte för att jag nu tror att det spelar någon roll ifall det är strängtryck på när man skruvar, men ändock.
Floyd fixar allt.
maltjik skrev:EFTERLYSER: tutorial för hur man vaxar mickar!!
maltjik skrev:sage590 skrev:Problem med axelbandsknoppsskruvar som skruvar ur sig.
Alt.1 Pressa ner trälim i hålet och tryck ner en tändsticka som du täljt till bra passform.
Kapa bort ev. utstickande sticka.
Skruva tillbaka skruven innan limmet torkat. Gör att stickan kilas fast mot träet i hålet och skapar en stark limfog.
tändstickor är så jävla kasst trä så det kommer gå sönder på nolltid. ta hellre en sticka av annat "riktigt" trä istället.
eller blanda en smet av sågspån och lim. fyll hålet. låt torka. borra nytt hål.
cy_berg skrev:Till protokollet bör noteras att Diskantforum till stor del består av folk från den "ironiska generationen" vilket gör att man bör ställa in sin ironi-radar därefter så att säga.
Thrashman skrev:^ Nej?
slinky skrev::shock:
Wicca, du startade eländet, ta nu bort tråden innan folk förstör sina gitarrer.
Vultures skrev:Thrashman skrev:^ Nej?
nej på vad?
Thrashman skrev:Vultures skrev:Thrashman skrev:^ Nej?
nej på vad?
nej på att blöta ned greppbrädan så att trät sväller och banden reser sig.
Hookway skrev:Wicca skrev:Skruva åt alla skruvar på gitarren.
//Mikael
Drog åt dragstångsskruven så gott jag kunde och fixerade med loctite...nu är fan gitarren ospelbar.
Tyckte inte det var ett bra tips!
Thrashman skrev:dem är synnerligen inte väldigt skillade, därför jag helst inte lämnar mina gitarrer dit för genomgång, utan gör det själv