• Reklam

Okunnig rörstärkägare...

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Okunnig rörstärkägare...

Inläggav -micke- » sön 18 maj 2008, 19:02

mors,
Jag lirar på en 5150 som låter mycket trevligt mnen har ni några (obs enkla) modd-tips så skriv gärna om det också men...:

-Jag har en Marshall JMP-1 (rackmonterad rörförförstärkare, 1enh) som ju har ett rör inbyggt. Jag vet om att röret inte används till fullo som vissa "rör-puritaner" önskar men det är lite överkurs just nu så strunta i den biten. Min fråga är helt enkelt vad som händer när röret börjar bli gammalt. Tycker själv att disten inte riktigt gör allt jag vill att den ska göra trots heta humbuckers. Kan detta bero på röret? Funkar ettgammalt rör eller märker man så att säga TYDLIGT att det måste bytas? Och, olika kvalitet finns på rör det förstår jag. Men vad skiljer och vad är era favoriter (inga toklyxprylar nu man bara kan drömma om i prisväg). Skiljer outputen eller bara ljudkaraktären?

Tack på förhand
-micke-
Hookway: "-micke- är en bra karl... -micke- är snäll... -micke- är också förbannat duktig"
Laer: "Lyssna på -micke-, -micke- är klok"
Användarvisningsbild
-micke-
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4109
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 21:58
Ort: Upplands Väsby - Stockholm

Reklam

Re: Okunnig rörstärkägare...

Inläggav Johan » sön 18 maj 2008, 19:37

Tyvärr så är disten i röret i overdrivesignalkedjan näst intill obefinlig i JMP-1 så det kommer inte bli mer på den fronten.
Du kan ändra karaktären i tonen något men eftersom röret sitter efter dioddisten så blir den skillnaden ganska marginell.
Annars är det JJ för mindre toppfiss och tightare bas och EH för mer bas och toppfizz. EH brusar dock mer. Den högre toppdiskanten i EH gör att man upplever det som mer dist om det kan vara något.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Okunnig rörstärkägare...

Inläggav -micke- » sön 18 maj 2008, 22:28

Johan skrev:Annars är det JJ för mindre toppfiss och tightare bas och EH för mer bas och toppfizz. EH brusar dock mer. Den högre toppdiskanten i EH gör att man upplever det som mer dist om det kan vara något.

Nu blev det överkurs... Snackar vi rör-fabrikat nu?
Hookway: "-micke- är en bra karl... -micke- är snäll... -micke- är också förbannat duktig"
Laer: "Lyssna på -micke-, -micke- är klok"
Användarvisningsbild
-micke-
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4109
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 21:58
Ort: Upplands Väsby - Stockholm

Re: Okunnig rörstärkägare...

Inläggav Johan » sön 18 maj 2008, 22:41

Rörfabrikat Ja. JJ eller EH(Electro-Harmonix). Sort 12ax7/Ecc83.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Reklam