• Reklam

Diskantforums officiella inriktning

Buggar, Frågor, Förslag, Synpunkter m.m

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav Makten » sön 30 dec 2007, 00:34

Pellesnusk2000 skrev:Jag har inget historiskt groll med någon på planket vad jag vet! :tongue: Skall jag ändå tvingas bete mig annorlunda? Ser verkligen ingen anledning till någon sådan generell personlighetsförändring, vare sig hos mig eller de flesta av plankarna. Det lilla fåtal som brukade bråka på planket måste naturligtvis skärpa sig på ett modererat forum, men återigen finns ingen anledning till panikartade styrkedemonstrationer.

Det var just detta lilla fåtal jag syftade på, inte dig. Och det har inte förekommit några "styrkedemonstrationer". Möjligen kan det uppfattas så av dem som blivit drabbade.

Nej det jag skrev var ett svar på dina ord "Inte heller är inriktningen sådan att den ska främja postandet av trådar som handlar om hur dåligt allt här", vilket jag tolkade som ovilja att ta emot kritik.

Luddigt uttryckt av mig kanske. Det var inte vad jag menade, utan att jag inte ser någon anledning att låta bli trådar för att de uppskattas av kanske 1% av användarna när resten uppenbarligen tycker att de bara förstör.

Ja men det tycks råda godtycklighet om vad i ett inlägg på Diskantforum som motsvarar de ovanstående etikettsbrotten. I reglerna står bara "sunt förnuft", medan ditt modererande väckt farhågor om att du låter din personliga motvilja mot de flesta plankare påverka ditt omdöme. :smile:

Jag har inte alls någon "personlig motvilja mot de flesta plankare". Jag bryr mig inte ett skvatt om vilka folk var på planket. De namn som bråkat mest har jag inte sett förut alls.

Jag skulle tippa på att han [Admin] trodde att folk kunde sköta sig utan regler,

Utmärkt!

Det trodde även jag.

Det måste jag däremot betvivla! :evil:

Tvivla på du. :big: Folk skötte sig utmärkt tills härom dagen, och detta folk var också fd. plankare.

Tänja på vilka regler? Den om "sunt förnuft"? Men om du och jag har olika åsikter om hur sunt förnuft definieras så kommer du naturligtvis att uppleva min tolkning som ett "tänjande".

Ja, antagligen. Men nu tror jag inte att vi har särskilt olika uppfattning om det egentligen, utan att det tolkas olika beroende på vilken sida om "spakarna" man befinner sig. Det är klart att man som moderator måste se lite framåt och verka i preventivt syfte ibland. Det är egentligen inte önskvärt, men om vi ska välja mellan det och att folk börjar dra härifrån för att det lilla fåtalet trubbelputtar ska få bestämma så är valet solklart.
Senast redigerad av Makten sön 30 dec 2007, 00:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Reklam

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav Pellesnusk2000 » sön 30 dec 2007, 00:49

Makten skrev:
Pellesnusk2000 skrev:Nej det jag skrev var ett svar på dina ord "Inte heller är inriktningen sådan att den ska främja postandet av trådar som handlar om hur dåligt allt här", vilket jag tolkade som ovilja att ta emot kritik.

Luddigt uttryckt av mig kanske. Det var inte vad jag menade, utan att jag inte ser någon anledning att låta bli trådar för att de uppskattas av kanske 1% av användarna när resten uppenbarligen tycker att de bara förstör.

Det är också en sak jag inte förstår. Om man inte gillar en tråd behöver man väl inte läsa den? :shy:

Ja men det tycks råda godtycklighet om vad i ett inlägg på Diskantforum som motsvarar de ovanstående etikettsbrotten. I reglerna står bara "sunt förnuft", medan ditt modererande väckt farhågor om att du låter din personliga motvilja mot de flesta plankare påverka ditt omdöme. :smile:

Jag har inte alls någon "personlig motvilja mot de flesta plankare".

Tycker att du ofta uttryckt ringaktning mot plankare generellt (även på planket), men har nu editerat texten i mitt ursprunginlägg till en vagare formulering.

Folk skötte sig utmärkt tills härom dagen, och detta folk var också fd. plankare.

De som varit här sedan tidigare är ju de som ogillade planket (förutom WOR som blev bannad), klart att de skötte sig. De jag tror att du ogillar är de som trivdes på planket.

Det är klart att man som moderator måste se lite framåt och verka i preventivt syfte ibland. Det är egentligen inte önskvärt, men om vi ska välja mellan det och att folk börjar dra härifrån för att det lilla fåtalet trubbelputtar ska få bestämma så är valet solklart.

Tror inte du behöver vara orolig för att folk försvinner av just den orsaken utan att klaga högljutt först! Observera att man som moderator inte hela tiden behöver visa att man "gör" något. Det räcker oftast att observera passivt.
Senast redigerad av Pellesnusk2000 sön 30 dec 2007, 00:50, redigerad totalt 1 gång.
Envar som röstar på "Arbetarepartiet", röstar för familjebandens upplösning, barnens förvildning och sedernas förfall
Pellesnusk2000
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:33

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav Makten » sön 30 dec 2007, 01:06

Pellesnusk2000 skrev:Det är också en sak jag inte förstår. Om man inte gillar en tråd behöver man väl inte läsa den? :shy:

Nä, men folk gör ju det ändå. Och då blir det som på planket (se nedan).

Tycker att du ofta uttryckt ringaktning mot plankare generellt (även på planket), men har nu editerat texten i mitt ursprunginlägg till en vagare formulering.

När jag talar i sura ordalag om planket i den här tråden så är det givetvis dess nackdelar och de senaste dagarnas händelser det gäller, inte planket som helhet. Jag kanske har varit för otydlig i det avseendet.

De som varit här sedan tidigare är ju de som ogillade planket (förutom WOR som blev bannad), klart att de skötte sig. De jag tror att du ogillar är de som trivdes på planket.

Ja, det är väl naturligt att det är så. Och det är ju inte bara jag som tycker som jag gör. De jag ogillar är troligen de som misskötte sig även på planket. Jag gillade också planket, delvis.

Tror inte du behöver vara orolig för att folk försvinner av just den orsaken utan att klaga högljutt först!

Det tror inte jag. En hel drös har uppenbarligen valt att söka sig till Bojen för att det är lugnare där och bättre stämning.

Observera att man som moderator inte hela tiden behöver visa att man "gör" något. Det räcker oftast att observera passivt.

Det är ingen som visar upp sig här vad jag vet. De åtgärder som vidtagits har varit efter att man efter ganska tålmodigt observerande insett att om det fortsätter så blir det pannkaka.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vart du vill komma. Total avsaknad av godtycklighet? Då krävs ett strikt regelverk på flera sidor, och något sådant kommer garanterat ingen att läsa ändå. "Sunt förnuft" är en väldigt bra riktlinje, och saknar man det så är det inte mycket annat att göra än att lära sig vad övriga anser att det är.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav World of Robots » sön 30 dec 2007, 07:10

Krister Gustavsson skrev:Well...jag bryr mej inte om vad du är utled på eller inte, eftersom du är den som överlägset gnäller mest(Jodå, du slår WoR med hästlängder) och som moderator bör du nog tänka till mer än en gång innan du vädrar din personliga åsikt om mej.

Vad har jag med detta att göra.
Apan: "jag ligger på en normalnivå"
Användarvisningsbild
World of Robots
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6297
Blev medlem: ons 22 aug 2007, 04:31
Ort: London, UK

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav World of Robots » sön 30 dec 2007, 07:13

Pellesnusk2000 skrev:I ditt första svar till mig anklagade du vissa nykomlingarna från planket för att vara "konfliktsökare", samtidigt som du själv sökte konflikt i de nu bortmodererade inläggen.

Nej det gjorde jag inte. Jag svarade på konfliktsökeri, vilket är en stor skillnad. Hitta inte på en massa strunt för att det ska passa din bild av vad som hände. Jag är inte den som förtäckt försöker provocera fram en massa tjafs genom att köra långsökta förklädda provoceringar. Jag är ingen uppviglare till naturen som vissa andra.
Apan: "jag ligger på en normalnivå"
Användarvisningsbild
World of Robots
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6297
Blev medlem: ons 22 aug 2007, 04:31
Ort: London, UK

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav eviln » sön 30 dec 2007, 11:47

World of Robots skrev:Jag svarade på konfliktsökeri


Bara en idé.
Gör inte det :smile:
-"I think music will do just fine without a 'music industry'. Thanks."

petsematary skrev:Vet inte ens vad ett basbelopp är men jag antar att du ska banklåna för att köpa en ny bil. Låter ju vettigt.
Användarvisningsbild
eviln
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 01:43

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav Pellesnusk2000 » sön 30 dec 2007, 15:05

Makten skrev:
Pellesnusk2000 skrev:Det är också en sak jag inte förstår. Om man inte gillar en tråd behöver man väl inte läsa den? :shy:

Nä, men folk gör ju det ändå. Och då blir det som på planket (se nedan).

Men då är det väl de som retar upp sig som skall ges bannor, förutsatt att tråden inte bryter mot några regler. I annat fall skulle vi ju få ett pöbelvälde.

När jag talar i sura ordalag om planket i den här tråden så är det givetvis dess nackdelar och de senaste dagarnas händelser det gäller, inte planket som helhet. Jag kanske har varit för otydlig i det avseendet.

Jag skrev förstås om plankare, inte forumet planket vilket som bekant hade vissa tekniska brister.

Fick till en början intrycket av att du betraktade majoriteten av de nyanlända fd plankarna som andra klassens Diskantmedborgare, vilka behövde hunsas, men om detta var en missuppfattning är allt i sin ordning.

Tror inte du behöver vara orolig för att folk försvinner av just den orsaken utan att klaga högljutt först!

Det tror inte jag. En hel drös har uppenbarligen valt att söka sig till Bojen för att det är lugnare där och bättre stämning.

De som "stod ut" med planket tills stängningen har väl varken ork eller anledning att flytta igen. De "gamla" exilplankarna på Diskant är väl dels i minoritet numera, dels såpass etablerade här att de inte heller ids flytta. Sen finns det förstås de som redan tidigare var medlemmar på 2-3 av forumen, men det lär de nog fortsätta med isf!

Jag förstår fortfarande inte riktigt vart du vill komma. Total avsaknad av godtycklighet?

Nejdå, men om en moderator hade en tydlig slagsida utan stöd i det befintliga regelverket skulle en diskussion kunna vara påkallad.

Då krävs ett strikt regelverk på flera sidor, och något sådant kommer garanterat ingen att läsa ändå.

Nej inget sånt. :dead:

"Sunt förnuft" är en väldigt bra riktlinje, och saknar man det så är det inte mycket annat att göra än att lära sig vad övriga anser att det är.

Jag väljer att tolka detta som att jag personligen skötte mig föredömligt på planket, och kommer följaktligen att fortsätta i samma stil även här på Diskant. :approve:
Envar som röstar på "Arbetarepartiet", röstar för familjebandens upplösning, barnens förvildning och sedernas förfall
Pellesnusk2000
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:33

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav Makten » sön 30 dec 2007, 15:33

Pellesnusk2000 skrev:
Då krävs ett strikt regelverk på flera sidor, och något sådant kommer garanterat ingen att läsa ändå.

Nej inget sånt. :dead:

Så, du vill alltså ha ett konsekvent handlande utan regelverk. Intressant? Ja. Omöjligt? Ja.

Nu tänker jag inte lägga ner mer tid på dig eftersom du inte verkar veta vad du själv vill. Kom med konkreta förslag, annars är det ingen vits att skriva i det här underforumet. Tack och goeftermidda.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav Pellesnusk2000 » sön 30 dec 2007, 18:11

Makten skrev:Nu tänker jag inte lägga ner mer tid på dig eftersom du inte verkar veta vad du själv vill.

Jag tror det är du som inte hänger med i trådens utveckling. Från början undrade jag om inte den bias jag och flera andra tyckt oss ana i ditt modererande borde avspeglas i forumreglerna, vilka annars framstod som bedrägligt toleranta. Men under diskussionens gång verkar vi ha enats om att du inte har någon sådan bias mot skötsamma före detta plankare som mig själv, och då duger naturligtvis Diskantforums regler som de är tills vidare. :smile:

Kom med konkreta förslag, annars är det ingen vits att skriva i det här underforumet. Tack och goeftermidda.

Nu låter du en smula snarstucken igen, just när jag trodde att vi började förstå varandra. :blackeye:
Envar som röstar på "Arbetarepartiet", röstar för familjebandens upplösning, barnens förvildning och sedernas förfall
Pellesnusk2000
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:33

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav eviln » sön 30 dec 2007, 18:33

Pellesnusk2000 skrev:Nu låter du en smula snarstucken igen, just när jag trodde att vi började förstå varandra. :blackeye:


Så du vill egentligen bara klaga?
Ta fram några klara regler som du tycker är vettiga så löser det sig skitbra.
-"I think music will do just fine without a 'music industry'. Thanks."

petsematary skrev:Vet inte ens vad ett basbelopp är men jag antar att du ska banklåna för att köpa en ny bil. Låter ju vettigt.
Användarvisningsbild
eviln
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 01:43

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav Makten » mån 31 dec 2007, 00:01

Trams raderat.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav Hinke » mån 31 dec 2007, 02:00

Pellesnusk2000 skrev: På planket hette jag Cugel och behandlade alla respektlöst efter vars och ens behov. :approve:

Cugel Ein Zwei Drei... :mrgreen:

Detta har jag också missat... :blush:
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1418
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 17:25
Ort: Skåneland

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav Pellesnusk2000 » mån 31 dec 2007, 02:10

Hinke skrev:Cugel Ein Zwei Drei... :mrgreen:

Detta har jag också missat... :blush:

Hysch, jag är här inkognito. Bild
Envar som röstar på "Arbetarepartiet", röstar för familjebandens upplösning, barnens förvildning och sedernas förfall
Pellesnusk2000
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:33

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav Forsman » mån 31 dec 2007, 02:21

Hinke skrev:
Pellesnusk2000 skrev: På planket hette jag Cugel och behandlade alla respektlöst efter vars och ens behov. :approve:

Cugel Ein Zwei Drei... :mrgreen:

Detta har jag också missat... :blush:


Bra, jag har undrat vem Snuskpelle är ett tag! :approve:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Diskantforums officiella inriktning

Inläggav Forsman » ons 19 dec 2012, 19:41

BUMP! Mycket läsvärd tråd! :big:

Nu ska jag gå och skotta snö! :cool:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Föregående

Återgå till Buggar, Frågor, Förslag, Synpunkter m.m

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Reklam