• Reklam

Bilfråga - Hur hade du gjort?

Övrigt

Bilfråga - Hur hade du gjort?

Inläggav vikko98 » tis 28 nov 2017, 22:49

Står med två kakor och vill inte äta någon av dem...

Just nu har jag en knappt två år gammal förmånsbil genom jobbet, det är väldigt fördelaktigt då jag inte lägger en enda extra krona utöver månadskostnaden förutom bensin. Jag är nöjd med bilen men leasingperioden börjar gå mot sitt slut och det går inte beställa samma modell med samma motor och specar. Dessutom skulle månadskostnaden bli högre för en någorlunda likvärdigt utrustad bil. Jag har då två alternativ.

1. Vi köper loss bilen till ett hyfsat bra pris, månadskostnaden det första året blir då ca 500 kr högre än vad den är idag men då är inte ev. verkstadsbesök medräknade. Resterande år kommer helförsäkring och högre servicekostnader till men man kan ju alltid amortera lite extra för att få ned månadskostnaden då.

2. Jag beställer en ny förmånsbil av annan modell och går upp en dryg tusenlapp i månadskostnad men har kvar alla fördelar som jag har idag (förutom trängselskatten kanske, beroende vad de bestämmer sig för) i två år till.

Så i princip samma kostnad för båda alternativen. Men skulle jag byta arbetsgivare, vilket det kanske finns en liten chans att jag gör inom en relativt snar framtid, så försvinner alt. 2 och en bil måste köpas ändå.

Det här hade inte varit något problem om jag inte hade haft familj för då hade det fungerat alldeles utmärkt med en skruttbil men nu är det som det är. Vi har råd med båda alternativen men visst, det är ganska mycket pengar det handlar om.

Så hur hade du gjort i detta fall? Vilket är det mest vuxna valet?

Skit i vad det är för modeller, jag ser ändå ingen prestige i sådana grejer, bilen ska bara rulla, vara säker och någorlunda rolig att köra.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem

Reklam

Re: Bilfråga - Hur hade du gjort?

Inläggav Jesperado » ons 29 nov 2017, 08:45

Det enda vuxna valet är att äga sin egen bil och att inte köpa en dyrare bil än man klarar av att betala den kontant.
Användarvisningsbild
Jesperado
Medlem
Medlem

Inläggav HoboTLB » ons 29 nov 2017, 09:24

Vuxna val :thumbdown:
Säg upp dig, satsa på rockmusiken och köp min bil för ett fyrsiffrigt belopp.

Som dagisfröken i Karlstads kommun erbjuds förmånscykel.
Användarvisningsbild
HoboTLB
Medlem
Medlem

Inläggav Bananskalle » ons 29 nov 2017, 12:11

Köp en fet van! Bör gå under 2 000 kr! Familjen får plats!

Bild
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem

Inläggav poxxed » ons 29 nov 2017, 12:29

Nissan Micra.
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem

Inläggav Henkie » ons 29 nov 2017, 12:39

1. Tråkigt!

2. Bättre, du får ju en ny bil. SÅÅÅÅÅ märkvärdigt unik är väl inte den du äger nu?

Men på vilket sätt "kräver" familj en fräsch bil? Köp en lagom många år gammal V70 så åker ni ju både säkert och har plats till barnvagnar, hästar och matkassar i bagageutrymmet utan att det kostar massa pengar. :arrow:
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! https://www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem

Inläggav Bananskalle » ons 29 nov 2017, 13:01

Van är större och fetare än V70.
Van vinner.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem

Inläggav vikko98 » ons 29 nov 2017, 14:31

Alltså hade inte förmånsbilen varit så förmånlig :clown: så hade jag aldrig leasat. Lånet blir vuxet upplagt med tillräckligt hög amortering och så att bilens värde ligger med bra annars hade man ju kunna komma väldigt "billigt" undan månadskostnadsmässigt.

Henkie skrev:1. Tråkigt!

2. Bättre, du får ju en ny bil. SÅÅÅÅÅ märkvärdigt unik är väl inte den du äger nu?

Men på vilket sätt "kräver" familj en fräsch bil? Köp en lagom många år gammal V70 så åker ni ju både säkert och har plats till barnvagnar, hästar och matkassar i bagageutrymmet utan att det kostar massa pengar. :arrow:

Inte för att det är någon garanti, men det känns ändå tryggare att ha en nyare bil med tanke på driftsäkerhet. Vi betalar för att slippa problem helt enkelt. Och nej, bilen är inte märkvärdig men den funkar bra och vi vet vad vi köper, det är ju vi själva som haft den.

Självklart är det ett lyxproblem men vi behöver bestämma oss ganska snart så jag tänkte att jag kollar här för att få lite perspektiv...

...eller bli mobbad...

...risken finns...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem

Inläggav Tremade » ons 29 nov 2017, 20:42

Lease en Passat GTE? Elhybrider är billiga i förmånsvärdet. Orka äga skrotet, folk på vischan med snusprilla äger sitt skrot (tänk rostig 240,740,940..)

Om det inte är en jävligt fet van då så att säga. Det trumfar allt!
Senast redigerad av Tremade ons 29 nov 2017, 20:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem

Inläggav vikko98 » ons 29 nov 2017, 21:07

När min svåger förlorar förståndet på riktigt så tänker jag att jag och han ska skaffa en vit sönderrostad van vars fjädring är lite dålig på ena sidan, så att den lutar hela tiden. I den ska vi åka runt och sno osäljbara saker. Vara GBGs sämsta småtjuvar...

/Niklas

Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem

Inläggav Joffe » ons 29 nov 2017, 21:26

Tycker du svarat på frågan själv redan. Om du faktiskt tänker byta jobb - köp ut bilen. Om inte, ny förmånsbil. Klart.
Användarvisningsbild
Joffe
Medlem
Medlem

Återgå till Off topic