• Reklam

Några pedalbyggare här?

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav Jazzmann » tor 29 jan 2009, 11:53

BennyBoop skrev:Skrev till dig i annan tråd. Någon bok som går vidare tror jag dock inte du behöver. När du kan grunderna är det enkelt att gå vidare med information från forum och dyl. :smile:


Skrev du till mig eller elvis i en annan tråd? :)
Bild
Användarvisningsbild
Jazzmann
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 994
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 21:53
Ort: Göteborg

Reklam

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav Njebamin » tor 29 jan 2009, 19:59

Elvis. ;)
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav MkIV » fre 20 feb 2009, 18:19

BennyBoop skrev:
Jyda skrev:Blev det någon projekttråd?

Den ligger i musikforum nu :smile:


Kommer du ihåg vad tråden heter - har använt sökfunktionen men hittar den inte...

Lite nyfiken på om du vet om SHO-schemat är korrekt? Hittade ett annat idag som bara hade en diod och lite andra värde på 3 av motstånden... nån japansk sida, så jag blev inte klok på om det var en klon eller en riktig SHO som schemat var baserat på.

Har förrästen en komponentbeställning på gång så det kanske blir bygge inom kort! :thumbup:
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav Njebamin » lör 21 feb 2009, 02:03

Där har du min tråd.
http://diskantforum.se/viewtopic.php?f=9&t=13033
Jag har inte hängt med i SHO-debatten riktig. Jag vet dock att Zachaary Vex har designat om kretsen, men de enda skillnaderna är switchningen vad jag vet.
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav MkIV » lör 21 feb 2009, 10:35

Ja det spelar väl egentligen ingen större roll vilket schema som är mest korrekt, bara slutresultatet låter bra! :thumbup:

Tack för länken - mycket intressant läsning.
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav mangehall » tis 17 nov 2009, 17:11

Fan, man skulle haft en custompedal, en multifx där man får bestämma själv vilka effekter man ska ha i. Så man varken får för många eller för lite :approve: Fast.. tänker man efter så lär man ju få någon ny idé 3 veckor senare och tänker "varför la jag inte till en sådan effekt?".

Hursomhelst skulle min personliga multifx ha ingångar för fler pedaler, så man med en knapptryckning på multin slå på många effekter samtidigt. Även switch kanal på stärkaren ;D Lägg märke till att min poäng var att ha en custompedal, vet att det finns pedaler och enheter som kan göra det andra :)
Användarvisningsbild
mangehall
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 23:43

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav Njebamin » tis 17 nov 2009, 22:16

MkIV skrev:Ja det spelar väl egentligen ingen större roll vilket schema som är mest korrekt, bara slutresultatet låter bra! :thumbup:

Tack för länken - mycket intressant läsning.

Har kollat upp det där nu och i den ny SHO använder han "millennium bypass" så att han kan få en switchning som i praktiken är true bypass fast utan att använda en trepolig switch. Det är en extra transistor och lite annat för detta, men kretsen som påverkar ljudet är fortfarande samma.
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav poxxed » tis 17 nov 2009, 22:17

Njebamin skrev:
MkIV skrev:Ja det spelar väl egentligen ingen större roll vilket schema som är mest korrekt, bara slutresultatet låter bra! :thumbup:

Tack för länken - mycket intressant läsning.

Har kollat upp det där nu och i den ny SHO använder han "millennium bypass" så att han kan få en switchning som i praktiken är true bypass fast utan att använda en trepolig switch. Det är en extra transistor och lite annat för detta, men kretsen som påverkar ljudet är fortfarande samma.

Härligt med en switchkrets som är lika stor som själva ljudkretsen! :big:
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav Njebamin » tis 17 nov 2009, 22:23

poxxed skrev:
Njebamin skrev:
MkIV skrev:Ja det spelar väl egentligen ingen större roll vilket schema som är mest korrekt, bara slutresultatet låter bra! :thumbup:

Tack för länken - mycket intressant läsning.

Har kollat upp det där nu och i den ny SHO använder han "millennium bypass" så att han kan få en switchning som i praktiken är true bypass fast utan att använda en trepolig switch. Det är en extra transistor och lite annat för detta, men kretsen som påverkar ljudet är fortfarande samma.

Härligt med en switchkrets som är lika stor som själva ljudkretsen! :big:

Precis. Fånigt.

Den enda fördelen är ju att han kan använda carling DPDT-switchar som enligt utsago ska vara de hållbaraste i världen. Själv tycker jag det är smått överdrivet och bygger hellre med vanliga blåa taiwan-3PDT och true bypass.

Sen tycker jag det är lite roligt att han inte "gjort färdigt" kretsen innan han släpper den på marknaden. Jag menar vilken pedaltillverkare lanserar en pedal där poten skrapar? Istället för att lösa problemet märker han poten "crackle okay" och börjar producera :clapping:

En konding till jord på poten eller (som soulsonic på freestompboxes gjort) en variabel inputgain skulle lösa problemet.
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav Njebamin » tis 17 nov 2009, 23:01

Får väl uppdatera lite med en nyborrad låda:
Bild
Vad ska detta bli måntro? (Eller ja, kretsen är redan färdig, jag har bara vart lat med att greja "huset")
Senast redigerad av Njebamin tis 17 nov 2009, 23:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav MkIV » mån 23 nov 2009, 19:43

Hmmm... nån slags loopswichgrunka kanske? Eller ska det vara tryckknappar i de stora hålen och LED'ar i de små?
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav MkIV » mån 23 nov 2009, 19:46

Njebamin skrev:Sen tycker jag det är lite roligt att han inte "gjort färdigt" kretsen innan han släpper den på marknaden. Jag menar vilken pedaltillverkare lanserar en pedal där poten skrapar? Istället för att lösa problemet märker han poten "crackle okay" och börjar producera :clapping:

En konding till jord på poten eller (som soulsonic på freestompboxes gjort) en variabel inputgain skulle lösa problemet.


Jag har forskat lite i den saken och det blir inte riktigt samma resultat med en variabel inputgain istället för att justera "biasspänningen" till transistorn vilket ju ger lite "crackle". Fast frågan är hur många som egentligen skulle höra skillnad...
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav Njebamin » mån 23 nov 2009, 20:53

MkIV skrev:
Njebamin skrev:Sen tycker jag det är lite roligt att han inte "gjort färdigt" kretsen innan han släpper den på marknaden. Jag menar vilken pedaltillverkare lanserar en pedal där poten skrapar? Istället för att lösa problemet märker han poten "crackle okay" och börjar producera :clapping:

En konding till jord på poten eller (som soulsonic på freestompboxes gjort) en variabel inputgain skulle lösa problemet.


Jag har forskat lite i den saken och det blir inte riktigt samma resultat med en variabel inputgain istället för att justera "biasspänningen" till transistorn vilket ju ger lite "crackle". Fast frågan är hur många som egentligen skulle höra skillnad...

Jo, men en konding till jord på biasspänningen skulle ju filtrera bort detta också, fick jag förklarat för mig i alla fall.
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav Njebamin » mån 23 nov 2009, 20:55

MkIV skrev:Hmmm... nån slags loopswichgrunka kanske? Eller ska det vara tryckknappar i de stora hålen och LED'ar i de små?

Det ska bli strömförsörjning á la fuel tank eller pedal power, fast såklart med lite mer mojo. :thumbup:
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav MkIV » mån 23 nov 2009, 21:23

Nice! :clapping:
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav ChrisDM » ons 09 dec 2009, 04:38

Inte läst igenom hela tråden, men om någon har lust o kanske samarbeta med mig o göra en pedal eller tre mot betalnin och sådär - och kan bygga gedigna pedaler som låter bra, så kontakta mig gärna så snackar vi :)
Nut skrev:
ChrisDM skrev:Dock leder detta till frågan:

Om det går med värmeljus, varför använder folk paraffin och bivax?


Därför att det fanns inga värmeljus på femtiotalet. :big:
Användarvisningsbild
ChrisDM
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1783
Blev medlem: tor 16 jul 2009, 19:24

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav JPK » ons 09 dec 2009, 19:24

Har också alltid varit väldigt sugen på att bygga pedaler. Har gjort ett digitalt echo i senaste projektet vi hade i skolan. Tänkte eventuellt köpa lite programmerbara chip, lite D/A, A/D omvandlare, minnen och annat dyl och sedan snickra ihop skiten från grund. Inget fuskande här inte med färdiga ritningar och så, det ska göras från grunden! :approve:
Dying's easy, Rock n' Roll is hard
Användarvisningsbild
JPK
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1651
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 18:16
Ort: Nörrköping

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav SwordOfCenturion » mån 25 jan 2010, 14:34

När kommer fortsättningen på Clay Jones Overdrive
Bild
Användarvisningsbild
SwordOfCenturion
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4204
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 15:18

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav Njebamin » tis 26 jan 2010, 01:21

SwordOfCenturion skrev:När kommer fortsättningen på Clay Jones Overdrive

vad då menar du?
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav Frisk » ons 21 apr 2010, 20:41

Fan va kul detta är, att man inte har provat förens nu. Slängde precis ihop en Tubescreamer-klon. Billig som fan med billiga komponenter men den låter fan riktigt bra.Kan bara tänka mig hur bra det skulle bli med bättre potar och dioder! Rent kvalitetsmässigt och ljudmässigt alltså.

Nu undrar jag ifall någon vet hur man gör Keeleys mod på BOSS SD-1. Denna mod: http://www.robertkeeley.com/product.php?id=13

Har en SD-1 som jag gärna skulle göra den modden på.


Boss DS-1 Ulta modden skulle inte vara fel att göra heller. då man har en sån som bara ligger och skräpar också (usch vad dåligt dom låter orginal)

http://www.robertkeeley.com/product.php?id=10
Senast redigerad av Frisk ons 21 apr 2010, 20:51, redigerad totalt 3 gånger.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav tinypedals » fre 26 aug 2011, 23:24

Ja, jag bygger. :big:
tinypedals
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 14:11

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav MkIV » lör 17 mar 2012, 10:51

Har kommit av mig lite med byggandet... blir lätt så med gård på landet nytt band och som ensamstående småbarnsförälder! :big:

Men det har blivit en SHO-klon och ett nytt skal till min gamla miditrampa än så länge. Har börjat kika lite på att bygga en midiswitcher till min Mesa Roadster, om jag nu någongång ska få tid till det...

Bild

Bild
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav edvin medvind » lör 17 mar 2012, 14:40

MkIV skrev:Har kommit av mig lite med byggandet... blir lätt så med gård på landet nytt band och som ensamstående småbarnsförälder! :big:

Men det har blivit en SHO-klon och ett nytt skal till min gamla miditrampa än så länge. Har börjat kika lite på att bygga en midiswitcher till min Mesa Roadster, om jag nu någongång ska få tid till det...

Bild

Bild


Kan du lägga upp ett ljudklipp på din SHO? Jag har hållt på med olika scheman, men får ganska hög switch-pop. nu har jag inte byggt på ett tag, hur låter era?
Användarvisningsbild
edvin medvind
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1786
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:38

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav n_babe » fre 13 apr 2012, 01:11

Bumpar denna tråd i hopp om att expertisen som verkar vara samlad här kan hjälpa mig.


Jag har en gammal Korg A5 gitarr*Multi-FX-Signal processor som är död. Har ingen aning om vad som kan vara felet men under en spelning för en herrans massa år sen så dog den bara mitt under gigget och det var ingen smäll eller att nån spillde starksaft på den utan det är mer troligt att nåt inombords pajjade.

Vet ni nån som kan tänka sig laga denna i 08-området, för en rimlig peng? Kanske rentav någon i tråden som känner sig manad? :roll:

// N_babe
n_babe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 03:43

Re: Några pedalbyggare här?

Inläggav lemonsqueezer » fre 26 okt 2012, 00:14

ett trevligt inslag i pedalbyggandet är att först bygga pedalen på en labbplatta, "med gitarren i knät", och exprimentera med värdena och olika transistorer m.m.
då blir pedalen flera ggr grymmare och sitter som ett smäck till just den gitarren + stärkare :punk:

en grym och enkel pedal att bygga är Fulltone's `69:a, och tweakad på en labbplatta blir den ännu grymmare :thumbup:

en NKT 275:a, eller ett matchat par, sitter aldrig fel, men kostar som det smakar :blackeye:
Användarvisningsbild
lemonsqueezer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 17:48
Ort: Dalarna

FöregåendeNästa

Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Reklam
cron