• Reklam

Treble bleed

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Re: Treble bleed

Inläggav rejjo » lör 29 dec 2007, 23:54

Okej det är ju faktiskt smart, kanske man ska testa, om jag skulle prova Tyler-varianten då, skulle en sån här på 220pF behöva handlas?

http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=

Jag har några kondingar som är till potarna på strator liggandes, it MSR .022K 250H står det på dem, de kan inte användas? Har även några från en Pålle som det bara står 223 på...
Användarvisningsbild
rejjo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 602
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 02:07
Ort: Malmö

Reklam

Re: Treble bleed

Inläggav Nut » sön 30 dec 2007, 12:51

Ska förtydliga att schemat på bilden är en modifiering av Duncans eget schema, det ska egentligen sitta en ,002uF konding och en 100K resistor, schemat är ändrat av mig efter Magnus rekomendationer och är likadant som det DiMarzio rekomenderar.
Ska låta betydligt bättre än Duncans eget.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Treble bleed

Inläggav Flukather » sön 30 dec 2007, 18:02

Nut skrev:Ska förtydliga att schemat på bilden är en modifiering av Duncans eget schema, det ska egentligen sitta en ,002uF konding och en 100K resistor, schemat är ändrat av mig efter Magnus rekomendationer och är likadant som det DiMarzio rekomenderar.
Ska låta betydligt bättre än Duncans eget.


Tackar. Jag ändrar Duncans värden på min mini-lista.
Användarvisningsbild
Flukather
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2353
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 11:03

Re: Treble bleed

Inläggav Flukather » sön 30 dec 2007, 18:21

rejjo skrev:Okej det är ju faktiskt smart, kanske man ska testa, om jag skulle prova Tyler-varianten då, skulle en sån här på 220pF behöva handlas?

http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=

Jag har några kondingar som är till potarna på strator liggandes, it MSR .022K 250H står det på dem, de kan inte användas? Har även några från en Pålle som det bara står 223 på...


Nej tyvärr, dessa kan inte användas. 223 betyder 0.022microfarad, vilket är 22000pf. Det är alltså på tok för stort, vilket innebär att extremt mkt av signalen kommer läcka igenom när du skruvar ner volymen. Din andra kondning är också troligen samma värde.

Mica-kondningarna funkar. Personligen använder jag keramiska, mest för att jag tycker om hur dom låter i största allmänhet. Som sagt, jag tycker kopplingar med för stora kondningar låter ganska illa, det blir för mkt diskant. Pröva Tylers, och tycker du den är för dov, pröva Dimarzios, eller tom Suhrs.
Användarvisningsbild
Flukather
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2353
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 11:03

Re: Treble bleed

Inläggav Tumblinman » mån 07 jan 2008, 19:52

Hejsan!

Ville bara delge mina erfarenheter av 2 av de ovanstående modifikationerna - samt Kinmans variant. Kinman använder sig av ett motstånd (130 kOhm) i SERIE med en kondning (0.0012 microF). Jag tycker att den funkar riktigt bra. Provade den med Kinman's egna mickar och elektronik i en stratocaster.

Utav de som Flukather nämner så tycker jag (precis som han säger) att Tylers variant funkade bäst. Den andra jag provade Suhr's, men den blev lite för diskantrik i min gitarr när man vred ned volymen. Gitarren var en Telecaster med 250 KOhm pottar och mickar av traditionellt telestuk (inga humbuckers, P90's eller annat).

/
Tumblinman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 19:00

Re: Treble bleed

Inläggav larioso » mån 07 jan 2008, 20:10

Jag använde en 1 MOhm flervarvig trimpot(koppla ihop ena terminalen med släpkontakt), och en konding sådär 1nF-2nF (0,001-0,002uF eller märkt med siffrorna 102 eller 222). Man kan köra i serie eller parallellt.

Det samlade tidskonstanten är det intressanta. Sedan i praktiken så har olika typer av kondingar viss betydelse(polyester, folie, keramik osv). Förmodligen kan en audiofil säga vilka som låter bäst.

Bara att skruva mellan de samtliga olika varianterna nämnda ovan.

Man kan gott lämna trimpotten kvar i gitarren så kan man skruva mer vid annat tillfälle, eller ta loss och mäta upp den och ersätta med ett fast motstånd för permanent bruk.

En juste modd som en snubbe på ett forum tipsade om var att han använde tonpotten som en permanent sådan koppling(alltså motsvarar trimpotten).

Jag testade med att spela på full volym, och sedan neddraget till 5an och lyssnade efter att jag inte tappade något väsentligt i övre registret. Tänk på att fel värden gör att frekvenskurvan tippar åt ena eller andra hållet.

Faktorer som spelar in är också inre resistansen i respektive pickup. En 14kohm humbucker påverkas inte likadant som en 6kohms av samma krets. Kablarnas kapacitans spelar in(alltså kvalitet och längd) och ingångsimpedans på första apparat efter gitarren spelar in(olika pedaler och förstärkaringångar kan alltså ge lite olika resultat).

Därför tycker jag att lyssna med den faktista pickupen på plats är bästa sättet att få en neutral volympott.

Förslag trimpot: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012590.htm
Senast redigerad av larioso mån 07 jan 2008, 20:34, redigerad totalt 2 gånger.
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Treble bleed

Inläggav Nut » mån 07 jan 2008, 23:33

Bra att ni fyller på med fler erfarenheter och intressanta tips. :thumbup:
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Treble bleed

Inläggav Njebamin » tis 16 jun 2009, 00:02

Nut skrev:Ska förtydliga att schemat på bilden är en modifiering av Duncans eget schema, det ska egentligen sitta en ,002uF konding och en 100K resistor, schemat är ändrat av mig efter Magnus rekomendationer och är likadant som det DiMarzio rekomenderar.
Ska låta betydligt bättre än Duncans eget.

Död tråd jag vet, men ändå.
Schemat du relaterar till, vilket är det? Var hittar jag det?
Och vad är det tyler gör som är speciellt mot de andra?
Har googlat runt lite men inte hittat något vettigt. Lite länkar vore gött, om någon orkar! :smile:
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Treble bleed

Inläggav Njebamin » tor 18 jun 2009, 18:00

Hittat vad duncan och kinmann gör, men vad skiljer sig mot tyler och suhr? Någon som har scheman/värden/länkar?
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Treble bleed

Inläggav Flukather » lör 20 jun 2009, 16:03

Tyler har en 220pf konding, inget motstånd ( min personliga favorit ). PRS kör 150pf på sina. Suhr har 680pf och 150k parallelt från in och ut på poten.
Användarvisningsbild
Flukather
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2353
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 11:03

Re: Treble bleed

Inläggav Njebamin » sön 21 jun 2009, 00:38

Tack!

När vi ändå pratar tyler (och jag vet att du sitter på en) vad kör han i övrigt? 500k-potar gissar jag..kondingar? Märke, storlek? (på tonepoten då menar jag). Visserligen är ju det en grej man måste labba lite med själv, men det kan ju vara kul att veta...och om inte annat en bra utgångspunkt kanske. :wink2:
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Treble bleed

Inläggav Flukather » mån 22 jun 2009, 16:54

BennyBoop skrev:Tack!

När vi ändå pratar tyler (och jag vet att du sitter på en) vad kör han i övrigt? 500k-potar gissar jag..kondingar? Märke, storlek? (på tonepoten då menar jag). Visserligen är ju det en grej man måste labba lite med själv, men det kan ju vara kul att veta...och om inte annat en bra utgångspunkt kanske. :wink2:


Kondingarna är vanliga små keramiska, inget märkvärdigt alls. Tyler gör ju sina egna mickar, och har singlecoils som både fungerar med 500k och 250k. När det är en gitarr med en humbucker + singlecoils, sätter han dit singlecoils som är lindade för 500k potar, och använder 0.020 microfarad på tonkondingen istället för 0.022, i alla fall på min. Han gör även samma om man beställer stackade mickar ( Dimarzio Area 61 eller Duncan Classic Stacks ) istället för hans egna singlecoils. På gitarrer med bara hans egna singlecoils är det 250k som gäller.
Användarvisningsbild
Flukather
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2353
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 11:03

Re: Treble bleed

Inläggav Njebamin » mån 22 jun 2009, 17:05

Okej :)
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Treble bleed

Inläggav Urban » tis 23 jun 2009, 19:46

larioso skrev:Jag använde en 1 MOhm flervarvig trimpot(koppla ihop ena terminalen med släpkontakt), och en konding sådär 1nF-2nF (0,001-0,002uF eller märkt med siffrorna 102 eller 222). Man kan köra i serie eller parallellt.

Det samlade tidskonstanten är det intressanta. Sedan i praktiken så har olika typer av kondingar viss betydelse(polyester, folie, keramik osv). Förmodligen kan en audiofil säga vilka som låter bäst.

Bara att skruva mellan de samtliga olika varianterna nämnda ovan.

Man kan gott lämna trimpotten kvar i gitarren så kan man skruva mer vid annat tillfälle, eller ta loss och mäta upp den och ersätta med ett fast motstånd för permanent bruk.

En juste modd som en snubbe på ett forum tipsade om var att han använde tonpotten som en permanent sådan koppling(alltså motsvarar trimpotten).
Jag testade med att spela på full volym, och sedan neddraget till 5an och lyssnade efter att jag inte tappade något väsentligt i övre registret. Tänk på att fel värden gör att frekvenskurvan tippar åt ena eller andra hållet.

Faktorer som spelar in är också inre resistansen i respektive pickup. En 14kohm humbucker påverkas inte likadant som en 6kohms av samma krets. Kablarnas kapacitans spelar in(alltså kvalitet och längd) och ingångsimpedans på första apparat efter gitarren spelar in(olika pedaler och förstärkaringångar kan alltså ge lite olika resultat).

Därför tycker jag att lyssna med den faktista pickupen på plats är bästa sättet att få en neutral volympott.

Förslag trimpot: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012590.htm


Det kan ha varit jag. Jag använder den kopplingen ibland. Även en kombination av vanlig tonkontroll/dial a treble-bleed funkar bra. Då får man max treble-bleedfunktion på 10 på tonratten. När man vrider ner blir treblebleeden svagare samtidigt som den vanliga tonkontrollen börjar ta vid. Se min snygga paintbild! :approve: Den övre är dial a TB och den undre är kombinationen.

Bild

Edit: Har ändrat lite i kopplingen. Nu är det rätt.
Senast redigerad av Urban tis 23 jun 2009, 22:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6096
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 09:55
Ort: Hässelby / Stockholm


Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam