• Reklam

Maxa RG550n mikrofonmöjligheter!

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Maxa RG550n mikrofonmöjligheter!

Inläggav ollegitarr » lör 23 jan 2010, 02:23

Vad är enklaste sättet att kunna ha kvar "Ibanezläget" (HB, SC, HB) men att ändå kunna få till:
"Strataläge" - alltså 3 singelcoils
"LesPaulläge" - 2 humbuckers

Allra enklast vore väl att bara se till att kunna splitta HB-mickarna men då missar man "LesPaulens" mittläge.
On/off-switchar till varje mikrofon?

Några bra ideer?

Olle
'To Start Press Any Key'. Where's the ANY key?
ollegitarr
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 01:47
Ort: Munkedal

Reklam

Re: Maxa RG550n mikrofonmöjligheter!

Inläggav bell » lör 23 jan 2010, 05:14

Enkelt och enkelt... :big: ...men Push/pull-pot för split, kanske?

Ett sätt att göra det på skulle kunna vara följande:

En push/pull-pot (eller annan switch som funkar likadant) för split.
Utdragen har du då S/S/S.
Intryckt har du HSH och 5 vanliga RG-lägen fast om du är ute efter LP:s mittläge så får man ta bort splitfunktionen för stall/mitt och mitt/hals från switchen och bara ha splitkopplingen på push/pullen.

Om du sen offrar ett eggläge på strataljuden genom att byta kablar på switchen mellan t.ex. hals och mittmicken (eller stall och hals beroende på vilket eggläge som ska offras) öppnar sig en LP-möjlighet. Resultatet blir att när du på switchen (tror att du) väljer stall/mitt så blir det i själva verket stall/hals. Med push/pull intryckt blir ju detta LP:s mittläge och med push/pull utdragen blir det som mittläget på en tele.
Men man får lära om mot hur det brukar "se ut", för halsmicken blir alltså aktiv när switchen står i mittposition och mittmicken blir således aktiv när switchen står i halsposition.
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen
Användarvisningsbild
bell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 711
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:28
Ort: Mittre Småland

Re: Maxa RG550n mikrofonmöjligheter!

Inläggav ollegitarr » lör 23 jan 2010, 11:24

Tack för det snabba svaret!

Ja det är nog den vägen man får gå men eftersom jag inte vill bli av med ägglägena så får jag nog nöja mig med "bara" kunna splitta H-mickarna.
Det finns ju iofs ett läge som jag aldrig använder och alltså skulle kunna offra, förstås - enbart mittenmicken själv.
Öppnar det upp för nåt, månntro?
'To Start Press Any Key'. Where's the ANY key?
ollegitarr
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 01:47
Ort: Munkedal

Re: Maxa RG550n mikrofonmöjligheter!

Inläggav bell » lör 23 jan 2010, 21:06

Du borde kunna ha en push/pull till som kopplar in (lägger till) t.ex. stallmicken oavsett vad du har valt i övrigt.
Så ha den första push/pullen intryckt och välj halsläge på 5-lägesswitchen så får du humbucker där. Dra sedan i den andra push/pullen så kopplas även stallhumbuckern in och du får du LP-mittläge.
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen
Användarvisningsbild
bell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 711
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:28
Ort: Mittre Småland


Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Reklam