• Reklam

Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav Johan » sön 11 maj 2008, 12:01

Bild
1.Lägg en 470pf över rörsockeln istället för 100pf eller som förmodlingen inte ens finns där. Det minskar rundgångskänsligheten genom att minska förstärkningen av diskanten.
2.Byt ut första 22nf kopplingskondingen mot 2n2 eller 4n7 för tightare bas. 2n2 blir tightast.
3.Bypassa bägge 470pf/470k filtrena för att ta bort den stenhårda diskanten och öka disten.
4.Byt ut 1nf över gainpoten mot typ 220pf för att få lite mindre frekvenförändring när man sänker den.
5.Lägg en 440nf över 10k motståndet för att öka gainen och därmed distortionen.
6. Lägg en 1nf över rörsockeln för att rulla av en del av diskanten som bildas av den ökade gainen.
7.Sätt 100k gridstoppers framför diststegen för att motverka blocking distortion.

Vill man ha mer diskant får man sänka 1nf kondingen. Vill man ha mer botten kan man höja 440nf kondingen.

Vill man ha ännu mer dist får man göra om katodföljaren till ett diststeg.

Det är lite saker man får göra för att få det låta bra så bara höja gainen brukar inte bli så lyckat. Ovanstående bör dock funka ypperligt.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Reklam

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav MkIV » sön 11 maj 2008, 12:06

Lysande! Jag bockar och tackar, Johan! Kul att du är tillbaks och skriver, det har varit lite stiltje här på rörforumet tycker jag!
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav Johan » sön 11 maj 2008, 12:09

MkIV skrev:Lysande! Jag bockar och tackar, Johan! Kul att du är tillbaks och skriver, det har varit lite stiltje här på rörforumet tycker jag!

Ja lite mer aktivitet vore inte fel. Det var därför jag undrade om du hade bygge på g :wink2:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav Oxymoron » lör 31 maj 2008, 00:22

Har en marshall kabinett till salu/byte mer info/bilder finns under bytes.
Användarvisningsbild
Oxymoron
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:06

Re: Rörförstärkarbyggsats [utbruten tråd]

Inläggav Mrcool » ons 04 jun 2008, 12:13

Bygga ihop en byggsats utan elektronikkunskaper går väl an, men där tar det slut. Rörförstärkare kräver en hel del av den som bygger, hur kablar skall dras för att minimera brum. sedan kommer nästa sak som garanterat inträffar förstärkaren går inte igång när man skall testa den, har man då inga elektronikkunskaper så blir det inte lätt att felsöka.
Säger som andra har sagt ska man börja med rörförstärkare börja då med en enkel maskin med 2-3 rör inkl slutrören.

Har man hemma komponenter så kan det bli billigare att bygga själv, tror inte man vinner så hemskt mycket på att köpa en byggsats.
Mrcool
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 12:08

Föregående

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Reklam
cron