• Reklam

Hagström 310

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Hagström 310

Inläggav Bergvall » mån 27 dec 2010, 11:51

Har just kommit över en svart Hagström 310 som jag har tänkt rusta upp. Det största felet verkar vara att volym- och tone-pottarna läcker, så dessa måste bytas. Har kollat runt lite och letat efter nya, liknande pottar, men hittar inget som känns klockrent. Min fråga är då, går det att löda dit vilka pottar som helst så länge de har rätt värden och storlek, eller är det något man ska tänka på när det gäller just stärkare? Tips på ställe där man kan köpa. Har redan kollat elfa så klart...

För övrigt funderar jag även på att byta själv elementet, kan det vara en bra idé?

Tacksam för tips och råd.

//Bergvall
Bergvall
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 16:56

Reklam

Re: Hagström 310

Inläggav Johan » mån 27 dec 2010, 13:14

Jag skulle bytt alla kondingar med.....tydligen så är kopplingskondingarna notoriska för att börja läcka DC vilket jag själv erfarit med att slutröret rödplattade pga av det. Även elektrolyterna är ju självklart byte på en sådan antikrundesak.
Elfapotarna är riktigt rötna enligt mitt tycke, man får vrida en bra bit innan kolbanan biter ofta. Köp hos tysken istället.http://www.tube-town.net/ttstore/. Där finns allt du behöver förutom slutröret......skulle leta efter ett med förstoringsglas på nätet så du kniper ett som fortfarande finns kvar.......väldigt ovanligt numera....

http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/S ... ic%201.jpg
Senast redigerad av Johan mån 27 dec 2010, 13:29, redigerad totalt 2 gånger.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Hagström 310

Inläggav Bergvall » tis 28 dec 2010, 09:51

Tack för tips!
Bergvall
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 16:56


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam
cron