• Reklam

Signal split - degraderar signalen?

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Signal split - degraderar signalen?

Inläggav fishnose » ons 31 dec 2008, 00:40

Nu har jag ju gjort om min Booster till en Booster/Buffer med hjälp av andra medlemmar :thumbup: och så kom jag att tänka på en till grej:

Om jag nu har en bra buffer med 1MOhm inimpedans och 1 KOhm utimpedans, kan jag koppla dit ett till utgångsjack parallellt med den gamla, för att få ut två likadana signaler? Alltså splitta signalen.
Det skulle väl innebära att utgångsimpedansen blev sådär halften om båda utgångarna är kopplade till nåt annat, antar jag - men det har väl ingen betydelse.

Kommer signalen att bli svagare, eller påverkas på någota annat negativt sätt tror ni? Knske beror på vad som sitter i andra ändan på resp utgång.

/George
Användarvisningsbild
fishnose
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 09 nov 2008, 02:21
Ort: Stockolmo

Reklam

Re: Signal split - degraderar signalen?

Inläggav magnus » mån 06 apr 2009, 21:29

fishnose skrev:Nu har jag ju gjort om min Booster till en Booster/Buffer med hjälp av andra medlemmar :thumbup: och så kom jag att tänka på en till grej:

Om jag nu har en bra buffer med 1MOhm inimpedans och 1 KOhm utimpedans, kan jag koppla dit ett till utgångsjack parallellt med den gamla, för att få ut två likadana signaler? Alltså splitta signalen.
Det skulle väl innebära att utgångsimpedansen blev sådär halften om båda utgångarna är kopplade till nåt annat, antar jag - men det har väl ingen betydelse.

Kommer signalen att bli svagare, eller påverkas på någota annat negativt sätt tror ni? Knske beror på vad som sitter i andra ändan på resp utgång.

/George


Den signal som buffern skickar ut spänningdelas mellan bufferns utgång och den anslutna pedalen/förstärkarens inimpedans. Om du bara ansluter en pedal på t ex 10 kOhm så hamnar ca 91 % av signalen över den anslutna pedalens inimpedans. Om du dock parallellkopplar utgångsjacken så ser buffern endast 5 kOhm (10 kOhm parallellt med 10 kOhm, om båda pedalerna har denna impedans) och endast ca 83 % av signalen hamnar över pedalernas parallellkopplade ingång. Så svaret är att det som ansluts kommer att påverka och i det fall de båda anslutna pedalerna har samma inimpedans så ger det samma resultat som om endast den ursprungliga pedalen hade varit inkopplad och att bufferns utimpedans hade varit fördubblad. Om det kommer att funka tillfredsställande får man nog titta på i varje individuellt fall beroende på vad som ansluts. Generellt gäller att så fort något parallellkopplas så lastar det ned signalen.
magnus
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 01 mar 2008, 23:53

Re: Signal split - degraderar signalen?

Inläggav Viktor Johanſon » mån 06 apr 2009, 21:47

Det låter bara hälften så bra.
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm


Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam