• Reklam

Landgraff Dynamic Od

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Landgraff Dynamic Od

Inläggav Njebamin » sön 07 sep 2008, 15:50

Tänkte dra igång ett bygge av denna. Några korta frågor bara;
Hur stor skillnad i ljud blir det egentligen mellan kolresistorer eller metallfilm?
Är det värt att sitta och leta efter "rätt" komponenter som står angivna på schemat, eller har det marginell betydelse?(så länge värdena stämmersåklart )
Blir även fundersam över vad han menar med "10 Meg (10 detente)" som det står på drive-poten i schemat. Det enda jag kan tänka mig är att den skulle vara logaritmisk då en vanlig TS har en 500k log-pot där. Hjälp någon?
Bild
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Reklam

Re: Landgraff Dynamic Od

Inläggav grizzlytone » sön 14 sep 2008, 15:22

tjena Benny, Potten ska vara logaritmisk eftersom den har en funktion som styr nivånpå signalen. Den plus 10k motståndet utgör första op stegets motkoppling. Ju mindre motkoppling desto mera gain mao ju högre motstånd desto mera gain. Om du ökar det maximala motkopplingsmotståndet från 500k till 1Meg får du 6dB högre förstärkning.
På en icke inverterande stärkare är beräknas förstärkningsfaktorn så här F = 1 + R2/R1 (där R2 är motkopplingsmotståndet och R1 är det spänningsdelande motståndet som mellan minusingång och jord).
För att beskriva förstärkningen i decibel: G = 20logF
Kolmassamotsånd brusar mer. På en A-B blindtest kan inte jag höra skiljnad på olika motståndstyper.
Kör hårt./ Mange
grizzlytone
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 22:54

Re: Landgraff Dynamic Od

Inläggav Njebamin » sön 14 sep 2008, 21:23

Tack så mycket för svar! Jag beställde metallfilmsmotstånd nu, får se hur det blir. :smile:
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07


Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam
cron