• Reklam

Att låtsas sälja ett instrument?

Buggar, Frågor, Förslag, Synpunkter m.m

Att låtsas sälja ett instrument?

Inläggav Stelin » mån 21 feb 2011, 18:03

Jag har ett instrument som jag verkligen tycker om, men på grund av brist på plats och speltid så funderar jag ibland på att sälja det.
Anledningen till att jag velar är, förutom att jag verkligen gillar instrumentet, att jag inte heller vet vad en eventuell köpare skulle betala.
Min erfarenhet är att man alltid vid försäljning, speciellt här på forumet, tvingas gå ned i pris och vika sig för prutare.

Därför skulle jag vilja göra en intressekoll på intrumentet för att se om 1) det finns köpare, 2) vad denna köpare skulle betala och 3) om jag får för stark separationsångest av att se instrumentet på annons.

Det känns dock dumt att ta upp plats på säljesdelen, speciellt om det slutar med att jag behåller instrumentet.

Mina frågor är:

1) Vart hör en sådan tråd hemma (om den hör hemma på forumet alls)?
2) Tänk om det fanns en speciell avdelning på forumet där man kunde lägga upp instrument som man kan tänka sig att ta emot bud på, men som inte i officiell mening är "till salu"?

PS!
När kommer evenemangskalendern?
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

Reklam

Re: Att låtsas sälja ett instrument?

Inläggav Jyda » mån 21 feb 2011, 18:23

Det vanligaste brukar väl vara att man gör en tråd i musikforum där man undrar "Hur mycket kan den här vara värd?", eller "Vad kan jag få för den här?". Sen lägger man ut den på säljes för det absolut högsta pris som någon nämnt i föregående tråd.
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Re: Att låtsas sälja ett instrument?

Inläggav -micke- » mån 21 feb 2011, 19:06

- Allt det du skrivit är så som jag har tolkat att man skriver "intressekoll" i en säljesannons... En liten sån "bli inte arga om jag ångrar mig"-reservation, typ. :approve:

(ps och gäller det en av dina Roadrunners så har jag option på dem sedan flera år tillbaka det vet du! :wink2: )
Hookway: "-micke- är en bra karl... -micke- är snäll... -micke- är också förbannat duktig"
Laer: "Lyssna på -micke-, -micke- är klok"
Användarvisningsbild
-micke-
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4109
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 21:58
Ort: Upplands Väsby - Stockholm

Re: Att låtsas sälja ett instrument?

Inläggav Hartvik » mån 21 feb 2011, 19:06

Det finns ju inget tvång att sälja. Lägg ut på annons se vad folk bjuder. Är det så att du får det du tänkt och vill ha så kan du ju sälja.
Användarvisningsbild
Hartvik
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 149
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 13:59
Ort: Åland

Re: Att låtsas sälja ett instrument?

Inläggav Stelin » mån 21 feb 2011, 21:05

Jyda skrev:Det vanligaste brukar väl vara att man gör en tråd i musikforum där man undrar "Hur mycket kan den här vara värd?", eller "Vad kan jag få för den här?". Sen lägger man ut den på säljes för det absolut högsta pris som någon nämnt i föregående tråd.


Jo, fast jag vet ju värdet på ett ungefär och jag vet vad jag skulle sätta för pris +/- nån hundring hit eller dit.
Fast det är ju sällan det man får ändå.
-micke- skrev:- Allt det du skrivit är så som jag har tolkat att man skriver "intressekoll" i en säljesannons... En liten sån "bli inte arga om jag ångrar mig"-reservation, typ. :approve:

(ps och gäller det en av dina Roadrunners så har jag option på dem sedan flera år tillbaka det vet du! :wink2: )


Nej nej. Har bara en roadrunner. Den andra såldes. Den du vill/ville ha är den oranga, men den är ju min nombero uno!

Visst kan man skriva intressekoll och med reservation för att man ångrar sig. Men det känns lite dumt sedan alla annonser tvångsmässigt hamnar på diskant.se också.
Hartvik skrev:Det finns ju inget tvång att sälja. Lägg ut på annons se vad folk bjuder. Är det så att du får det du tänkt och vill ha så kan du ju sälja.


Jo. Jag får nog göra så.
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen


Återgå till Buggar, Frågor, Förslag, Synpunkter m.m

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Reklam