• Reklam

förförstärkarrör

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

förförstärkarrör

Inläggav willfold » fre 18 jan 2008, 15:55

Står i begrepp om att byta preamprör i min Laney Vh100r, den låter lite trött och rören är säkert aldrig bytta.

Det finns ju en hel jungel av såna rör och jag undrar nu om någon kan ge mig lite tips om vad för rör som kan tänkas passa och varför.

Det är ecc83/12ax7 förresten, 6st. Borde jag byta alla sex?
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Reklam

Re: förförstärkarrör

Inläggav eviln » fre 18 jan 2008, 16:16

Tror knappast du behöver byta alla. Något är nog för effektloopen.

Jag har en skrällande favorit med Tung-Sols ECC83 rör.
Kristallklart och ger bra med overhead i ljudet.
Distar rätt sent men då jäklar kommer det.
Ger en jäkla bra "shimme" på rena kanalen och ett bra och tajt komprimerad dist när man maxar det.

Kvalitén kan tydligen vara lite si och så (andra har haft problem, jag har köpt 12st felfria).
Men får man dåliga är det bara att skicka tillbaka.

http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/language/en/cat/c115_Tung-Sol.html
-"I think music will do just fine without a 'music industry'. Thanks."

petsematary skrev:Vet inte ens vad ett basbelopp är men jag antar att du ska banklåna för att köpa en ny bil. Låter ju vettigt.
Användarvisningsbild
eviln
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 01:43

Re: förförstärkarrör

Inläggav willfold » lör 19 jan 2008, 00:44

Tackar, ska kolla upp!

Kan någon förklara för mig ungefär vad de olika rören i försteget gör, vilka som påverkar ljudet mest och på vilket sätt. Vilka som är primära "gainrör" o.s.v. Jag har pinsamt dålig koll på sånt här.

Såhär ser det ut i min:
http://www.laney.co.uk/manuals/VH100R%20Manual%20-%202006%20-%20Issue%202.2.pdf
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: förförstärkarrör

Inläggav adzer » lör 19 jan 2008, 00:49

Jag kör med JJ rör och de brukar folk rekomendera ganska ofta.

Förstegsrör är såpass billigt att du likaväl kan byta allla när du ändå håller på.
Är du säker på att det inte är slutstegsrören som är dåliga då?

På sidan 15står det vad alla rören gör.
Användarvisningsbild
adzer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1353
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:35

Re: förförstärkarrör

Inläggav willfold » lör 19 jan 2008, 01:25

adzer skrev:Jag kör med JJ rör och de brukar folk rekomendera ganska ofta.

Förstegsrör är såpass billigt att du likaväl kan byta allla när du ändå håller på.
Är du säker på att det inte är slutstegsrören som är dåliga då?

På sidan 15står det vad alla rören gör.


Jo du kan ha en poäng där, med att byta alla alltså.

Slutstegsrören är nya så de ska fungera bra.

Vilka JJ rör ska man ha? Jag har sneglat lite på ecc83s idag och de verkar folk tycka om och de är hyggligt billiga.
Det verkar dock som att många att ha andra rör i vissa posítioner, det verkar som att det är i V1 för det mesta, är det något man borde tänka på?
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: förförstärkarrör

Inläggav adzer » lör 19 jan 2008, 01:33

willfold skrev:
Jo du kan ha en poäng där, med att byta alla alltså.

Slutstegsrören är nya så de ska fungera bra.

Vilka JJ rör ska man ha? Jag har sneglat lite på ecc83s idag och de verkar folk tycka om och de är hyggligt billiga.
Det verkar dock som att många att ha andra rör i vissa posítioner, det verkar som att det är i V1 för det mesta, är det något man borde tänka på?


Är dem bias justerade då? Annars kan det vara det som låter dåligt.

ecc83s är det du skall ha ja. Kolla på thomann.de och edgaraudio.se efter bra priser.
Jadu det vet jag inte. Sitter ju ecc83 i nu så jag skulle följa det.
Användarvisningsbild
adzer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1353
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:35

Re: förförstärkarrör

Inläggav Forsman » lör 19 jan 2008, 01:39

Om jag har förstått saken rätt så tar det ganska lång tid för preamprör att slitas. Jag har själv mixtrat lite med de rören på min JSX och distmängden förändras inte nämnvärt (mellan samma typ av rör), men däremot så ändrades ljudnyanserna rätt mycket mellan olika märken - så pass mycket att jag innan preamprörsbytet var på G att sälja JSX'n, men nu efter att jag knölat i JJ-rör istf EH-rören som satt som original så låter den bra mycket bättre.

Hur tajt basen är, om diskanten är jobbigt skärande för öronen, osv osv... det är sånt som påverkas, så själva karaktären på förstärkaren försvinner inte, men man kan jobba sig fram till rätt "eq" på stärkarn om man testar runt lite.

Det går utmärkt att blanda fabrikat också och att testa olika märken på olika positioner. Kan hända är det bara ett av rören som låter illa/har fel karaktär?

Fast jag är långt ifrån någon expert, har bara skrapat på ytan i rörvärlden. :shy:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: förförstärkarrör

Inläggav willfold » lör 19 jan 2008, 01:40

Ja de är biasjusterade så allt funkar fint där.

Stärkaren låter inte nödvändigtvis dåligt, men inte heller så bra som den borde, och som sagt har nog aldrig rören bytts så det är nog på tiden ändå.

Jag kommer att beställa från tube-town.de. Det verkar som att deras priser och leveranstider är oslagbara. När jag beställde mina JJE34L därirån tog det tre dagar innan de var hemma och kostade 500:- för 4st matchade.

Jo ecc83:or även i V1 men andra 83:or. Det verkar som att V1 påverkar ljudet mer än andra, men som sagt, bara vad jag läst på forum idag, men jag har ingen aning.
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: förförstärkarrör

Inläggav willfold » lör 19 jan 2008, 01:47

Forsman skrev:Om jag har förstått saken rätt så tar det ganska lång tid för preamprör att slitas. Jag har själv mixtrat lite med de rören på min JSX och distmängden förändras inte nämnvärt (mellan samma typ av rör), men däremot så ändrades ljudnyanserna rätt mycket mellan olika märken - så pass mycket att jag innan preamprörsbytet var på G att sälja JSX'n, men nu efter att jag knölat i JJ-rör istf EH-rören som satt som original så låter den bra mycket bättre.

Hur tajt basen är, om diskanten är jobbigt skärande för öronen, osv osv... det är sånt som påverkas, så själva karaktären på förstärkaren försvinner inte, men man kan jobba sig fram till rätt "eq" på stärkarn om man testar runt lite.

Det går utmärkt att blanda fabrikat också och att testa olika märken på olika positioner. Kan hända är det bara ett av rören som låter illa/har fel karaktär?

Fast jag är långt ifrån någon expert, har bara skrapat på ytan i rörvärlden. :shy:


Jo jag läste om detta på planket, tråkigt att dina trådar försvann därifrån. Du hade ju en hel del vettiga trådar där. Måste köpa Gun Oil förresten :big:

Som stärkaren är nu, förutom att jag är övertygad om att något av rören håller på att ge sig, den har börjat gnissla lite emellanåt också, är att det är en hjärtskärande diskant. Har treblen nära på noll på båda kanalerna. Nu sitter det EH i, om jag inte minns fel, så JJ kanske kan lösa lite Eq problem åt mig...

Nu blir det ju så billigt att jag köper alla nya, så kan jag ha de gamla i reserv. Det blir ju typ 400:-för sex st JJecc83s med frakt. :smile:
Senast redigerad av willfold lör 19 jan 2008, 01:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: förförstärkarrör

Inläggav adzer » lör 19 jan 2008, 01:49

Ja köp du sex st jj ecc83s så blir du nog nöjd. Om det nu är förstegsrören som e problemet dvs.
Användarvisningsbild
adzer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1353
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:35

Re: förförstärkarrör

Inläggav willfold » lör 19 jan 2008, 01:51

adzer skrev:Ja köp du sex st jj ecc83s så blir du nog nöjd. Om det nu är förstegsrören som e problemet dvs.


Tack för hjälpen Adzer!

//Oscar
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: förförstärkarrör

Inläggav adzer » lör 19 jan 2008, 01:53

willfold skrev:
adzer skrev:Ja köp du sex st jj ecc83s så blir du nog nöjd. Om det nu är förstegsrören som e problemet dvs.


Tack för hjälpen Adzer!

//Oscar


Varsegod. är bara glad att kunna hjälpa till.
Är det EH rör i nu så tror jag du kommer bli nöjd oavsett om det är något fel på de nuvarande rören eller inte. JJ rören är väldigt välljudande rör i mina öron :smile:

Hade du jj i slutsteget med?
Användarvisningsbild
adzer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1353
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:35

Re: förförstärkarrör

Inläggav willfold » lör 19 jan 2008, 02:05

adzer skrev:
willfold skrev:
adzer skrev:Ja köp du sex st jj ecc83s så blir du nog nöjd. Om det nu är förstegsrören som e problemet dvs.


Tack för hjälpen Adzer!

//Oscar


Varsegod. är bara glad att kunna hjälpa till.
Är det EH rör i nu så tror jag du kommer bli nöjd oavsett om det är något fel på de nuvarande rören eller inte. JJ rören är väldigt välljudande rör i mina öron :smile:

Hade du jj i slutsteget med?


Japp JJE34L, det blev en dramatisk skillnad med dom i!
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: förförstärkarrör

Inläggav adzer » lör 19 jan 2008, 02:08

willfold skrev:
Japp JJE34L, det blev en dramatisk skillnad med dom i!


Ja det kan jag tänka mig. Jag kör själv helt med JJ rör.
Användarvisningsbild
adzer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1353
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:35

Re: förförstärkarrör

Inläggav Johan » lör 19 jan 2008, 12:39

EH och VH100r är ingen bra kombo. Tror man får en tämligen plågsam diskantnivå i disten. JJ fixar nog till det.
Men du säger att den låter trött.
Jag är inte övertygad om att det är preamprörens ålder som gör detta.
Jag har hört 40 år gamla preamprör som inte låter trötta trots sin ålder.
Jag funderar snarare i banorna hur och om biasen justerades när du bytte slutsteg?
Biasen kan justeras på olika sätt av olika snubbar med olika åsikter om hur det ska låta.
Vissa vill att det ska komprimera och låta sömnigt och vissa vill ha metal punch i magen.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: förförstärkarrör

Inläggav Emnitec » lör 19 jan 2008, 12:52

Johan skrev:Jag är inte övertygad om att det är preamprörens ålder som gör detta.
Jag har hört 40 år gamla preamprör som inte låter trötta trots sin ålder.
Jag funderar snarare i banorna hur och om biasen justerades när du bytte slutsteg?
Biasen kan justeras på olika sätt av olika snubbar med olika åsikter om hur det ska låta.
Vissa vill att det ska komprimera och låta sömnigt och vissa vill ha metal punch i magen.


+1
/Emnitec
************************************************************
Gratis smakar bra, stjäl mat från bordgrannen!
http://www.karvsjon.se
Användarvisningsbild
Emnitec
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:35
Ort: Råneå - Norrbotten

Re: förförstärkarrör

Inläggav Nut » lör 19 jan 2008, 14:40

Hur skulle man då kunna benämna JJ's förstegsrör då många rekomenderar dessa, det måste alltså bli en ganska stor förändring med ett rörbyte.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

..............

Inläggav Krister Gustavsson » lör 19 jan 2008, 14:50

................
Senast redigerad av Krister Gustavsson mån 04 feb 2008, 19:56, redigerad totalt 1 gång.
Krister Gustavsson
 

Re: förförstärkarrör

Inläggav Nut » lör 19 jan 2008, 15:25



Om det var mig du menade så har du faktiskt upplyst mig med dessa länkar tidigare, blev inte mycket klokare av det... :blackeye:
Ahhh.....ska läsa igen men frågan kvarstår.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

...........

Inläggav Krister Gustavsson » lör 19 jan 2008, 16:12

.........
Senast redigerad av Krister Gustavsson mån 04 feb 2008, 19:55, redigerad totalt 1 gång.
Krister Gustavsson
 


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Reklam