• Reklam

Skumt Brus vid inkoppling av StudioProjects B1

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Skumt Brus vid inkoppling av StudioProjects B1

Inläggav Hammar » tor 05 mar 2015, 03:12

Tjenare gott folk! Kan vara fel ställe att posta detta men kan väl i förbifarten påpeka
att det är lite knepigt som nykomling att hitta ett bra ställe å posta Tech-frågor =)

Jo! Såhär ligger det till, Jag har en SPB1 som jag testat i 2 olika preamps, en Audiobuddy och en ART MP
och problemet uppdagar sig i båda, tydligen något den även haft för sig hos sin tidigare ägare.

När den kopplas in (eller rättare sagt när fantomspänning kopplas på) så Brusar den till hejdlöst och suset
avtar successivt tills det når "Nästan" tyst - det ligger kvar nån störning i botten men amplituden avtar
såpass att det går å jobba med - samma sak fast i mindre skala händer när jag ändrar Padding på micken.

Jag har vid något tillfälle för bara någon dag sedan upplevt "REN" signal och kunde då enkelt urskilja i
mina hörlurar vad som var datorusus och vad som var rums-ljud, det gick alltså tveklöst att identifiera ljuden
som något micken plockar upp snarare än skapar. Men det verkar onekligen som att jag inte hittar tillbaka
till det läget, kabeln jag hade har varit lite glapp men det är åtgärdat - det jag gjorde för att få allt att låta perfekt
var att skruva av casingen och dra ur själva micken för att se om nån konding hade svällt, inget synligt fel, skruvade ihop
och lät perfekt.. Men nu är det tillbaka.

Undrar om det är någon som kan ha en susning om vad det är som pågår, är det en konding som gett upp
eller ere helt enkelt bara nå fel som e trasigt :roll:

Rocka på! Grymt forum !
Hammar
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 05 mar 2015, 02:56

Reklam

Re: Skumt Brus vid inkoppling av StudioProjects B1

Inläggav Groth » tor 05 mar 2015, 11:24

Välkommen till Diskantforum, platsen där allt kan hända. :mrgreen:

En sak vi ska göra är att testa min mick hemma hos dig för att se om det är direkt skillnad mellan mickarna. Om min mick låter likadant så är det ju en "wild goose chase" att försöka hitta fel på micken, och man kan gå vidare till andra tänkbara felkällor.

Om vi konstaterar att det finns en faktiskt (mätbar och hörbar) skillnad mellan din och min mick så ska vi börja med att byta elektrolytkondingarna tycker jag. Jag har inte lyckats hitta något schema, men som man ser på denna bild:

Bild

...så sitter det tre stycken på ena sidan och två på andra.
"Lighten up, Francis."
Användarvisningsbild
Groth
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5521
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 21:03
Ort: Sverige

Re: Skumt Brus vid inkoppling av StudioProjects B1

Inläggav Steomixs » tor 01 feb 2018, 11:09

Очень новая информация, которую вы приносите нам. Я должен приветствовать.
Steomixs
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 01 feb 2018, 10:38

Re: Skumt Brus vid inkoppling av StudioProjects B1

Inläggav Tremade » tor 01 feb 2018, 14:18

Steomixs skrev:Очень новая информация, которую вы приносите нам. Я должен приветствовать.

På svenska: "Mycket ny information som du tar med oss. Jag måste välkomna."
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 22:14
Ort: Stockholm


Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam