• Reklam

Bananskalle informerar

Visa upp dina prylar
Kategoriregler
Ladda gärna upp bilderna direkt i ditt inlägg på forumet
photobucket, imageshack mfl. är ofta ganska sega på att leverera bilderna

Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » lör 26 apr 2008, 20:54

Hej!

Gitarr 1. Yamaha RGX312 Min andra gitarr någonsin. Min första (Kasuga LP) vet jag inte var den tagit vägen, vilket är skitsamma, eftersom den var helt trasig. Denna Yamaha har hängt med sedan 1989. Splitbar HB, vilket var något jag då aldrig hört talas om :smile: Edit: Såld 24/6 2008.

Bild

Gitarr 2. Kramer Pacer DLX. Egentligen en HPD med Musikrafthals. En riktigt välljudande Bananskalle med irriterande Fenderproblem, d.v.s höga E-strängen halkar lätt av greppbrädan. Ja, jag har justerat sadeln.... SJUKT bra ljud ur DiMarzio AirZone och BluesBucker. Åter till Lage 28/9 2010. Det var fina 2½ år, kära banan.

Bild

Gitarr 3. Kramer Focus 6000. Bjöd på denna i samband med ovanstående bananskalle, och råkade vinna den. Inget planerat köp men vafan - en rosa 80-talsKramer med sned humbucker kan man ju inte tacka nej till.

Bild

Gitarr 4. Kramer Vanguard. Köptes i samband med en Boss GT-8. Min flickvän tyckte jag skulle ha ett V, jag ville ha en GT-8 och kunde slå två flugor i samma smäll. Väldigt skön hals efter Forsman böjt & bänt lite. Edit: Såld 22/6 2008.

Bild

Gitarr 5. Washburn RS 980. Vunnen på Tradera från en musikaffär som konkade. Skyddsplast, tags och prislapp (7795 spänn!) satt kvar. Vid det här laget började min flickvän undra vad fan jag höll på med :smile: Edit: Såld 24/6 2008.

Bild

Gitarr 6. Charvel Spectrum. Hämtades ut i måndags 21/4. Jag MÅSTE ha en orange gitarr. MÅSTE!! Aktiv elektronik med spännande tonkontroll. Tonepotten fungerar som ett svepbart notchfilter istället för en löjlig oanvändbar diskantavrullare. Efter ett nytt 9-voltsbatteri blev det denna helgs favvogura.

Bild

Gitarr 7. Kramer...? Köptes igår Fredag 25/4. Den har en Kramer halsplatta med väldigt tidigt serienummer (1981 - 1983), söndersågad bananskalle, EMG passiva mickar och behöver en del TLC. Köptes enbart för den magiska mickuppsättningen :smile:

Bild

Gitarr 2 till 7 har införskaffats under de senaste två månaderna (slutet av Feb - slutet av April), så jag tänkte lugna mig lite nu och köpa lite annan inspelningsutrustning.

/Banan
Senast redigerad av Bananskalle tis 12 okt 2010, 00:24, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Reklam

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Patrick Zimbalist » lör 26 apr 2008, 21:31

:approve: :approve: :approve:
yamahan och charvelen är coolast
Senast redigerad av Patrick Zimbalist lör 26 apr 2008, 23:28, redigerad totalt 1 gång.
Lordofthestrings skrev:Fan va jag vill ha en Soldano, jag blir tokig

Lordofthestrings skrev:Jag blir tokig, satan va fina pållar ni säljer nu allihopa!
Användarvisningsbild
Patrick Zimbalist
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8079
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:01
Ort: Malmö

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Forsman » sön 27 apr 2008, 00:13

Du é inte klok, Andreas... hejda dig lite nu... :big:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Stelin » sön 27 apr 2008, 02:40

Den vita kramer...+ charvel = coolast :approve:
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Nilo » mån 28 apr 2008, 11:30

synd att någon pajjat skallen på den sista...
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » mån 28 apr 2008, 21:35

Nilo skrev:synd att någon pajjat skallen på den sista...


Ja, det är jäkligt tråkigt :sad2: Jag ska försöka bygga upp det med en liten rund träkloss och spackel, slipa & snygga till allt och sedan lacka om.

Idag slipade jag dessutom bort lacken på baksidan av halsen och vaxade. Inte lika professionellt gjort som Forsmans hantverk men en klar förbättring. Planen var att slipa ned hela kroppen (den är omlackad) men genom lacken såg jag att det en gång i tiden suttit en mitten-single coil, så om jag hade slipat hade jag fått fram en spackelkloss i mitten. Ursprungslacken (om det verkligen är den?) är riktigt skrikande hulken-grön, så jag tänkte att den skulle få bli det igen :smile:

Hela gitarren verkar vara ett ihopplock. Ingen del av gitarren stämmer överens med serienummret på halsplattan. Det är säkerligen en Kramerkropp och Kramerhals men absolut inte orginal.

1.) Elektroniken är en bunt illapassande reservdelar. Det skall bytas ut och förenklas. Onödigt med dålig 5-lägesswitch på två mickar.....
2.) Kroppen är något mindre/nättare än min Focus 6000, trots mickuppsättningen (ursprungligen) är densamma. Kan egentligen vara vad som helst? Fast, det var nog inte allt för många som hade vinklade HB's.
3.) Floydet är en nedsänkt Gotohvariant med långa skruvar.... och, ja.... jag vettefan vad det egentligen är för gitarr? :smile: Den är iaf behaglig att spela på.

Åååååh! Jag vill sätta igång och grön:ifiera den!!

/Banan
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Forsman » mån 28 apr 2008, 21:58

Coolt, Banan. Ska bli intressant att få testa den faktiskt. Var den billig eller?
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » mån 28 apr 2008, 22:14

Forsman skrev:Coolt, Banan. Ska bli intressant att få testa den faktiskt. Var den billig eller?


1600 pix. Jag ville ha en bitch att slipa och skruva på. Tar med den, slippapper och lite spackel vid nästa dejt, så får vi se om vi kan återställa bananhuvudet. Det sitter några budget-EMG som jag tänkte köra vidare med.... om jag får ordning på elektroniken. Det brusar och är jordfel överallt just nu, haha :smile: Jag skyller allt på potten & switchen. Har lött om signal & jord till jacket och jorden till potten.. och då kom det iaf ljud ut ur eländet.

En enkel 3-vägsknopp och killswitch (kanske volym) tänkte jag skulle räcka på denna framtida gröna skönhet.

Edit: Kanske ett monkeygrip? :big:
Senast redigerad av Bananskalle mån 28 apr 2008, 22:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Forsman » mån 28 apr 2008, 22:44

Bananskalle skrev:Edit: Kanske ett monkeygrip? :big:


Nä, gör en siluett av en penis istället! :tongue:

Byt ut pot och switch så blir det nog bättre. Mickarna vettefan vad det är för något, men låter de bra så är det ju inget att oja sig över.
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » mån 28 apr 2008, 23:09

Hur fungerar gitarrelektronik? :smile:

Är det jord vid stall sammankopplat med jord mikrofoner & jord utjacket?

Och sedan signal från mickarna till omkopplare, via eventuell volym vidare till utjacket?

Vad gör kondensatorn vid volympotten?

Måste jorden switchas? D.v.s om jag spelar med halsmicken, måste då ENDAST halsjorden vara ansluten eller kan både hals och stalljord vara ständigt inkopplade? Man har ju lärt sig att jord aldrig ska brytas liksom :?:
Senast redigerad av Bananskalle mån 28 apr 2008, 23:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Stelin » tis 29 apr 2008, 00:26

Angående Fenderproblemet....vad har översadeln för mått?
Problemet kanske kan lösas enkelt...nämligen att du byter till en R2-sadel..förutsatt att det inte redan är en sådan :blackeye:

Ett annat sätt att lösa problemet är att shima halsen i sidled så att säga. Alternativt kan det räcka att du låtsar på halsskruvarna, håller halsen lite lätt vinklad (uppåt ur spelposition sett) och skruvar fast den igen. Denna vinkling skulle innebära att ljusa e-strängen kom längre in på greppbrädan och därmed skulle problemet vara bortblåst såvida du inte besitter den märkligaste spelteknik :thumbup:
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » tis 29 apr 2008, 22:56

Stelin: Jag får be att återkomma med svar på dina frågor. Jag har varit förhäxad av ett annat projekt, nämligen:

Hemmafixarens väg till en sunkig gitarr Part 1.

Det började med att jag, enligt tidigare inlägg, ville måla eländet lysande Hulken-grön. Eftersom jag är en otålig j*vel ville jag sätta igång NU NU NU. Problemet är att jag inte har någonstans att lacka. Ett tag funderade jag på lacka i badrummet.... nu efteråt är jag glad att jag inte försökte. Hade tidigare under dagen först surfat runt på hur elektroniken fungerar, därefter smygit iväg på arbetstid och införskaffat två vippströmbrytare på Clas Ohlson, a 35 kr st, slippapper 80 - 180 - 400 och våtslippapper 800. Strippade gitarren, borrade hål för switchar och volympot och satte igång (inne i badrummet - enkelt att städa med duschen) :smile:

Bild

Jag märkte efter en timmes slipande att jag orkade fan inte längre :smile: Den såg ju ganska cool ut.... hmmm.. jag kanske borde behålla den i detta skick? Om folk undrar varför den ser så skabbig ut kan man ju alltid säga att man kört harmonisk e-mollskala i dödstempo tills lacken ramlade av.

Jag beslutade mig för att avbryta slipningen och pilla ihop gitarren igen. Färgen som nu syns är grundfärgen/primer. Inte helt olik i nyans från ursprungsfärgen. Vidare rensade jag ur allt gammalt tjafs och bytte alla kablar & switchar. Så, nu ser den ut såhär:

Bild

Bild

Den låter dessutom helt ok. Största vinsten är dock att jag vågade riva all elektronik och montera ihop. Till skillnad mot vanlig gitarrelektronik har jag använt mig av en kopplingsplint. Någon dag kommer sladdarna skaka loss men då skruvar jag bara fast skiten igen och slipper löda. Jag är sjukt stolt över mig själv och sitter nu och firar med ett glas vin. Jag har inte gett upp tanken på en grön gitarr men det får bli när det blir.

/Banan
Senast redigerad av Bananskalle ons 30 apr 2008, 00:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Forsman » tis 29 apr 2008, 23:45

1 - fortsätt att slipa
2 - måla hulkgrön
3 - skaffa en lödkolv
4 - ta en klunk vin till
5 - spela mera dur

:smile:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » ons 30 apr 2008, 00:13

1- Ja, en vacker dag... att lämna in på lack går väl på någon 1000-lapp. Att lacka hemma med sprayburk tänker jag inte ge mig in på. Problemet är att hitta ett helt dammfritt rum.

2 - Ja... med ett svart plektrumskydd i RG550-modell. Herre Gud vad snyggt!

3 - Det har jag! Har ju lödit fast kablar i strömbrytarna och potten. Jag skulle ju naturligtvis kunna löda ihop de sladdar som jag tjongat in i plinten, och därmed skippa plinten, men det är prio 50000 (jag har en lång priolista).

4 - Är inne på andra glaset och ska gå och lägga mig snart :smile:

5 - Har spelat till funk-bt i ett par timmar på denna gitarr :smile:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Forsman » ons 30 apr 2008, 08:02

Bananskalle, "plinten" - är det en sockerbit eller vad? Funkar det så..spela roll liksom. :thumbup:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » ons 30 apr 2008, 19:38

Forsman skrev:Bananskalle, "plinten" - är det en sockerbit eller vad? Funkar det så..spela roll liksom. :thumbup:


Jo, det är sockerbitsvarianten.. och det funkar, så jag tänker inte engagera mig i det nu :smile:

Känner du någon som har ett RG550 plektrumskydd (löst) som man kan skissa av?
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » tis 06 maj 2008, 23:27

Nu har jag slipat ned baksidan av halsen på både banan-Kramern (läskigt på det fina musikrafthalsen) och orangea Charvel:en. Ska nog ge mig på Washburn:en också. Inte speciellt estetiskt och proffsigt gjort men klart spelbart. Och för att bättra på är det ju bara att montera ned och slipa lite till.

Nästa gura i samlingen blir en RG550, om inte en 540PII eller ännu bättre - 565, dyker upp först. Sedan får det fan vara nog.

/B
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » sön 01 jun 2008, 19:17

Jag fortsätter frosseriet med en rosa 540PII. Halsen var lite halvsunkig men är nu nyslipad, vaxad och fin.

Bild

Väldigt glad över denna :smile:

/Banan
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Tonjagare » sön 01 jun 2008, 19:56

Jaha, jag trodde det var en säljannons :blush: Tänkte väl :big:

Tänkte skriva "priser då?" men sen såg jag att det inte var nån säljtråd :blush:
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Forsman » sön 01 jun 2008, 20:19

Coolt Andreas! Den där sista kanske mår bra av ett mickbyte, för de där Ibz-mickarna är sällan roliga.
Men det beror givetvis vilka krav man har också.

Snygg färg, men plektrumskyddet smälter inte in i helheten, tror den hade varit snyggare utan faktiskt.

Reversed head är ball!
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » sön 01 jun 2008, 20:46

Njaa... Forsman, jag vette fan? :smile: Jag tycker nog den ska få ha sina orginalmickar, för att kunna leverera det tidstypiska ljudet. Nu tror jag iofs att GT-8:an maskerar både mick-karaktär, gitarrkropp och allt annat, i jämförelse mot en bra "riktig" förstärkare. Man hör naturligtvis skillnad mellan gitarrerna men jag upplever det som om det handlar mer om mickarnas output.

Jag skulle aldrig kunna leva med skruvhålen, så plektrumskyddet får sitta kvar :smile:

Dags att ta en dejt snart?
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Patrick Zimbalist » sön 01 jun 2008, 21:01

:angry: :angry: :angry: :approve: :wink2:

den ibanezen ville ju jag ha :sad2:
Lordofthestrings skrev:Fan va jag vill ha en Soldano, jag blir tokig

Lordofthestrings skrev:Jag blir tokig, satan va fina pållar ni säljer nu allihopa!
Användarvisningsbild
Patrick Zimbalist
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8079
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:01
Ort: Malmö

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » sön 01 jun 2008, 21:06

Patrick Zimbalist skrev::angry: :angry: :angry: :approve: :wink2:

den ibanezen ville ju jag ha :sad2:


Det finns garanterat en 540PII till dig med, där ute någonstans! Sätt ut en köpesannons.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Forsman » mån 02 jun 2008, 22:57

Bananskalle skrev:Nu tror jag iofs att GT-8:an maskerar både mick-karaktär, gitarrkropp och allt annat, i jämförelse mot en bra "riktig" förstärkare.


Precis - läge att skaffa en riktig stärkare mao! :approve: Du kan ju inte hålla på med töntgrejer heller när du har så manliga gurer!!!
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Bananskalle informerar

Inläggav Bananskalle » mån 02 jun 2008, 23:15

Forsman skrev:Precis - läge att skaffa en riktig stärkare mao! :approve: Du kan ju inte hålla på med töntgrejer heller när du har så manliga gurer!!!


Ja, det skulle nog uppskattas i en hyreslägenhet :big:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Nästa

Återgå till Showroom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Reklam