• Reklam

Aktiv+passiv i samma gitarr? hjälp!

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Aktiv+passiv i samma gitarr? hjälp!

Inläggav Stickan » sön 06 sep 2009, 20:31

Tjenare
bygger en jackson rr och kom på ideen att stoppa i en sd blackout med en 18v mod och en passiv sd yjm singelcoil som halsmick med varsin volympott.
jag tänkte att det borde ju gå så länge man har en switch som skilljer dem åt och undrar om någon här skulle kunna hjälpa mig med ett kopplingsscheman.
[Play loud Play proud]
Stickan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 21 jun 2009, 21:10

Reklam

Re: Aktiv+passiv i samma gitarr? hjälp!

Inläggav danix » sön 06 sep 2009, 21:30

Är det någon tanke bakom att kombinera en av de absolut starkaste mickarna med en av de absolut svagaste?
The more we know, the less we fear. And then the world became a sphere
Användarvisningsbild
danix
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2312
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 09:45
Ort: Stockholm

Re: Aktiv+passiv i samma gitarr? hjälp!

Inläggav Stickan » sön 06 sep 2009, 21:58

ja jag älskar malmsteens ljud och när han annvänder sina svaga mickar i en stark stärkare så blir det hans karaktäristiska ljud <3 och sen med blackout så blir det mer (mycke mer) metal så det hela blir 2 gitarrer i 1
[Play loud Play proud]
Stickan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 21 jun 2009, 21:10

Re: Aktiv+passiv i samma gitarr? hjälp!

Inläggav Nut » tor 10 sep 2009, 17:48

Är nog ingen hit direkt med tanke på att dom har helt olika impedans och utsignal.
Dessutom vill aktiva mickar ha en 25K pott medans en passiv vill ha 500K för en HB och 250 för singlec.
Jag tror du får ett enormt konstigt mellan läge där båda mickarna är aktiva samtidigt samt att
single coilen blir betydligt svagare än stallmicken.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Aktiv+passiv i samma gitarr? hjälp!

Inläggav danix » tor 10 sep 2009, 19:54

Jag skulle satt en EMG PA-2 eller liknande som booster och buffer för SIngeln och använt en enda 25k volympot(eller vad det nu är till Blackouts)
The more we know, the less we fear. And then the world became a sphere
Användarvisningsbild
danix
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2312
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 09:45
Ort: Stockholm

Re: Aktiv+passiv i samma gitarr? hjälp!

Inläggav Stickan » tor 10 sep 2009, 20:30

ja men jag menar att jag skulle ha en switch mellan dom så de inte kan annvändas samtidigt utan var för sig
[Play loud Play proud]
Stickan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 21 jun 2009, 21:10

Re: Aktiv+passiv i samma gitarr? hjälp!

Inläggav limbe » ons 23 sep 2009, 22:42

Att blanda aktiva och passiva pickuper på samma gitarr är väl kanske inte den optimala kombinationen men visst går det!Som du själv skriver ska du aldrig köra dom tillsammans.jag har en kompis som just gjorde det på en strata som han använde för att testa stärkare och effektprocessorer.Om du går in på Duncans hemsidatill pickuper-humbucker-cutting edge-blackouts-wiring instructions-2volumes,2 tones så är det bara några värden som ska ändras.Neck Volume och Neck Tone ska vara 250 k.Neck Tone kondensatorn bör ändras till 0,022µF.Halsmickens vita kabel precis som på bilden och den svarta jordas i höljet på Neck Volume.Någon röd kabel har du ju inte från halsmicken eftersom den är passiv.En omkopplare av gibsontyp går självklart att använda men du får ett oanvändbart mittläge.Det är ju bättre om du får tag på en enpolig tvåvägsomkopplare som du kopplar likadant(bara ett stift i mitten som kopplas till tip hot output).I övrigt som på bilden.M.V.H. Limbe
limbe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 22:25


Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam
cron