• Reklam

Dags för en bildtråd? Strator!

Visa upp dina prylar
Kategoriregler
Ladda gärna upp bilderna direkt i ditt inlägg på forumet
photobucket, imageshack mfl. är ofta ganska sega på att leverera bilderna

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Leo Stänkskärm » ons 11 jun 2008, 20:46

Här är en av mina strator. Ett custombygge som jag har satt ihop med dem egenskaper som jag tycker är bäst. Kroppen är från en fender med tvåpunkts vintagestall. Mickarna är en 57/62 mick i bridgeposition och CS 69 i middle och neck position. 5-lägeswitch, fjärde läge som kombinerar neck och bridge. Halsen är en V formad 9,5" från musikraft, gulnad tunn lack. Jumboband, gotoh låsbara stämmisar och fusklogga. Dunlop straplocks.
Senast redigerad av Leo Stänkskärm sön 27 jul 2008, 15:01, redigerad totalt 7 gånger.
Varma kramar, Leo Stänkskärm - Musiker

Användarvisningsbild
Leo Stänkskärm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: lör 07 jun 2008, 15:16

Reklam

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Robis » sön 13 jul 2008, 13:36

Sådär, nu kan ni stänga den här tråden :wink2:

Bild

MIM Buddy Guy Strat

Soft V hals, Lundgren Blues mickar i Hals och mittposition, Lundgren Hot i stallet. TBX på mitt och stallmick, vintage stämmisar,
Callaham stålsadlar som ersättning för den pressade kamelskiten som satt där innan samt Dunlop Straplocks. Stängat med 010-052 Superbullets.

Lite sugen på att testa ett stålblock från Guitarfetish istället för zinkblocket som sitter där nu (19.00$ är rätt överkomligt), men jag är helnöjd med den som den är just nu.

EDIT: Faen va alla verkar köra med IKEA Ektorp Soffor? :big:

/Råbis
Robis
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 10:11
Ort: 1,6 mil nordväst om Karlskoga

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav John The Revelator » fre 18 jul 2008, 15:15

Strata å strata... Squierkropp, distorsion pro, floydkopiastall installerat själv, halsen no name, allt inköpt från olika säljare på Vendolin... Väldigt mycket Van Halen...
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav klaatu » fre 18 jul 2008, 16:53

John the Revelator skrev:Strata å strata... Squierkropp, distorsion pro, floydkopiastall installerat själv, halsen no name, allt inköpt från olika säljare på Vendolin... Väldigt mycket Van Halen...
Superstrat hemmabygge.jpg

Coolt bygge. Har själv en sunburst Squier som jag funderar på att göra nåt liknande med. Vet inte om jag skulle fixa att installera ett floyd-liknande stall själv dock.
".. vill ni prata om vilken porrskådis som suger bäst så gör det på diskantforum"
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 12:59
Ort: Birchtown

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Groth » fre 18 jul 2008, 18:22

Jag vill va mä i den här tråden också! :smile:

Bild

1. JBX-strata 77/78, ägd av VIP här på forumet men köpt av en senare ägare. Ej originalfinish/logga, men både hals och kropp är snyggt cellulosalackade. Duncan SSL-1 i hals och stall-läge, JBX original i mitten. Bra skit, tyvärr lite låga band. Tung! Mycket tyngre än min andra JBX.

2. HPD bestående av JBX-hals, Paul C-kropp, Fender Noiseless. Min huvudstrata, hur bra som helst. Jättedålig finish på grund av att den målats grön varpå färgen tagits bort med (troligen) ishacka och osthyvel. Antagligen den snyggaste strata jag sett i hela mitt liv.

3. Nyförvärvet; JBX 77/78, helt original förutom översadel. Bra mickar

4. Fender Stratocaster 1994/95, USA-hals och Mex-kropp. Ska förmodligen säljas pga för tunn hals och för många strator. Säljesannons: http://diskantforum.se/viewtopic.php?f=23&t=7358

5. Fender Stratocaster Classic Player 60's, köpt i april, PLEKad i maj, nyskick och helt original sånär som på sadeln. Den är jättebra men jag använder den inte så mycket. Antingen bygger jag om den till hårdrocksstrata med HS-konfig, eller också byter jag bort den mot nåt annat. Bytesannons: http://diskantforum.se/viewtopic.php?f=25&t=7502
"Lighten up, Francis."
Användarvisningsbild
Groth
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5521
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 21:03
Ort: Sverige

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav John The Revelator » lör 19 jul 2008, 09:57

klaatu skrev:
John the Revelator skrev:Strata å strata... Squierkropp, distorsion pro, floydkopiastall installerat själv, halsen no name, allt inköpt från olika säljare på Vendolin... Väldigt mycket Van Halen...
Superstrat hemmabygge.jpg

Coolt bygge. Har själv en sunburst Squier som jag funderar på att göra nåt liknande med. Vet inte om jag skulle fixa att installera ett floyd-liknande stall själv dock.


Det är inte så svårt egentligen, viktigaste momentet är inpassningen till mensuren - hittade en Floyd Roseguide på nätet som jag följde. Mitt ligger dikt an, dvs kan bara dyka vilket underlättar. Hade tillgång till skolans slöjdsal med riktig pelarborr (en stor tillgång). Man får hacka lite i bakfickan för att fjädrarna ska få löpa fritt, men det är ju bara fram med ett stämjärn! =) Ska nog tillägga att den inte är urfräst för en nedsänkt svaj.
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav JDR » lör 19 jul 2008, 20:01

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sienna Sunburst -08 :smile:
Användarvisningsbild
JDR
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 31 dec 2007, 22:49
Ort: Stockholm

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav klaatu » sön 20 jul 2008, 03:14

JDR skrev:BildSienna Sunburst -08 :smile:

Mycket läckert..
".. vill ni prata om vilken porrskådis som suger bäst så gör det på diskantforum"
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 12:59
Ort: Birchtown

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav klaatu » sön 20 jul 2008, 03:22

John the Revelator skrev:
klaatu skrev:
John the Revelator skrev:Strata å strata... Squierkropp, distorsion pro, floydkopiastall installerat själv, halsen no name, allt inköpt från olika säljare på Vendolin... Väldigt mycket Van Halen...
Superstrat hemmabygge.jpg

Coolt bygge. Har själv en sunburst Squier som jag funderar på att göra nåt liknande med. Vet inte om jag skulle fixa att installera ett floyd-liknande stall själv dock.


Det är inte så svårt egentligen, viktigaste momentet är inpassningen till mensuren - hittade en Floyd Roseguide på nätet som jag följde. Mitt ligger dikt an, dvs kan bara dyka vilket underlättar. Hade tillgång till skolans slöjdsal med riktig pelarborr (en stor tillgång). Man får hacka lite i bakfickan för att fjädrarna ska få löpa fritt, men det är ju bara fram med ett stämjärn! =) Ska nog tillägga att den inte är urfräst för en nedsänkt svaj.

Aha, jag skulle lätt kunna leva med ett icke nedfräst floydstall när det gäller svajfunktionen. Och som du säger, guider för mensur och dylika mått kan man ju söka på nätet. Men (kan inte floydkonstruktionen särskilt bra), hur blir det då med halsvinkel odyl. Måste man shimsa halsen i nån vinkel (typ Gibson)eller nåt, för att allt ska stämma? Eller är det bara att köra..?
".. vill ni prata om vilken porrskådis som suger bäst så gör det på diskantforum"
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 12:59
Ort: Birchtown

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Viktor Johanſon » sön 20 jul 2008, 03:23

John the Revelator skrev:Man får hacka lite i bakfickan för att fjädrarna ska få löpa fritt

Det behöver man inte göra om man har rätt mässingsblock för sin tillämpning (icke nedsänkt Floyd ska ha 42mm, då går fjädrarna fria).
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav John The Revelator » sön 20 jul 2008, 17:56

Viktor Johanson skrev:
John the Revelator skrev:Man får hacka lite i bakfickan för att fjädrarna ska få löpa fritt

Det behöver man inte göra om man har rätt mässingsblock för sin tillämpning (icke nedsänkt Floyd ska ha 42mm, då går fjädrarna fria).


Och min var en kopia, därav hacketihacket...

Glömde att säga att man får fräsa för den låsbara översadeln. Jag bifogar de bilder från en broschyr som jag använde mig av:
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav John The Revelator » sön 20 jul 2008, 18:00

å resten...


Jag fick shimma lite... mixtrade med ett plektrum i olika positioner, löste sig kanon... Ni kan höra gitarren på vårt senaste album "RARA AVIS" finns att köpa på Skivan & Boken i Växjö, eller beställa från info@lemonbird.se

Ha det gött!
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Viktor Johanſon » sön 20 jul 2008, 18:31

Tack så mycket JtR! Klart användbar info.

Måste fråga, var det du som köpte min hopplockstrata med ihålig Warmothkropp för ett par år sen? Tillägg: Nej, "waterbird" hette ju han :blush:
Senast redigerad av Viktor Johanſon sön 20 jul 2008, 18:37, redigerad totalt 1 gång.
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav klaatu » sön 20 jul 2008, 22:36

Tack för instruktionerna!
".. vill ni prata om vilken porrskådis som suger bäst så gör det på diskantforum"
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 12:59
Ort: Birchtown

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Stelin » fre 25 jul 2008, 01:44

klaatu skrev:Måste man shimsa halsen i nån vinkel (typ Gibson)eller nåt, för att allt ska stämma? Eller är det bara att köra..?


Svar ja. Alternativt fräsa vinkel i halsfickan. Men shima går utmärkt.
Lägg någonting längst in i halsfickan bara. Jag har deluxeversionen "brasved från guitaraddict". ;)
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav marcusss » fre 25 jul 2008, 10:11

Jag slänger upp lite bilder på min 1982 års Fender Stratocaster (Fullerton USA Vintage '62).
Fantastisk snygg och äkta "relic" på den här guran.
Den är dock inte vidare orginal längre:
Hals är bytt mot ett senare exemplar i samma serie.
Mickar bytta till Lundgren 60's. Greasebucket-wiring på elektroniken. Solid mässingblock till svajjet (gammal Fender-pryl).

Kroppen håller just nu "guitaraddict" på att fixa åt mig, nån klåpare hade nämligen monterat nåt äckligt två-punktstall på den innan min ägo. Därav är bara 4 skruvar till vintagestallet monterat på bilderna.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
marcusss
 

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Bulbousmeathead » fre 25 jul 2008, 14:19

Här är mitt strata ihopplock:D Kroppen är en japankropp från 96 tror jag och halsen är okänd från japan i början av 90-talet. Mekaniken är Fender och mickarna som sitter i är ett par Texas special som jag köpt av herr Forsman :smile: De låter kaanoon! :wink2:
Den första bidlen här är innan jag satte i nytt plektrumskydd häromdan och jag måste säga att det blev ett jäkla lyft! ser ut som en helt annan gitarr nu:)
iaf här är den gamla versionen, med pärlemor o svarta mickkåpor och knullrufs:
Bild

Och här är den nya! ser mycket fräschare ut, det är mer balans i den tycker jag, kontrasterna blev mycket starkare :smile:
Bild
bilderna är lite missvisande men det är bara pga av min dåliga fotokunskap :blush: :big:
Bild

sen ska det i en zebrahumbucker såsmåningom :smile: också ny hals med de stora stratahuvet, sen är jag nöjd! :smile: :approve:
“Defining yourself through thought is limiting yourself.”
Användarvisningsbild
Bulbousmeathead
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 468
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:02
Ort: Hässleholm

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav marcusss » fre 25 jul 2008, 16:24

Simon J Martinsson skrev:Här är mitt strata ihopplock:D Kroppen är en japankropp från 96 tror jag och halsen är okänd från japan i början av 90-talet. Mekaniken är Fender och mickarna som sitter i är ett par Texas special som jag köpt av herr Forsman :smile: De låter kaanoon! :wink2:
Den första bidlen här är innan jag satte i nytt plektrumskydd häromdan och jag måste säga att det blev ett jäkla lyft! ser ut som en helt annan gitarr nu:)
iaf här är den gamla versionen, med pärlemor o svarta mickkåpor och knullrufs:
Bild

Och här är den nya! ser mycket fräschare ut, det är mer balans i den tycker jag, kontrasterna blev mycket starkare :smile:
Bild
bilderna är lite missvisande men det är bara pga av min dåliga fotokunskap :blush: :big:
Bild

sen ska det i en zebrahumbucker såsmåningom :smile: också ny hals med de stora stratahuvet, sen är jag nöjd! :smile: :approve:


Mycket snyggare med det svarta skyddet! Dansbands-pearl-skydd borde utrotas.
marcusss
 

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Bulbousmeathead » fre 25 jul 2008, 18:39

marcusss, tacktack :smile: ja det tyckte jag med, det såg lite fjöntigt ut innan :approve:
“Defining yourself through thought is limiting yourself.”
Användarvisningsbild
Bulbousmeathead
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 468
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:02
Ort: Hässleholm

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Dejjvid » mån 28 jul 2008, 15:11

Är väldigt ny på detta forum, så här kommer mitt första inlägg i form av bilder på min några veckor gamla Eric Clapton Stratocaster.

Här ligger den i soffan och tar det lite lugnt.

Bild

Lite närmre

Bild

Närbild på halsen, man kanske inte ser det, men den har otroligt fina fibrer i sig.

Bild

Fullkroppsbild

Bild

Hövvet

Bild

3st 'Noiseless' single coils. Och via en midboost förvandlar man i princip single coilsen till humbuckers.

Bild

Specifikationer

Bild




Och JA, det är en Ektorp
Senast redigerad av Dejjvid mån 28 jul 2008, 15:15, redigerad totalt 1 gång.
"Toner ska du konfrontera som dagar, en i taget."

Fri att besöka äro min MySpace; http://www.myspace.com/dejjvidmusic
Användarvisningsbild
Dejjvid
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 09 jul 2008, 20:20

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Leo Stänkskärm » mån 28 jul 2008, 15:21

om man ska lägga ut en bild på sin strata så måste man ha en ektorps-soffa, det är regeln nr 1 :tongue:

dejjvid, hur får du dina närbilds-kort så bra, vad är bilderna tagna med för typ av kamera?
Varma kramar, Leo Stänkskärm - Musiker

Användarvisningsbild
Leo Stänkskärm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: lör 07 jun 2008, 15:16

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Dejjvid » mån 28 jul 2008, 15:58

danielj skrev:om man ska lägga ut en bild på sin strata så måste man ha en ektorps-soffa, det är regeln nr 1 :tongue:

dejjvid, hur får du dina närbilds-kort så bra, vad är bilderna tagna med för typ av kamera?


Haha, det stämmer bra det.
Bilderna är tagna med en systemkamera. En Sony A-200. Men för att få bra närbilder så ska man nog va en bit ifrån och zooma istället för att gå nära. Det verkar funka bra.
"Toner ska du konfrontera som dagar, en i taget."

Fri att besöka äro min MySpace; http://www.myspace.com/dejjvidmusic
Användarvisningsbild
Dejjvid
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 09 jul 2008, 20:20

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Inoran » mån 28 jul 2008, 17:37

Härligt att Dejjvid har hittat hit! Jag har ju försökt locka hit dig i evigheter. Ignorera smygtrollen och posta vilt nu bara! :cool:
/Jens
Användarvisningsbild
Inoran
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:10

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav Dejjvid » mån 28 jul 2008, 17:59

Inoran skrev:Härligt att Dejjvid har hittat hit! Jag har ju försökt locka hit dig i evigheter. Ignorera smygtrollen och posta vilt nu bara! :cool:


Tackar! Jo, jag gav upp för frestelsen till slut! :twisted:
Senast redigerad av Dejjvid mån 28 jul 2008, 18:00, redigerad totalt 1 gång.
"Toner ska du konfrontera som dagar, en i taget."

Fri att besöka äro min MySpace; http://www.myspace.com/dejjvidmusic
Användarvisningsbild
Dejjvid
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 09 jul 2008, 20:20

Re: Dags för en bildtråd? Strator!

Inläggav el_jefe » fre 01 aug 2008, 00:20

Maestro_Mikk skrev:Min :approve:
Godin Artisan St

Bild



Ballt! min gitarrlärare har en sån!
http://www.youtube.com/watch?v=M5tXAQSy ... re=related
el_jefe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 17:05

FöregåendeNästa

Återgå till Showroom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Reklam