• Reklam

MHo's plågramma gitarrförsök...

Visa upp dina prylar
Kategoriregler
Ladda gärna upp bilderna direkt i ditt inlägg på forumet
photobucket, imageshack mfl. är ofta ganska sega på att leverera bilderna

MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » sön 27 apr 2008, 21:00

Håller på med lite gitarrmoddning och startar denna tråd för att underhålla er lite :smile: ,
men också för att samla på mig lite råd och synpunkter vartefter projektet/projekten går framåt...

Dom intet ont anande försöksobjekten är dessa två Heartfield Talon's som införskaffats den senaste månaden...

Bild

Den ena har nu plockats isär i molekyler och genomgått viss ömsning av lack...

Bild
Bild

Som ni kan se är plektrumskyddet nermattat och moddat för humbucker även i halsposition.
Planen är att förse den med Gotoh-stall och DiMarzio Evolution (båda inköpta från Stelin) och nåt annat skoj...

Ett litet bakslag är dock att det nya stallet är betydligt större bakåt (längre stränglåsskruvar), vilket kan ses
på bilderna nedan...

Bild
OFR II
Bild
Gotoh

Det blir alltså till att fräsa ut lite extra ur kroppen bakom stallet. Jag bytte ut en skruv med gängpaj och det
visade sig att den nya skruven var betydligt kortare, så jag ska försöka få tag på 5 st till av samma längd,
så behöver jag inte fräsa lika mycket... Om det är nån som har skruv och vill byta, hör av er! :smile:

/MHo
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Reklam

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » sön 27 apr 2008, 21:06

Kunde inte hålla mig, utan skruvade ihop det "nya" plektrumskyddet med Evo'n och de gamla Talon-mickarna...

Bild

Den gamla stall-humbuckern får fylla hals-hålet så länge....
Kunde förstås inte hålla mig tills jag blir klar med kroppen, så hela härligheten fick åka in i den andra
Talonen så länge... :big:

Bild

Nu ska det spelas lite.... :approve:

Ps. Förslag på lack till den andra kroppen mottages!
/MHo
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav poxxed » sön 27 apr 2008, 21:10

Den ska vara rosa.
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » sön 27 apr 2008, 21:23

poxxed skrev:Den ska vara rosa.


Neeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjj! :cry: :roll:


:big:

Förresten.... finns det rosa bets? Funderar fortfarande på om jag ska betsa/lacka, eller köra med
heltäckande färg...
/MHo
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » mån 28 apr 2008, 19:45

Var idag in på Musikcenter (4sound) både i Falun och Borlänge och tömde deras lager på stränglåsskruvar...
Det krävdes iofs inte så mycket för att tömma lagren... 3 st fick jag ihop... :smile:

Har sedan satt bågfilen i skruvarna och kortat av dom en bit för att slippa fräsa i kroppen... Hepp!

Bild

Har försökt höfta till hur stallsadlarna kommer att sitta efter intonering, men det är ju bara en chansning
Har i alla fall 4 st skruvar över om nåt skulle vara fel sen...

Nu återstår att hantera att sustainblocket är 6 mm djupare på det nya stallet...

Bild

Några tips? Blocket på Gotoh-stallet är 41 mm långt i mässing... Om någon har ett 35 mm och vill byta
är jag öppen för förslag!

/MHo
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav guitaraddict » mån 28 apr 2008, 20:01

MHo skrev:Var idag in på Musikcenter (4sound) både i Falun och Borlänge och tömde deras lager på stränglåsskruvar...
Det krävdes iofs inte så mycket för att tömma lagren... 3 st fick jag ihop... :smile:

Har sedan satt bågfilen i skruvarna och kortat av dom en bit för att slippa fräsa i kroppen... Hepp!

Bild

Har försökt höfta till hur stallsadlarna kommer att sitta efter intonering, men det är ju bara en chansning
Har i alla fall 4 st skruvar över om nåt skulle vara fel sen...

Nu återstår att hantera att sustainblocket är 6 mm djupare på det nya stallet...

Bild

Några tips? Blocket på Gotoh-stallet är 41 mm långt i mässing... Om någon har ett 35 mm och vill byta
är jag öppen för förslag!

/MHo


I och med att du har kapat skruvarna så har du också kapat bort "nedsvarvningen" i änden på skruvarna.
Den lilla "tappen" som finns där går in i ett hål i stränglåsblocket.
Nu när den inte längre finns så kommer låsblocken att spricka efter ett par åtdragningar.
Skruven kilar sig in i hålet och expanderar blocket tills det spricker, blocket fastnar i sadeln, du blir förbannad och undrar vad det är för ett skitfloyd du har köpt..

Sens moral: Behåll originallängd på skruvarna + fräs ut det lilla som behövs i floydkaviteten, eller be någon svarva till dina nya skruvar så att de blir korrekta i änden -allt annat är att be om problem :smile:
Användarvisningsbild
guitaraddict
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2890
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 20:47
Ort: Smålands mörka skogar

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav Viktor Johanſon » mån 28 apr 2008, 20:23

guitaraddict skrev:eller be någon svarva till dina nya skruvar så att de blir korrekta i änden

Det röstar jag på!
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » mån 28 apr 2008, 20:23

guitaraddict skrev:I och med att du har kapat skruvarna så har du också kapat bort "nedsvarvningen" i änden på skruvarna.
Den lilla "tappen" som finns där går in i ett hål i stränglåsblocket.
Nu när den inte längre finns så kommer låsblocken att spricka efter ett par åtdragningar.
Skruven kilar sig in i hålet och expanderar blocket tills det spricker, blocket fastnar i sadeln, du blir förbannad och undrar vad det är för ett skitfloyd du har köpt..

Sens moral: Behåll originallängd på skruvarna + fräs ut det lilla som behövs i floydkaviteten, eller be någon svarva till dina nya skruvar så att de blir korrekta i änden -allt annat är att be om problem :smile:


OK, tål att tänka på... Nu berättade iofs gitarrmeckaren på 4sound i Falun att han brukade kapa skruvarna
ibland när de blev för långa (i samband med nedstämning och intonering). Iofs så vet jag ju inte om han
svarvar ändarna på skruvarna, men det tvivlar jag på... Nåväl, jag tror jag är villig att ta chansen, men
jag lovar, jag ska inte gnälla på stallet om jag spräcker nåt låsblock... :oops:

Kan man kanske vända på låsblocken så att man får den platta sidan mot skruven?

/MHo
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » mån 28 apr 2008, 20:24

Viktor Johanson skrev:
guitaraddict skrev:eller be någon svarva till dina nya skruvar så att de blir korrekta i änden

Det röstar jag på!


Jo, det låter som lösningen i så fall...

/MHo
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav guitaraddict » mån 28 apr 2008, 22:58

MHo skrev:OK, tål att tänka på... Nu berättade iofs gitarrmeckaren på 4sound i Falun att han brukade kapa skruvarna
ibland när de blev för långa
(i samband med nedstämning och intonering). Iofs så vet jag ju inte om han
svarvar ändarna på skruvarna, men det tvivlar jag på... Nåväl, jag tror jag är villig att ta chansen, men
jag lovar, jag ska inte gnälla på stallet om jag spräcker nåt låsblock... :oops:

Kan man kanske vända på låsblocken så att man får den platta sidan mot skruven?

/MHo


Det där säger mig att gitarrmeckaren på 4sound i Falun inte vet hur ett Floyd funkar..

Vända på blocken funkar inte för då kommer strängen att göra samma skada på blocket i och med att den då hamnar i hålet.
Korrekta skruvar är lösningen, på vilket vis du än väljer att göra det :smile:
Användarvisningsbild
guitaraddict
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2890
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 20:47
Ort: Smålands mörka skogar

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » tis 29 apr 2008, 08:42

guitaraddict skrev:Det där säger mig att gitarrmeckaren på 4sound i Falun inte vet hur ett Floyd funkar..

Vända på blocken funkar inte för då kommer strängen att göra samma skada på blocket i och med att den då hamnar i hålet.
Korrekta skruvar är lösningen, på vilket vis du än väljer att göra det :smile:


Jag tror nog att du drar liiiite förhastade slutsatser om 4sound i Falun...
Jag pratade med honom i ca 3 minuter och har ingen aning om han
precisionslasersvarvar skruvarna efter att ha kapat dom för att dom
ska passa exakt in i låsblocken! :D

Det är nog snarare jag som inte vet i alla stycken hur ett Floyd funkar...
Jag är ju bara en simpel (data)ingenjör... :wink2:

Titeln på denna tråd säger väl allt... Detta är ett experiment... Jag är nog beredd
att prova lite olika saker, medveten om att nåt säkert kommer att gå fel någonstans
i processen. Om det är ett spräckt låsblock, må så vara...

-"Bättre att spräcka ett låsblock än att aldrig ha spänt en stränglåsskruv!" :smile:

/MHo

Ps. Jag ska naturligtvis fundra över nåt sätt att korrigera skruvändarna så att dom
passar in i hålen... om det är möjligt...
Senast redigerad av MHo tis 29 apr 2008, 09:14, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav Viktor Johanſon » tis 29 apr 2008, 09:56

MHo skrev:-"Bättre att spräcka ett låsblock än att aldrig ha spänt en stränglåsskruv!" :smile:

Då måste jag fråga: Har du nånsin spräckt ett låsblock och kämpat i timmar med att försöka få ut det ur stallsadeln? :big:

Ärligt talat, det är jäkligt snabbt fixat att svarva till ändarna på skruvarna. Jag skulle få det gjort istället för att chansa.
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » tis 29 apr 2008, 10:10

Viktor Johanson skrev:
MHo skrev:-"Bättre att spräcka ett låsblock än att aldrig ha spänt en stränglåsskruv!" :smile:

Då måste jag fråga: Har du nånsin spräckt ett låsblock och kämpat i timmar med att försöka få ut det ur stallsadeln? :big:

Ärligt talat, det är jäkligt snabbt fixat att svarva till ändarna på skruvarna. Jag skulle få det gjort istället för att chansa.


Nej, det har jag aldrig... Därav min naiva och oansvariga attityd... :blush:

Det låter som det finns erfarenheter av sånt här. Har du alltså gjort det?
Om det är ett sånt elände så får jag nog försöka lösa detta...

Jag har en "Dremmel" och gängsnitt, borde det inte gå att försiktigt slipa av änden till lämplig form och
fixa till gängorna längre upp? Måste det vara svarvat?

/MHo
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav Viktor Johanſon » tis 29 apr 2008, 10:14

Jag har gjort det, jag har även svarvat cylindriska föremål och det är det lättaste som finns. :smile: Någon som har svarv måste finnas i närheten! :smile:
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav guitaraddict » tis 29 apr 2008, 11:54

MHo skrev:Jag tror nog att du drar liiiite förhastade slutsatser om 4sound i Falun...
Ps. Jag ska naturligtvis fundra över nåt sätt att korrigera skruvändarna så att dom
passar in i hålen... om det är möjligt...


Nä, jag drar inga förhastade slutsatser -ger man en kund ett sådant svar på en direkt fråga, då vet man inte vad man pratar om -alternativt helt struntar i följderna :smile:
Och tyvärr så är det där en rätt så vanlig nivå i musikaffärer, det är väldigt få ställen som har kompetenta tekniker -om de ens överhuvudtaget har någon alls.

Apropå ditt ps: det är precis lika möjligt att göra rätt som att göra fel.. :wink2:
Användarvisningsbild
guitaraddict
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2890
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 20:47
Ort: Smålands mörka skogar

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav Stelin » tis 29 apr 2008, 12:15

Ohhh. Ska blir spännande det här. Hoppas det ordnar sig. Jag kan ju inte undgå att känna mig lite lätt involverad :big: '

Hur skulle det funka om du tog stallsadlarna från Floyd II:an och satt på gotoht? Därmed skulle du ju kunna använda de kortare skruvarna också...eller? Det kanske inte passar alls. :blackeye:
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav Viktor Johanſon » tis 29 apr 2008, 12:18

Stelin skrev:Hur skulle det funka om du tog stallsadlarna från Floyd II:an och satt på gotoht? Därmed skulle du ju kunna använda de kortare skruvarna också...eller? Det kanske inte passar alls. :blackeye:

Det skulle funka att låna skruvarna från Floyd II bortsett från att de måste bearbetas för att passa...de är betydligt grövre på det ställe där de löper genom stallets basplatta, jämfört med Gotoh-stallets skruvar.
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » tis 29 apr 2008, 13:03

Att använda OFR II'ans skruvar innebär ju även det svarvning som Viktor påpekar...
I sånt fall är det ju bättre att fortsätta att förstöra de skruvar jag redan börjat på... :smile:

/MHo
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav guitaraddict » tis 29 apr 2008, 13:30

MHo skrev:Att använda OFR II'ans skruvar innebär ju även det svarvning som Viktor påpekar...
I sånt fall är det ju bättre att fortsätta att förstöra de skruvar jag redan börjat på... :smile:

/MHo


Prexis!
Fattigmanssvarv: sätt skruven i en borrmaskin och forma änden med en fil :wink2:
Användarvisningsbild
guitaraddict
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2890
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 20:47
Ort: Smålands mörka skogar

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav Stelin » tis 29 apr 2008, 13:44

Fast nu menade jag att man knyckte stallsadelarna också...men nej...nu kom jag på vad ni menade. Det skulle inte heller gå ja....Intressant fenomen att jag skriver vad jag tänker....Kaffet smakade inget vidare heller :clown:
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » tis 29 apr 2008, 15:24

guitaraddict skrev:Prexis!
Fattigmanssvarv: sätt skruven i en borrmaskin och forma änden med en fil :wink2:


Ahh! Excellent tips... jag hade snöat in på att ta dremmeln och fila till, men med denna metod
finns det ju en sportslig chans att slutresultatet blir runt! :thumbup:

Eländes elände att jag ska bort ikväll... och i morrn kväll... det kliar i filarfingrarna... :|

/MHo
Senast redigerad av MHo tis 29 apr 2008, 15:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » tis 29 apr 2008, 16:25

Vad tror ni om sustainblocket då? Ska jag sätta bågfilen i det, eller finns det hopp att hitta utbytesblock
med 35 mm längd? Jag kan tyvärr inte byta mot blocket på OFR II-stallet, eftersom det har skruvar av
betydligt grövre dimension (hålen i blocket är alltså för stora).

Bild

/MHo
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav guitaraddict » tis 29 apr 2008, 16:48

MHo skrev:Vad tror ni om sustainblocket då? Ska jag sätta bågfilen i det, eller finns det hopp att hitta utbytesblock
med 35 mm längd? Jag kan tyvärr inte byta mot blocket på OFR II-stallet, eftersom det har skruvar av
betydligt grövre dimension (hålen i blocket är alltså för stora).

Bild

/MHo


Det enda vettiga sättet att korta ett sustainblock är att fräsa bort överskottet på ovansidan och sedan fixa till skruvhålen så att man får rätt djup igen.
Hålen för fjädrarna är snett borrade (för att hålla fast fjädrarna bättre), försöker du borra dem djupare så kommer du ut i sidan av blocket.
Tillbaka till ovansidan: man bör fräsa blocket för att få en plan, vinkelrät yta = största möjliga kontaktyta = bra ton.
Användarvisningsbild
guitaraddict
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2890
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 20:47
Ort: Smålands mörka skogar

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav MHo » tis 29 apr 2008, 18:46

Låter ju onekligen som att det är bättre/enklare att försöka få tag på ett 35 millimeters block...

/MHo
Användarvisningsbild
MHo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 14:58
Ort: Bolanche

Re: MHo's plågramma gitarrförsök...

Inläggav guitaraddict » tis 29 apr 2008, 19:08

MHo skrev:Låter ju onekligen som att det är bättre/enklare att försöka få tag på ett 35 millimeters block...

/MHo


Tja, eller så tar du med blocket + en påse wienerbröd till närmaste mekaniska verkstad :wink2:
Användarvisningsbild
guitaraddict
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2890
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 20:47
Ort: Smålands mörka skogar

Nästa

Återgå till Showroom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Reklam
cron