• Reklam

Hjälp. Jag har blivit fet.

Övrigt

Re: Hjälp. Jag har blivit fet.

Inläggav Bananskalle » ons 25 jul 2018, 21:53

Kött, grönsaker och hopprep. Vägen till lycka.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem

Reklam

Inläggav Pata » ons 25 jul 2018, 22:11

Bild
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem

Inläggav rocky67 » ons 25 jul 2018, 23:27

Pata skrev:Bild

ÄÄäääntligen något vettigt!
Boom-shacka-lacka-dinge-ding-ding -jag är ett sexpack folköl och en piggelin

Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem

Inläggav Henkie » fre 27 jul 2018, 09:40

Spannmål, löpband och öl. Jag vet! De andra låtsas bara!
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! https://www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem

Inläggav Bananskalle » fre 27 jul 2018, 10:30

Ihärdig och högfrekvent beröring av egen penis borde också kunna bränna 3-4000 kcal.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem

Inläggav Joffe » fre 27 jul 2018, 20:39

Ändring av matvanor är helt onödigt om du inte är grymt osund sedan tidigare. Rör på dig lite mer, utan att öka mat-och-godiskonsumtionen så ordnar det sig.
Användarvisningsbild
Joffe
Medlem
Medlem

Inläggav Pata » fre 27 jul 2018, 20:49

Bananskalle skrev:Ihärdig och högfrekvent beröring av egen penis borde också kunna bränna 3-4000 kcal.

Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem

Inläggav Apan » lör 28 jul 2018, 23:01

Joffe skrev:Ändring av matvanor är helt onödigt om du inte är grymt osund sedan tidigare. Rör på dig lite mer, utan att öka mat-och-godiskonsumtionen så ordnar det sig.
Falskt. Försök bli av med kulmage på det viset. Röra sig lite mer gör att viktökningen inte eskalerar. Röra sig mycket mer, eller äta mindre ger viktminskning.
OT | BJ
"Jag var dödens hörlurar, där livet brusade entonigt och falskt."
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem

Inläggav Bananskalle » sön 29 jul 2018, 08:47

En påse grillchips och fem Arboga 7,2, dvs en vanlig lunch, bränns enkelt meddelst 35000 hopp med hopprepet.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem

Inläggav rocky67 » sön 29 jul 2018, 23:43

Hopplöst. Spontanköpte ett 10 pack coca-cola på macken idag. Åt tre tortillas till lunch och pasta carbonara till middag. Gick i alla fall en sväng på några kilometer m hunden.

Vilken tränings app är bra om man vill kolla på mobilen utan att behöva köpa till ett armbandsur. Har iPhone.

Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem

Inläggav rocky67 » sön 29 jul 2018, 23:44

Bananskalle skrev:En påse grillchips och fem Arboga 7,2, dvs en vanlig lunch, bränns enkelt meddelst 35000 hopp med hopprepet.

Grillchips? Det är eldningförbud, moderaten!

Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem

Inläggav Bananskalle » sön 29 jul 2018, 23:56

rocky67 skrev:
Bananskalle skrev:En påse grillchips och fem Arboga 7,2, dvs en vanlig lunch, bränns enkelt meddelst 35000 hopp med hopprepet.

Grillchips? Det är eldningförbud, moderaten!

För att inte tala om att bränna kalorier :-/
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem

Inläggav rocky67 » mån 30 jul 2018, 06:41

:big: :big:

Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem

Inläggav Bananskalle » mån 30 jul 2018, 09:59

rocky67 skrev:Hopplöst. Spontanköpte ett 10 pack coca-cola på macken idag. Åt tre tortillas till lunch och pasta carbonara till middag. Gick i alla fall en sväng på några kilometer m hunden.

Vilken tränings app är bra om man vill kolla på mobilen utan att behöva köpa till ett armbandsur. Har iPhone.

Jag väger 105 kilo, vilket är ca 10-15 kilos övervikt (193 lång). Dessa kilon sitter vid midjan och i chipstuttarna. Springer jag i ett tempo om ca 6:00 - 6:30 per km så bränner jag 8-900 kcal i timmen. Ett par km promenad är ingenting :sad2:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem

Inläggav vikko98 » mån 30 jul 2018, 13:57

rocky67 skrev:Hopplöst. Spontanköpte ett 10 pack coca-cola på macken idag. Åt tre tortillas till lunch och pasta carbonara till middag.

Du måste i sådana situationer tänka: "Vad hade Gunde gjort?"

Asså, jag var på en föreläsning för ett tag sedan där två nyktra alkoholister pratade. Egentligen inget speciellt så sett men första gången jag har hört något sådant sedan jag gick i skolan och de här killarna tillhörde min egen generation så det var på något sätt lättare att relatera till.

Den ena killen fick frågan om varför 95% misslyckas med att hålla sig nyktra. Svaret på det var så brutalt ärligt och enkelt och första gången jag har hört det uttryckas så utan en massa ursäkter. Typ så här sa han: "Det finns inget anlag som får mig att klara av att inte dricka eller att någon misslyckas. Varje morgon jag vaknar väljer jag att vara nykter, jag gör det jag behöver göra för att hålla mig nykter och jag gör det för att jag vill vara det".

Nu är det kanske inte lika livspåverkande att vara alkoholist kontra att man har blivit överviktig men det är samma kemikalier och mekanismer i hjärnan oavsett vad ens "missbruk" är.

Men gör så här om det är svårt att låta bli godsakerna. Ha en dag i veckan, exempelvis igår, där du kan unna dig vad du vill. Cola, snask, onyttig mat etc. Ofta när folk förbjuder sig själva att äta något blir det otroligt svårt för dem att låta bli. Hjärnan är riktigt duktig på lura en, fundera på om du kommer ihåg vad hjärnan sa till dig när du köpte läsken... Men resten av dagarna så följer du den diet du valt att följa.

Jag nämner 5:2 igen då det inte förbjuder dig att äta något egentligen bara att du håller dig till max 600 kcal två dagar i veckan. Men då kan de vara smart att äta mat med lågt kaloriinnehåll men som ändå ger en bra mättnadskänsla. T.ex. ett kilo vitkål innehåller ungefär 300 kcal och en Snickers på 57 g innehåller 279 kcal.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem

Inläggav Apan » mån 30 jul 2018, 14:30

Jag är av samma åsikt som Niklas/vikko vad gäller både alkoholism och matvanor. Ersätta dåliga vanor med goda är det viktigaste. Sen finns det saker som dålig ämnesomsättning och missbrukspersonligheter som kan göra det svårare för vissa, men detta används oftast som undanflykter och bortförklarningar.

Nästa gång du känner suget byter du sockervattnet mot folköl för en s.k. win-win.
OT | BJ
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem

Inläggav rocky67 » mån 30 jul 2018, 16:23

Vad tror ni om 23:1 diet? Alltså bara äta rejält en gång om dagen?
Dra i sig en kebabtallrik till lunch och that's it, liksom...

Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem

Inläggav rocky67 » mån 30 jul 2018, 16:23

jag har inte sprättat 10-packet ännu...

Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem

Inläggav Tremade » mån 30 jul 2018, 18:22

Varför inte cola zero istället?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem

Inläggav Bananskalle » mån 30 jul 2018, 21:26

rocky67 skrev:jag har inte sprättat 10-packet ännu...

När jag slutade snusa för fem år sedan (inget nikotin i kroppen leder till lägre hjärtfrekvens = mindre antal brända kalorier = allt annat lika = viktökning) så hade jag fem dosor General i kylen i säkert tre månader. En dosa hade gjort mig nervös för att snuset snart var slut. Fem dosor kändes bra. Efter ett tre månader gav jag bort dem. Så, vad jag vill säga är att ta inte den första colan, men känn ingen press att slänga bort dem.

Och att byta cola mot en 2,8% är ju ett sådant uppköp att det nästan är skamligt :oops:

Personligen behöver jag piskor för att hålla mig undan min stora drog vin. Därför anmäler jag mig till diverse lopp under året. För lika gärna som jag vill hinka vin vill jag INTE försämra mina (officiella/offentliga) löparprestationer.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem

Inläggav Bananskalle » mån 30 jul 2018, 21:30

Jo, runkeeper, även gratisversionen, funkar som kalori-kollare. Du petar in din ålder & vikt och trackar din promenad. Långsamt tempo per kilometer = få brända kalorier. Det blir naturligtvis ett slags schablonvärde men det är ju alltid något.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem

Inläggav Pata » mån 30 jul 2018, 21:33

Bananskalle skrev:Jo, runkeeper, även gratisversionen, funkar som kalori-kollare. Du petar in din ålder & vikt och trackar din promenad. Långsamt tempo per kilometer = få brända kalorier. Det blir naturligtvis ett slags schablonvärde men det är ju alltid något.

Eller varför inte https://zombiesrungame.com/
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem

Inläggav Bananskalle » mån 30 jul 2018, 21:36

Pata skrev:
Bananskalle skrev:Jo, runkeeper, även gratisversionen, funkar som kalori-kollare. Du petar in din ålder & vikt och trackar din promenad. Långsamt tempo per kilometer = få brända kalorier. Det blir naturligtvis ett slags schablonvärde men det är ju alltid något.

Eller varför inte https://zombiesrungame.com/

:shock:

SKALL TESTAS!
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem

Inläggav Laban » tis 31 jul 2018, 09:56

Jag är naturligt långsmal och extremt klent byggd och började när jag var 20 få ett bildäck efter att missbrukat friheten att kunna äta precis vad jag ville när man äntligen flyttat hemifrån, dvs pizza och chips varje dag. Skaffade mig ett gymkort och har hållt rutinen utan uppehåll sen dess, trots att jag hatar det mer än något annat i mitt liv. Viljan att inte se för jävlig ut har räckt långt för mig.

Idag är jag 33 och har sen några år tillbaka hittat en rutin som funkar för mig. Jag kör ungefär en raketfylla i veckan plus någon extrafylla i undantagsfall, semester ej inräknad. Jag äter obegränsat med skitmat på helger och lite åt det hållet också på vardagskvällar med spaggetti och köttfärssås i TV-soffan etc och dricker dessutom två proteindrinkar per dag. Dvs jag lever väldigt gott. Jag kompenserar för detta genom att dels träna dagligen och dels äta en bra lunch. På jobbet har jag en lunchrestaurang med självservering så jag kan slänga upp 75% grönsaker och bönor och resten kött och sås, dvs så få kolhydrater som möjligt men fortfarande utan att det blir äckligt. Jag hatar för övrigt vanliga grönsaker och plågades i övergången från stora potatistallrikar till grönsaker men idag ser jag fram emot lunchen varje dag, bara det finns nån vettig sås som maskerar den äckliga smaken från grönsakerna.

Men detta är såklart inte tillräckligt, jag går sakta men säkert upp i vikt genom att leva såhär och när spegelbilden blir för vidrig kör jag igång en bantning. Detta innebär att jag bara ändrar min kvällsmåltid från griseri till bajsäcklig kycklingsallad med linser. Försöker också få in en löprunda på söndagarna för att kompensera för den obligatoriska söndagspizzan om inte bakfyllan tar emot för mycket. 1-2 månader med detta så går jag ner 2-5 kg och är tillbaka på önskad fettmängd igen med hyfsat behållen styrka. Poängen här är alltså att jag fortsätter grisa som in i helvete på helgerna men ändå går ner i vikt tack vare lite självkontroll på vardagarna. Jag behöver sällan kämpa mot hunger, det handlar bara om att tvinga sig att äta tråkig mat och avstå det onyttiga. Förutom på helger. Då jävlar ska det supas och grisas.
Senast redigerad av Laban tis 31 jul 2018, 09:56, redigerad totalt 1 gång.
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem

Inläggav Apan » tis 31 jul 2018, 13:52

Leva gott och träna dagligen är väl själva definitionen av ömsesidigt uteslutande företeelser?
OT | BJ
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem

FöregåendeNästa

Återgå till Off topic