• Reklam

Visa dina guror du byggt själv.

Visa upp dina prylar
Kategoriregler
Ladda gärna upp bilderna direkt i ditt inlägg på forumet
photobucket, imageshack mfl. är ofta ganska sega på att leverera bilderna

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav nillefix » tor 08 jan 2009, 23:08

BennyBoop skrev:
nillefix skrev:Här är mitt första och enda försök till gitarrbygge(eller kit ihopsättning, eh heter det så :big: ) Kitet köpt på gitarrdelar.se
Jag har den till salu på Vendolin:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5544047

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Är det bara jag, eller sitter stallmicken snett?

Det gör den säkert! :lol: Japp, lite snett sitter den
Senast redigerad av nillefix tor 08 jan 2009, 23:11, redigerad totalt 1 gång.
nillefix
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 11 aug 2008, 10:15
Ort: Stockholm

Reklam

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Njebamin » fre 09 jan 2009, 16:38

Jaja, det är väl i princip bara kosmetiskt hehe ;)
Användarvisningsbild
Njebamin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 937
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:07

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav mektrollet » lör 07 feb 2009, 00:02

mitt bygge :smile: köpte en gammal Bellwood från 70 - 80 talet å tog hals å elektronik från och byggde sen en egen kropp :smile: va lite oortodox å byggde kroppen i furu, men vafan :wink2:




"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

http://www.myspace.com/blakkdog
Användarvisningsbild
mektrollet
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 572
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 12:20
Ort: Eskilstuna

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav skägget » tis 10 feb 2009, 08:54

pukko skrev:Bild


Bara att instämma. Den röda är jävligt snygg.
Användarvisningsbild
skägget
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2803
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:58

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Inoran » tis 10 feb 2009, 09:06

mektrollet skrev:mitt bygge :smile: köpte en gammal Bellwood från 70 - 80 talet å tog hals å elektronik från och byggde sen en egen kropp :smile: va lite oortodox å byggde kroppen i furu, men vafan :wink2:
DSC00401.JPG


DSC00399.JPG


DSC00395.JPG


Skitsnygg! :thumbup:
Kan du lägga upp en bild där man ser hela gitarren lite mer framifrån? Alltså stående.
/Jens
Användarvisningsbild
Inoran
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:10

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav mektrollet » tis 10 feb 2009, 20:14

Inoran skrev:
mektrollet skrev:mitt bygge :smile: köpte en gammal Bellwood från 70 - 80 talet å tog hals å elektronik från och byggde sen en egen kropp :smile: va lite oortodox å byggde kroppen i furu, men vafan :wink2:
Bilagan DSC00401.JPG finns inte längre


Bilagan DSC00399.JPG finns inte längre


Bilagan DSC00395.JPG finns inte längre


Skitsnygg! :thumbup:
Kan du lägga upp en bild där man ser hela gitarren lite mer framifrån? Alltså stående.

Tackar :cool: å här kommer bild stående :smile:

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

http://www.myspace.com/blakkdog
Användarvisningsbild
mektrollet
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 572
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 12:20
Ort: Eskilstuna

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Darkdog » lör 28 mar 2009, 20:50

Ok, here goes...

Bild

Inget riktigt hembygge men gitarren som satte igång alltihop: EPA-japan tidigt 70-tal som stått i garderoben i 20 år, bytt stall och mekanik, Tonerider Rocksong pickup, plektrumskydd i plexiglas målat på insidan (scratch proof), mattsvart färg med roller. Taffligt ilagt efter gamla svajet men när jag upptäckte det när jag lagt grundfärgen hade jag inte lust att göra om det...

Bild

Kropp i björk, PRS Paul Allender pickups köpt här på forumet, hardtail och Eden strata-hals med omsågat huvud.

Bild

Headless eftersom jag tycker Reversed Explorern är fräck (Snygg? Tveksamt, men fräck...) men huvudet suger (skyffel) Kropp av IKEA bänkskiva i bok, Tune-O Matic med rullsadlar och egensnickrad strängspridare i aluminium. Stora problem med att måla, jag vet inte om det är färgen som blev felblandad eller om det är föroljningen av bänkskivan som strular. Hur som helst får det torka ett halvår innan jag går lös på den med Rubbing. Beggad Strata-hals av okänt ursprung också köpt på Diskant. Hookway Hard Distortion i stall som är ett fynd, Tonerider Generator i hals som känns alldeles för het och nog ska bytas vid tillfälle. Nu använder jag ju nästan bara stall micken så det dröjer nog... Inga tonkontroller eftersom jag tycker de är kass och hellre använder equalizer på stärkaren.
I don't suffer from insanity, I ENJOY it!
Användarvisningsbild
Darkdog
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:27
Ort: Eslöv

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Frisk » mån 13 apr 2009, 21:15

Darkdog, Coola, speciellt den gula. Hur är Björk egentligen, tonalt alltså, och är det tungt eller lätt?
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav gynther54 » lör 18 apr 2009, 18:30

Var en mexico men nu vet inte vad som är kvar av den längre. Det mesta är bytt succssesivt,
möjligtvist rattarna. Kroppen är indränkt med en fuktspärr efter ett halvårs torktid, sedan
avslipning. Rotade fram en grundlack roststopp, rödbrun för bilar mm..
Kunde inte bestämma mig för vilken färg så jag klarlackade den ovanpå den rödbruna grundlacken.
Halsinfästingen var en lyckad sugpassning. Inte ens ett bladmått kan man pula ner på nån sida.
Stränghöjd 1,9-1,5 mm vid 12:e bandet.
Bedöming: ett lyckat hopsmack!
Det mesta är köpt på gitarrdelar.se förutom två blues mickar från Lundgren och stallet från GMF.
Gitarr nr2 är under byggnad, en vass historia. Mickarna(HHH) har en spännvidd mellan 16 och 12 k.ohm, vet inte vad mitten micken har för ohm. Funderar på om jag ska göra om den till en HSH.
Men det dröjer ett tag innan den kan visa vad den går för, men får väl återkomma om det.
Även där är det mesta köpt hos gitarrdelar.se. Alltid väldigt duktiga och har ett trevligt bemötande på denna firma! :thumbup:
Bilagor
gynther54
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 20:19

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Darkdog » ons 29 apr 2009, 01:20

Darkdog, Coola, speciellt den gula. Hur är Björk egentligen, tonalt alltså, och är det tungt eller lätt?

Tackar, jag håller med om att den gula blev bättre i formen, även huvudet blev riktigt bra. Däremot tycker jag bättre om att spela på den gröna, den hänger bättre på mig och har ett maffigare ljud. Jag har funderat på att göra en reversed på den gula för att få ett längre horn för axelbandsknoppen så gitarren hänger "längre ner". Har grejor för en slide gura på G, kanske läge att testa till den? En stor fördel med twin tail som den gröna är att gitarren står stadigt utan ställ bara lutad mot nåt. Ett tips för att lösa detta på vanliga gitarrer som jag hittade i Erlewine's bok är att sätta på två axelbandsknoppar.

Hur björk är tonalt? Nu är jag ingen stjärna på att bedöma och för att få en rättvis jämförelse ska man egentligen göra två identiska gitarrer i olika träslag. Jag upplever att det är mycket diskant och mindre bas, kan tänka mig att det skulle funka riktigt bra med single coils. Jag ska prova att modifiera stallet från top-loaded till string-thru-body och se om jag får lite mörkare och fylligare ljud. Reservation för mickarna, jag har inte provat dessa i någon annan gitarr och heller inga andra mickar i den här gitarren. Sustain? Fan vet...

Viktmässigt är det tyngre än al och poppel, men lättare än bok och lönn. Min gitarr är inte så tjock, runt 35mm så den känns ok men jag har inte vägt den. Björk är ett tätt träslag och behöver ingen porfyllning för att få en bra yta. Använder det gärna igen, det är trevligt att jobba med och jag ser bara fördelar med att använda svenska träslag. Slide-bygget ligger bra till, Telestall och mick...

Anders
I don't suffer from insanity, I ENJOY it!
Användarvisningsbild
Darkdog
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:27
Ort: Eslöv

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav guns » ons 29 apr 2009, 10:22

Bild

Bild
guns
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 22:14

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Frisk » ons 29 apr 2009, 10:55

Darkdog skrev:
Darkdog, Coola, speciellt den gula. Hur är Björk egentligen, tonalt alltså, och är det tungt eller lätt?

Tackar, jag håller med om att den gula blev bättre i formen, även huvudet blev riktigt bra. Däremot tycker jag bättre om att spela på den gröna, den hänger bättre på mig och har ett maffigare ljud. Jag har funderat på att göra en reversed på den gula för att få ett längre horn för axelbandsknoppen så gitarren hänger "längre ner". Har grejor för en slide gura på G, kanske läge att testa till den? En stor fördel med twin tail som den gröna är att gitarren står stadigt utan ställ bara lutad mot nåt. Ett tips för att lösa detta på vanliga gitarrer som jag hittade i Erlewine's bok är att sätta på två axelbandsknoppar.

Hur björk är tonalt? Nu är jag ingen stjärna på att bedöma och för att få en rättvis jämförelse ska man egentligen göra två identiska gitarrer i olika träslag. Jag upplever att det är mycket diskant och mindre bas, kan tänka mig att det skulle funka riktigt bra med single coils. Jag ska prova att modifiera stallet från top-loaded till string-thru-body och se om jag får lite mörkare och fylligare ljud. Reservation för mickarna, jag har inte provat dessa i någon annan gitarr och heller inga andra mickar i den här gitarren. Sustain? Fan vet...

Viktmässigt är det tyngre än al och poppel, men lättare än bok och lönn. Min gitarr är inte så tjock, runt 35mm så den känns ok men jag har inte vägt den. Björk är ett tätt träslag och behöver ingen porfyllning för att få en bra yta. Använder det gärna igen, det är trevligt att jobba med och jag ser bara fördelar med att använda svenska träslag. Slide-bygget ligger bra till, Telestall och mick...

Anders


Okej, bra, speciellt det där med att det är lätt att få en bra yta. Carvin använder bland annat en kombination av Al och Björk på en av deras Allan Holdsworth signaturgitarrer, den är dock chamebered, men står Allan bakom det så måste det vara bra tonalt trä. Förresten hur tycker du att mickarna låter i den där då? Själv testade jag dom bara i orginalgitarren, tycker halsmicken var lite väl ljus, lite för glasig för att vara en humbucker, stallmicken påminde mig lite om en superdistortion i midsen fast lite svagare och kanske en aning mindre bas. Vad tycker du själv?
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Leo Stänkskärm » tor 30 apr 2009, 22:11

Min hpd slit-och-släng strata här då. Har fått en del stryk, en tuffing.




eketorps-soffa såklart (ett måste när man ska fota sin gitarr)

:arrow:
Senast redigerad av Leo Stänkskärm tor 30 apr 2009, 22:28, redigerad totalt 1 gång.
Varma kramar, Leo Stänkskärm - Musiker

Användarvisningsbild
Leo Stänkskärm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: lör 07 jun 2008, 15:16

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Darkdog » tor 30 apr 2009, 23:51

Läste någonstans att Hagströms använde björk i en del modeller, jag gissar att anledningen till att det inte används mer är att det är ovanligare i Nord Amerika än här hemma.

Jag upplever att både stall och hals mick behöver mera bas, men som sagt ska jag testa med string-thru body för att se om det ger någon skillnad. Lite ambivalent, vissa dagar tycker jag mickarna låter toppen, andra dagar sådär. Jag har inte provat dem genom en rörstärk, har bara en Roland Cube20X som jag iofs är rätt nöjd med. Jag upplever inte halsmicken som alldeles för ljus, men å andra sidan har jag bytt halsmicken på den gröna till en SD Single Coil för att få klarare ton och blev väldigt nöjd. En ny upptäckt för mig som gillar feta humbuckers...

Just nu har jag stämt den gula i öppen E och testar slide, där tycker jag faktiskt mickarna funkar riktigt bra. Det ska ju vara rätt skramligt...
I don't suffer from insanity, I ENJOY it!
Användarvisningsbild
Darkdog
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:27
Ort: Eslöv

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav emaushenric » lör 09 maj 2009, 00:24

Här är länkar på bilder på dom två gitarrer jag byggt!

Den första: Björkcaster! Telecaster i enbits flammig björk, Warmoth boatneck, Joe Barden stall, Bill Lawrence mm.

http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=viewImage&friendID=162333203&albumID=1927493&imageID=33234697

Den andra: Fäbodcaster! Enbits telecaster av ett fäbodgolv från 1800-talet! Seymour Duncan P-rail pickuper mm.

http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=viewImage&friendID=162333203&albumID=1927398&imageID=30989191
Användarvisningsbild
emaushenric
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 753
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 01:07
Ort: Falun

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Darkdog » lör 09 maj 2009, 08:13

Fäbodcaster


Tjusig! En av de få gitarrer jag sett där lite fejkåldrade (relicing) komponenter hade gjort sig, det blänker för mycket :cool: Annars är jag av den åsikten att bästa metoden för att få grejorna att se välanvända ut är att använda dem mycket... Stämmer på golvbrädan i det här fallet, har du oljat eller lackat den?

Den andra är också snygg, har en fråga på den. Har du märkt att björk blir basfattigt? Min gula lite högre upp är det, och jag hittade ett annat inlägg som upplevt samma sak. Jag ska snickra en ny kropp till min Höfner Shorty eftersom "resekonceptet" gör den framtung och jag trivs inte alls med det. Eftersom jag har rätt mycket björk liggande funderar jag på att ta det, men inte om jag tappar basen.

Anders
I don't suffer from insanity, I ENJOY it!
Användarvisningsbild
Darkdog
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:27
Ort: Eslöv

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav /ove » lör 09 maj 2009, 08:59

Lägger väl in mitt första och enda bygge också då (fast det finns en inte alltför gammal tråd om den). Arbetsgången har varit från ohyvlad träbit till färdig gitarr på tre år. Man ska inte skynda sig. Det blir nog nåt fel ändå.



Göre!
Användarvisningsbild
/ove
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 259
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 19:22
Ort: Gävle

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav emaushenric » lör 09 maj 2009, 13:42

Darkdog skrev:
Fäbodcaster


Tjusig! En av de få gitarrer jag sett där lite fejkåldrade (relicing) komponenter hade gjort sig, det blänker för mycket :cool: Annars är jag av den åsikten att bästa metoden för att få grejorna att se välanvända ut är att använda dem mycket... Stämmer på golvbrädan i det här fallet, har du oljat eller lackat den?

Den andra är också snygg, har en fråga på den. Har du märkt att björk blir basfattigt? Min gula lite högre upp är det, och jag hittade ett annat inlägg som upplevt samma sak. Jag ska snickra en ny kropp till min Höfner Shorty eftersom "resekonceptet" gör den framtung och jag trivs inte alls med det. Eftersom jag har rätt mycket björk liggande funderar jag på att ta det, men inte om jag tappar basen.

Anders


Golvbrädan är oljad med linolja och sen lackad med shellack. Björkcastern är det bara linolja på.
Jag upplever inte den som basfattig men det är riktigt bright och klart ljud i den! Det är ju inte basigt ljud i den men jag upplever inte att jag måste boosta basen på stärkarn när jag spelar med den. Det är bra botten i den endå tycker jag. Låter mycket "tele" om den.

Fäbodcastern är byggd av fura så den har mycket mörkare ton, mörkare än mahognygitarrer. Jag sliter nog ut det blänkande på den om några år :smile:
Användarvisningsbild
emaushenric
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 753
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 01:07
Ort: Falun

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Darkdog » lör 09 maj 2009, 21:02

Känns som det är läge att ta furu till Shorty'n. Jag har några bjälkar liggande sedan vi byggde om huset, 200 år gamla sisådär. Nåt helt annat än modernt lättviktsvirke, förmodligen nåt liknande ditt fäbodgolv. det blir till att limma ihop delar men jag tänkte måla den ändå så det känns som om det är ett mindre problem.

Däremot tänkte jag så småningom bygga en slide gitarr med Tele-hals/stall/stallmick, där känns det som om björk kommer att bli busbra!

Anders
I don't suffer from insanity, I ENJOY it!
Användarvisningsbild
Darkdog
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:27
Ort: Eslöv

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav emaushenric » mån 11 maj 2009, 22:50

Här är dom jag har byggt!

Den första: Björkcaster! Telecaster i enbits flammig björk, Warmoth boatneck, Joe Barden stall, Bill Lawrence mm.

Bild
Bild
Bild

Den andra: Fäbodcaster! Enbits telecaster av ett fäbodgolv från 1800-talet! Seymour Duncan P-rail pickuper mm.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
emaushenric
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 753
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 01:07
Ort: Falun

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Darkdog » lör 06 jun 2009, 11:49

Nytt bygge! Jag var sugen på att bygga en Travel gitarr á la Chiquita när jag sprang på en sprillans ny Höfner Shorty för under 1000 spänn pga lackskada.

Bild

Gibson längd på skalan (Chiquitan har bara 19"), 24 band och en tunn och bra hals, men den lät för jävligt... Alltså första åtgärdspaketet, byta den kinesiska räser pickupen mot en Tonerider Generator Neck (blev över från den gröna när jag bytte halsmicken till en SD single coil) och fräsa upp kroppen för att kunna flytta pickupen längre från stallet för att få mindre skrikigt ljud. Tonkontrollen byttes mot serie/parallell switch (funkar skitbra!) och jag fick göra ett nytt plektrumskydd i plexi för att dölja det gamla hålet i kroppen. Under det en kartongbit av okänt ursprung :big:

Bild

Nu lät den riktigt bra, men lite andra problem kvarstod. Eftersom kroppen är så liten blir gitarren väldigt framtung, ska man få bra balans i en så liten gitarr är det huvudlöst typ Steinberger som gäller tror jag (nytt projekt under planering...). Sedan är den ju inte taggig nog för min image :cool: . Eftersom gitarren ändå är för lång för min vanliga resväska (två storlekar mindre än Amerika kofferten Svensson släpar med sig till Mallis) måste jag skruva av halsen för att få ner den. Med andra ord, dags för ny kropp.

Bild

Formen skamlöst stulen från Jackson RR eftersom jag gillar assymetrin, hederlig svensk fur från morfars virkesförråd, vanlig lackfärg blandad efter originalfärgen och den låter ännu bättre! Kroppen är så liten som det gick och gitarren är fortfarande lite framtung. Den väger strax under tre kg komplett, så den passar fortfarande i Travel konceptet. Jag ska göra luckan till elektroniken i rostfritt (från skrotbingen på jobbet), hoppas det löser problemet med balansen annars blir det till att vikta övre hornet lite grann.
I don't suffer from insanity, I ENJOY it!
Användarvisningsbild
Darkdog
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:27
Ort: Eslöv

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Inferno » lör 06 jun 2009, 21:45

Slänger väl in den här också då. Kropp okänt ursprung, nåt japanskt iaf skulle jag tippa. Halsen är en eftermarknads som är ombandad med jumbos och nerslipad och oljad på baksidan. Mickarna är okända. Halsmicken kommer från nåt budgetbygge som hängde på väggen i en studio jag jobbade i tills min kompis köpte gitarren och satte mickarna i sitt stratabygge. Riktigt bra ljud med lite dist. Efter några bytesaffärer fram och tillbaka hamnade två av dessa i min skrotlåda eller bra-att-ha-låda.

Gitarren är ihopbyggd åt min tattuerare då han ville återuppta gitarrspelandet efter 10-15 års tid.

Bild

/Inferno
Användarvisningsbild
Inferno
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 14:14
Ort: Norrbotten

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav vladinavoid » sön 21 jun 2009, 00:13

Några guror som jag har byggt. Två Wiessenborn, två archtops, en fullbody och en av 335-typ samt en Romanillos-kopia
Senast redigerad av vladinavoid sön 21 jun 2009, 00:19, redigerad totalt 1 gång.
gaah
vladinavoid
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 20 jun 2009, 23:59

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav Nyasu » sön 21 jun 2009, 17:51

P90 i mittläge precis som det ska vara :tongue:
Med enbart transistorer slipper man sådant!
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1955
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:24
Ort: Eskilstuna

Re: Visa dina guror du byggt själv.

Inläggav vladinavoid » tis 23 jun 2009, 22:54

En Junior som jag har byggt på skoj till min brorsa som heter..... Lite tacky kanske, men jag hoppas han gillar den.
One piece mahogany, quartersawn med Rio jacaranda på toppen och greppbrädan
gaah
vladinavoid
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 20 jun 2009, 23:59

FöregåendeNästa

Återgå till Showroom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Reklam