• Reklam

Rörstrul och frågor kring nya rör

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Rörstrul och frågor kring nya rör

Inläggav drphil » tis 22 apr 2008, 23:24

Hej Hej!

Jag har en Peavey 5150 combo som strular.
Ibland när jag har på cleankanalen så brusar det till, liksom börjar fräsa nästan och sen om man knackar till på toppen av stärkaren så slutar det.
Dessutom upplever jag imellanåt disten som grötig och otatj, plus att volymen kan kännas lite svag. Det måste ha något med rören att göra va?

Jag har redan bytt två av förstegsrören till sovtek, eftersom de tidigare rundade loss ordentligt. Känns som att det kan vara läge att byta alla rör den här gången. Fem st förstegs och två st slutstegs sitter det i den om jag inte minns fel. Någon som har tips på bra rör till 5150 combo? Är sovtek bra, har hört att de ska ha låg mikrofoni.. Och hur stor skillnad är det egentligen på olika rörfabrikat?

Tack för hjälpen på förhand!

MVH Philip
Senast redigerad av drphil tis 22 apr 2008, 23:25, redigerad totalt 1 gång.
drphil
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 22:56

Reklam

Re: Rörstrul och frågor kring nya rör

Inläggav larioso » ons 23 apr 2008, 06:43

Såg någonstans om 12AX7LM där LM=Low Microphonic.

Det är väl allra viktigast att första röret har låg mikrofoni då det förstärks mest genom övriga steg.

Har tyvärr inget och tillföra om kvalitet hit eller dit.
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Rörstrul och frågor kring nya rör

Inläggav renegade » ons 23 apr 2008, 08:36

drphil skrev:Hej Hej!

Jag har en Peavey 5150 combo som strular.
Ibland när jag har på cleankanalen så brusar det till, liksom börjar fräsa nästan och sen om man knackar till på toppen av stärkaren så slutar det.
Dessutom upplever jag imellanåt disten som grötig och otatj, plus att volymen kan kännas lite svag. Det måste ha något med rören att göra va?

Jag har redan bytt två av förstegsrören till sovtek, eftersom de tidigare rundade loss ordentligt. Känns som att det kan vara läge att byta alla rör den här gången. Fem st förstegs och två st slutstegs sitter det i den om jag inte minns fel. Någon som har tips på bra rör till 5150 combo? Är sovtek bra, har hört att de ska ha låg mikrofoni.. Och hur stor skillnad är det egentligen på olika rörfabrikat?

Tack för hjälpen på förhand!

MVH Philip


Läs lite om rör här: viewtopic.php?f=20&t=2965

/R
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Användarvisningsbild
renegade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 14:46
Ort: Uppsala

Re: Rörstrul och frågor kring nya rör

Inläggav drphil » ons 23 apr 2008, 17:58

Tack, tack.

Läste tråden och det blir nog något av sovtek rören till försteget. Vet att ljudmekarn jag ska lämna in stärkaren hos,
har dem och tycker de har lägst mikrofoni.

Till slutsteget kanske JJ är något att satsa på va? Men det är helt säkert att det är rören det är fel på?
Ingen som varit med om liknande problem och det varit något annat i stärkaren som strulade?

MVH. Philip
Senast redigerad av drphil ons 23 apr 2008, 18:01, redigerad totalt 2 gånger.
drphil
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 22:56

Re: Rörstrul och frågor kring nya rör

Inläggav afex121 » ons 23 apr 2008, 18:17

Eurotubes är också värt att kolla. De har olika färdiga paket för olika ljudideal och olika stärkare. Det är i USA men de är väldigt hjälpsamma och trevliga att ha och göra med, dessutom blir det ändå billigare även med tull, moms och frakt, ifall du åker på tull och moms.

Kolla här för just din stärkare. https://ssl.eurotubes.com/cart/index.php?page=view_products&category_id=8&sub_category_id=39
HOMER: Son, when you participate in sporting events, it's not whether
you win or lose.... it's how drunk you get.
Användarvisningsbild
afex121
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 21:00
Ort: Stockholm

Re: Rörstrul och frågor kring nya rör

Inläggav drphil » ons 23 apr 2008, 20:31

Det lät ju rätt så intressant, kan ju bli riktigt billigt. Vad är det som avgör om jag åker på moms och tulll då?
Kom i och för sig på att två av mina förstegsrör är bytta för bara någon månad sen,
så då kanske det är lite onödigt att byta alla.
Senast redigerad av drphil ons 23 apr 2008, 20:34, redigerad totalt 1 gång.
drphil
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 22:56

Re: Rörstrul och frågor kring nya rör

Inläggav afex121 » tor 24 apr 2008, 14:32

Vet inte riktigt vad det är annat än tur som avgör. Det finns vissa som köpt därifrån och inte åkt på det, men inte alla, inklusive mig själv.
HOMER: Son, when you participate in sporting events, it's not whether
you win or lose.... it's how drunk you get.
Användarvisningsbild
afex121
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 21:00
Ort: Stockholm


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam
cron