• Reklam

Buffer/linedriver-fundering

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Buffer/linedriver-fundering

Inläggav Njebamin » ons 30 sep 2009, 19:07

Behöver en bra buffer till mitt nya pedalbord. Tanken är att det ska vara en buffer där alla effekter på bordet ligger i en loop så det är en ingångs- och en utgångs-buffer på hela bordet om man säger. Har efter lite samråd med min far fått fram detta, vill gärna ha lite feedback härifrån också, Johan kanske? Eller Zven?

Bild

En annan fundering är hur mycket headroom jag får med 9V. Jag har möjlighet att köra den på 18V men är det någon vits? Har jag all headroom jag behöver på 9V?

Tack på förhand. /Ben

EDIT: Ska kanske tilläggas att med kontakterna till höger ("no buffer" send och return, menar jag att jag vill ha en loop som ligger allra först med obuffrad signal, för pedaler som inte vill ha buffrad signal, t.ex. fuzzar osv.)
Senast redigerad av Njebamin tor 01 okt 2009, 22:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Reklam

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav Johan » tor 01 okt 2009, 17:05

Jag skulle höjt högpassfiltrena ett snäpp ty många bäckar små.....
Se till att du bryter den interna jorden när du kopplar in stuff i loopen så du inte får jordloopsbrum. Det gör du genom att koppla jorden för brytning i telejacket när en plugg sticks i.
V+ är felritat på jord den ska ligga mellan 100k/100k sen är det egentligen V+/2 du har där. Den egentliga V+ ligger ju direkt från 9V och ska gå till opamparnas + matning medans V+/2 korrekt ska gå till 1M motståndena för opampens bias.

Headroomet räcker ty du förstärker ju inget och gitarrsignalen är under 1V....oftast.

Eller ja...ska du ha en extremt kraftig boost i loopen som du kör på 18V så kanske men....

18V är väl annars lite att pusha tl072 till maxvärde.
Senast redigerad av Johan tor 01 okt 2009, 17:15, redigerad totalt 2 gånger.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav Njebamin » tor 01 okt 2009, 22:09

Okej. Jag tror jag förstår på ett ungefär, men jag är väldigt grön på detta som sagt. Du tror inte du skulle kunna kladda ner npgot konkret åt mig? Vore väldigt snällt!

EDIT:
Eller är det såhär du menar?
Bild

EDIT2:
Finns det någon för-/nackdel med någon av op-amparna förresten? Eller är det hugget som stucket? LF353N eller TL072 alltså.
Senast redigerad av Njebamin tor 01 okt 2009, 22:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav Johan » fre 02 okt 2009, 06:31

Ser korrekt ut, bara göra jordbrytningen på den buffrade lopen med. Jorden ska alltså gå genom telekabeln istället när effekterna är inpluggade.

Opamparna verkar väldigt lika när det kommer till parametar LF353 har snäppet lägre brus ser det ut som....orkar inte plöja igenom hela databladet nu men såg inte om LF353 hade Output Short-Circuit Protection som tl072 vilket är bra om man råkar kortsluta utgången...men det kanske står nånstan utan att jag såg det...
http://www.national.com/ds/LF/LF353.pdf
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... L072.shtml
Senast redigerad av Johan fre 02 okt 2009, 06:31, redigerad totalt 2 gånger.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav Njebamin » lör 03 okt 2009, 01:24

Johan skrev:Ser korrekt ut, bara göra jordbrytningen på den buffrade lopen med. Jorden ska alltså gå genom telekabeln istället när effekterna är inpluggade.

Opamparna verkar väldigt lika när det kommer till parametar LF353 har snäppet lägre brus ser det ut som....orkar inte plöja igenom hela databladet nu men såg inte om LF353 hade Output Short-Circuit Protection som tl072 vilket är bra om man råkar kortsluta utgången...men det kanske står nånstan utan att jag såg det...
http://www.national.com/ds/LF/LF353.pdf
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... L072.shtml

Okej! Tack! :smile:
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav xerox » sön 18 okt 2009, 22:10

Nån speciell anledning till att ha 10k i återkopplingen till op-amparna? Som det ser ut nu är de ändå bara kopplade som spänningsföljare.

Jag tycker också att det hade varit bättre om du hade vänt på mute-switchen så att den jordar utgången när den ska vara tyst. Borde ge mindre brus och brum än om du lämnar den flytande.

edit: såg inte att tråden var två veckor gammal, well det kanske är överspelat då :)
Senast redigerad av xerox sön 18 okt 2009, 22:11, redigerad totalt 1 gång.
xerox
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 23:29

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav Njebamin » sön 18 okt 2009, 22:44

Nej det är inte överspelat faktiskt, har inte tagit tag i det.

Och ja det har du rätt i, som det är nu kortsluts ju utgången på opampen, haha vilken miss. Tack.

Motståndet är jag inte säker på, det är bara något jag sett där och det spelar kanske ingen roll...jag vet inte, men jag får som jag förstått det förstärkning 1 med ett 10k motstånd i återkopplingen.
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav Njebamin » sön 18 okt 2009, 22:46

Johan skrev:Jorden ska alltså gå genom telekabeln istället när effekterna är inpluggade.

Men ska den inte bara gå en väg? Annars blir det väl lätt en slinga? Brum?

Eller fattar jag helt fel?
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav xerox » sön 18 okt 2009, 23:24

BennyBoop skrev:Och ja det har du rätt i, som det är nu kortsluts ju utgången på opampen, haha vilken miss. Tack.

Oj, såg inte ens det. Ja det är ingen bra design direkt... :shock:

BennyBoop skrev:Motståndet är jag inte säker på, det är bara något jag sett där och det spelar kanske ingen roll...jag vet inte, men jag får som jag förstått det förstärkning 1 med ett 10k motstånd i återkopplingen.


Nja, som de är kopplade nu så kan du ersätta motståndet med en länk bara. Den typen av koppling (som spänningföljare/buffer) har alltid förstärkning 1. Annars ges förstärkningen som ett förhållande mellan två motstånd, det är aldrig så att ett motstånd på egen hand ger en viss förstärkning. Du kan kolla in http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier och scrolla ner till non-inverting amplifier och inverting amplifier vilka är de vanligaste sätten att koppla en op-amp som förstärkare.
xerox
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 23:29

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav Njebamin » mån 19 okt 2009, 23:52

xerox skrev:
BennyBoop skrev:Och ja det har du rätt i, som det är nu kortsluts ju utgången på opampen, haha vilken miss. Tack.

Oj, såg inte ens det. Ja det är ingen bra design direkt... :shock:

BennyBoop skrev:Motståndet är jag inte säker på, det är bara något jag sett där och det spelar kanske ingen roll...jag vet inte, men jag får som jag förstått det förstärkning 1 med ett 10k motstånd i återkopplingen.


Nja, som de är kopplade nu så kan du ersätta motståndet med en länk bara. Den typen av koppling (som spänningföljare/buffer) har alltid förstärkning 1. Annars ges förstärkningen som ett förhållande mellan två motstånd, det är aldrig så att ett motstånd på egen hand ger en viss förstärkning. Du kan kolla in http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier och scrolla ner till non-inverting amplifier och inverting amplifier vilka är de vanligaste sätten att koppla en op-amp som förstärkare.

Okej. Nej alltså själva iden har jag snott ur buffern från en annan pedal och där satt ett 10k-motstånd i återkopplingen, så jag vet inte egentligen. Är inte sådär as-bevandrad i ämnet. :big:
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav Johan » tor 22 okt 2009, 18:02

BennyBoop skrev:
Johan skrev:Jorden ska alltså gå genom telekabeln istället när effekterna är inpluggade.

Men ska den inte bara gå en väg? Annars blir det väl lätt en slinga? Brum?

Eller fattar jag helt fel?
Telekontakten kopplas ju så den interna jorden bryts och istället går genom telekabeln in i effekten tillbaks till buffern.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav Njebamin » tor 22 okt 2009, 19:17

Johan skrev:
BennyBoop skrev:
Johan skrev:Jorden ska alltså gå genom telekabeln istället när effekterna är inpluggade.

Men ska den inte bara gå en väg? Annars blir det väl lätt en slinga? Brum?

Eller fattar jag helt fel?
Telekontakten kopplas ju så den interna jorden bryts och istället går genom telekabeln in i effekten tillbaks till buffern.

Så precis samma brytning som jag ritade ut, fast på den andra loopen också?

EDIT: Kanske bättre om du ritar i paint eller något direkt så slipper du massa dumma frågor :approve: :wink2:
Senast redigerad av Njebamin tor 22 okt 2009, 19:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Buffer/linedriver-fundering

Inläggav Johan » lör 24 okt 2009, 12:49

Vi testar med denna bild. Tror jag tänker rätt när jag ritar men fundera gärna själv.
Man bryter alltså inte bara hot-linan när man kopplar in något i loopen utan även jorden. Den går då istället genom effekten via telekablarna och tillbaks och kopplar då ändå ihop jorden tillslut. Detta är för att man inte ska få dubbla jordledningar som ofta orsakar jordloopsbrum.
Det är viktigt att du bara har en jordpunkt i chassit på din looper annars får du ju joordloop ändå.

Jag har här lagt in en 100ohm/100nF som gör att det ändå finns en viss jordihopkoppling i loopern men den blockar jordloopsfrekvenser. Brukar funka bra för att få bort högre frekvensartade missljud från jordlinan som då slipper ta den långa vägen genom telekablarna.
När man inte har något i loopen så kortsluts ju denna 100ohm/100nF eftersom jorden då kopplas ihop via telejacken precis som hot-linan då kopplas ihop.

Bara att göra samma på den obuffrade som den buffrade loopen.

Bild
Senast redigerad av Johan lör 24 okt 2009, 12:49, redigerad totalt 1 gång.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten


Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Reklam