• Reklam

Telecaster 5-vägs

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Telecaster 5-vägs

Inläggav chopper » ons 13 aug 2008, 16:38

Den här kopplingen skall jag just göra på min tele:
Bild
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Reklam

Re: Telecaster 5-vägs

Inläggav Viktor Johanſon » ons 13 aug 2008, 17:01

Vettigt, fast ur fas-ljudet klarar åtminstone jag mig jävligt bra utan. ;)

Sen är det olika hur bra olika mickar funkar i serie-läget. Hade Quarter Pounders i en Tele som var katastrof så, men traditionella, ganska klena Tele-mickar brukar funka desto bättre.
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: Telecaster 5-vägs

Inläggav chopper » ons 13 aug 2008, 22:04

Jag har SD Jerry Donahue i stallet och Alnico Pro i halsen.
Finns det nån särskild anledning till att de lagt till en ny jord till halsmicken?
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Telecaster 5-vägs

Inläggav Viktor Johanſon » ons 13 aug 2008, 22:38

chopper skrev:Finns det nån särskild anledning till att de lagt till en ny jord till halsmicken?

Det är skärmkabeln, som ska dras till jord oavsett mickväljarläge. Har man vanlig Telekoppling behöver man inte göra något "separat" med den, men vill man, som här, ha micklägen då signaljorden kopplas om till Hot på volympoten, måste skärmkabeln gå separat till jord. Därav skillnaden.
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: Telecaster 5-vägs

Inläggav chopper » ons 13 aug 2008, 22:40

Jo jag märkte det... :big: :blush:
Den kopplingen får bli morgondagens bestyr.
Nu är jag iallafall snart klar med en tele jag har hållt på med i ca ett år. :smile:
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Telecaster 5-vägs

Inläggav Bubblicious » tor 14 aug 2008, 08:16

Gött med denna kopplingen. Har en tråd annars där jag undrade hur man kan fasvända mickar men denna lösningen är kanon! Var själv inne lite på Andy Summers gura och dess ljudmöjligheter.
Nu fattas det bara en vettig boost annars får man väl köra det på pedal... :mrgreen:

chopper skrev:Nu är jag iallafall snart klar med en tele jag har hållt på med i ca ett år. :smile:


Sweet! Något speciellt du gjort med den eller som du kanske vill dela med dig av senare?
Bästa titel på platta som aldrig blev av: I hate every bone in your body but mine-Steve Lukather
Bubblicious
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 21:54

Re: Telecaster 5-vägs

Inläggav chopper » tor 14 aug 2008, 09:04

Jo jag ska lägga upp en tråd med samlade bilder, så snart den är färdig. :smile:
Jag såg din tråd oxå, men eftersom du har humbucker i halsen tänkte jag att du vill nog ha nån annan koppling.
Jag är väldigt förtjust i alternativa kopplingar för ändrad ljudbild. Inte så att det alltid blir bra, men det är ett enkelt sätt att experimentera sig fram till nya ljud. Bara ur humbuckern kan du ju få ut en hel massa olika kopplingar, men då får du nog montera en till switch, minst. :big:
Som booster rekommenderar jag EMG PA2. Den har jag till min huvudgitarr, en gitarr med EMG-mickar. Som jag fattat det skall den även funka till passiva mickar.
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Telecaster 5-vägs

Inläggav Bubblicious » lör 16 aug 2008, 23:57

chopper skrev:
Som booster rekommenderar jag EMG PA2. Den har jag till min huvudgitarr, en gitarr med EMG-mickar. Som jag fattat det skall den även funka till passiva mickar.


Gött! tack för tipset!

Ett tips jag kan rekommendera är en som jag vet Summers hade på sin gitarr. Det var att bridgemicken sitter fastskruvat i träet o inte stallet... Jag kan rekommendera detta. Lite mer bett och det ändrar tonen en del. Fast jag kan tro att förändringen i tonen beror mycket på träslaget i gitarrkroppen...
Bästa titel på platta som aldrig blev av: I hate every bone in your body but mine-Steve Lukather
Bubblicious
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 21:54

Re: Telecaster 5-vägs

Inläggav Bubblicious » sön 17 aug 2008, 08:14

Förresten!

Såg att EMG även har en preamp EMG AB med pot där man kan variera mängden efter tycke. Det gör ju en hel del för variationer av ljudet. Funderar om det inte är det man borde satsa på. Annars funderar jag på att smälla in en boostpedal jag har som Björn Juhl byggt en gång i tiden. Kretskortet är nämligen inte så stor på den mer att den är uppdelad i två mindre enheter. Den har visserligen en stompswitch och en trimpot. Trimpoten ska jag kolla upp om den går att ersätta med vanlig pot och stompswitchen borde ju gå o byta utan problem för att själv kunna reglera styrkan på boosten.

Kanske man borde, som du sa, sätta upp en tråd med moddade gitarrer eller enbart telecasters... :approve:
Senast redigerad av Bubblicious sön 17 aug 2008, 08:16, redigerad totalt 1 gång.
Bästa titel på platta som aldrig blev av: I hate every bone in your body but mine-Steve Lukather
Bubblicious
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 21:54

Re: Telecaster 5-vägs

Inläggav Tweedman » mån 20 okt 2008, 08:25

Choper!

Funkade kopplingen? Synpunkter på ljuden?
Tweedman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1108
Blev medlem: ons 27 aug 2008, 14:20
Ort: Västerhaninge


Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Reklam
cron