• Reklam

Sänka ingångens känslighet på stärk

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav larioso » tor 07 feb 2008, 08:58

Tack för initierade synpunkter, Johan. Mycket välkommet. Då vet man oddsen när man har EL84 och skall pressa ut såpass mycket ur dom.

Den skulle ju vara främst för inspelning så man vill ha hela skalan från rent till spräck.

Tror faktist att jag skall kolla med Edgar-gänget att få en som man vill ha den med steglös powersoak osv :smile: .
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Reklam

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Johan » tor 07 feb 2008, 12:55

Var lite trött igår så en del av mina inlägg kan nog vara lite svåruppfattade och jag läste även fel på ett par ställen, så mina kommentarer kanske lät något konstiga Jag tyckte denna stärkare och dina upplevningar av ljudet var så intressanta att jag är lite sugen att göra en total analys på signalnivåer, distortion och även hur bra högtalarsimulatorn på DI utgången är. Mest för min egen nyfikenhet men jag redovisar givetvis resultatet här så någon kanske har nytta av det. Återkommer.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Johan » tor 07 feb 2008, 14:14

okej, preamp fram till fx-out.
Jag räknar med en ingångssignal på ca 500mVrms vilket det lätt blir med en hyfsad het mick när man klankar på å flera strängar. Alla stärkarens kontroller är på mitten och reverben är av.
Efer ingångssteget är det ca 3.8% distortion vilket är fullt hörbart, man tycker inte det låter glassigt rent längre utan lite skit börjar smyga sig in.
Efter andra rörsteget är det ca 7.6% distortion vilket jag tycker är lite vad jag uppfattar första klippet att vara på. En hel del alltså.

Detta är alltså fram till slutsteget och hur mycket distortion den rena kanalen ger på fx-out. Opampen här bör inte bidraga med någon dist att tala om om något inte är trasigt(vilket jag dock tycker det låter som om det inte är något med inspelningen som vajsar)

Vid den signalnivå som är in i slutsteget nu bör ytterligare en 4% distortion eller mer adderas(lite svårt att avgöra exakt här) till det hela vilket i slutändan ger en hel del distortion vid denna volym.
Det verkar dock som detta är vid full volym och lite därtill. Det är alltså för mycket volym påvridet för att det ska vara rent i proportion till volymen.

Högtalarsimulatorns funktion återkommer jag till.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav larioso » tor 07 feb 2008, 19:02

Det här är ju spännande. Watt ar ju duing?

Har du simuleringsprogramvara för stegen du kollar i?

Om mina klipp kom jag på att jag glömde sätta synk till MindPrint DI-port som är preampen som ev. orsakar spikar när det inte synkar då den har egen A/D-omvandlare. Så man får bortse från de lågfrekventa spikarna i ljudklippen och lyssna på bakgrundstonen bara.
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Pelle K » tor 07 feb 2008, 19:05

Jag hänger inte med i den här diskussionen riktigt, men jag kan försöka komma ihåg att spela in ett klipp ikväll i samband med rep om du tror att det hjälper. Den enda humbucker som sitter på gitarren jag har med mig är en Tone Zone T men det kanske funkar?
Användarvisningsbild
Pelle K
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 15:55

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav larioso » tor 07 feb 2008, 20:16

Vore mycket intressant att höra resultatet av en sådan test.

Exakt vilken mick spelar ingen roll.

Mina inställningar är:

Clean volym kl 12
bass kl 11
mid kl 15
treble kl 16

midshift på
brightswitch neutral

Sedan gitarr volym på 10.
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Nut » tor 07 feb 2008, 20:39

Nu har jag inte riktigt orka läsa allt som tillkommit men bara av ren nyfikenhet undrar jag om du fått/lyckats bättre med humbuckerljudet larioso ?
Går problemet att ratta bort eller måste du in och gräva i förstärkaren ?

Låter väldigt märkligt att en Koch ska vara på detta sättet, mejla Al Di Meola, han lirar/sponsras av Koch.. :wink2:
Senast redigerad av Nut tor 07 feb 2008, 20:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav larioso » tor 07 feb 2008, 21:12

Nut skrev:Nu har jag inte riktigt orka läsa allt som tillkommit men bara av ren nyfikenhet undrar jag om du fått/lyckats bättre med humbuckerljudet larioso ?Går problemet att ratta bort eller måste du in och gräva i förstärkaren ?

Låter väldigt märkligt att en Koch ska vara på detta sättet, mejla Al Di Meola, han lirar/sponsras av Koch.. :wink2:


Nej, ingen förbättring. Har kollat lite nu om jag skulle kunna få fx-ut att bli bättre då det är 0dB eller så på nivån ut, och jag skulle behöva ställa om ljudkortet till +4dB, men då måste jag ha isär dator och det orkar jag inte.

- Eller så orkar jag det, vi får se.

Utnivån är så stark så de preamp jag provat med ingången helt nedragen går igenom klippdistat. Det är det man hör, att det inte blir rent utan klipper i anslagen.

Jämförelsen står sig i alla fall, efter slutsteg riktigt trasigt ljud, men på fx-out hör man att det är rent ännu.

Har gjort en dämpsats till stereon på 4 ggr för ett tag sedan så jag tänkte jag skulle fixa adapter RCA till tele som jag kunde använda så mina ljudklipp blir rättvisa och det inte klipper.
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav larioso » tor 07 feb 2008, 22:29

Nya ljudklippen här också för de som inte orkar läsa allt.

Med tonkontroller mer neutrala också för johans mätningar/beräkningar.

Jag gjorde så här att jag körde ut på FX-out(som ju är innan slutsteget) och sedan vanliga direktutgångarna som är tänkta för recording(från slutsteget).

Här är resultatet(med gitarrens kontroller på 10,
förstärkarens clean volym kl 12
bass kl 11
mid kl 15
treble kl 16
):

FX out: http://www.larsmusik.com/koch-fx.mp3
Direkt out: http://www.larsmusik.com/koch-out.mp3

Här är resultatet(med gitarrens kontroller på 10,
förstärkarens clean volym kl 12
bass kl 12
mid kl 12
treble kl 12
):

FX out: http://www.larsmusik.com/koch-fx2.mp3
Direkt out: http://www.larsmusik.com/koch-out2.mp3

Här är resultatet(med gitarrens kontroller på 10,
förstärkarens clean volym kl 10
bass kl 12
mid kl 12
treble kl 12
):

FX out: http://www.larsmusik.com/koch-fx3.mp3
Direkt out: http://www.larsmusik.com/koch-out3.mp3
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Pelle K » fre 08 feb 2008, 00:49

Är rädd att jag inte fick till någon inspelning ikväll. Datorn+ljudkort var tillfälligt bortplockade från repan. Förhoppningsvis kommer jag åt att spela in inom kort. Sorry.

Tillägg: Konstaterade i alla fall att det distar litegrann med volymen på kl 12 (och gitarrens volym på max). Mindre rent än jag mindes alltså. Brukar inte spela så högt dock. Tycker kl. 12 på rena är skitstarkt.
Senast redigerad av Pelle K fre 08 feb 2008, 00:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Pelle K
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 15:55

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav larioso » fre 08 feb 2008, 11:12

Pelle K skrev:Är rädd att jag inte fick till någon inspelning ikväll. Datorn+ljudkort var tillfälligt bortplockade från repan. Förhoppningsvis kommer jag åt att spela in inom kort. Sorry.

Tillägg: Konstaterade i alla fall att det distar litegrann med volymen på kl 12 (och gitarrens volym på max). Mindre rent än jag mindes alltså. Brukar inte spela så högt dock. Tycker kl. 12 på rena är skitstarkt.


Tack ändå, det var bra info. Att veta att det är redigt högt redan kan ju förändra rätt mycket.

Synd att det blev så att jag mörkade att köpa högtalare nu också, men det blev såpass mycket mer pengar jag skulle ut med än jag räknade med ändå.

Skall nog bege mig till en butik och prova högtalare så jag får upptäcka själv just hur högt det blir.

:smile:
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Pelle K » fre 08 feb 2008, 12:23

larioso skrev:[Tack ändå, det var bra info. Att veta att det är redigt högt redan kan ju förändra rätt mycket.

Synd att det blev så att jag mörkade att köpa högtalare nu också, men det blev såpass mycket mer pengar jag skulle ut med än jag räknade med ändå.

Skall nog bege mig till en butik och prova högtalare så jag får upptäcka själv just hur högt det blir.

:smile:


Ingen orsak! Det är nog bra om du testar själv för det är väl lite olika det där med vad man tycker är starkt. Jag är nog av det försyntare slaget. Kanske blir en sväng till repan ikväll förresten men jag lovar inget. :smile:
Användarvisningsbild
Pelle K
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 15:55

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav larioso » fre 08 feb 2008, 12:51

Nut skrev:Nu har jag inte riktigt orka läsa allt som tillkommit men bara av ren nyfikenhet undrar jag om du fått/lyckats bättre med humbuckerljudet larioso ?
Går problemet att ratta bort eller måste du in och gräva i förstärkaren ?

Låter väldigt märkligt att en Koch ska vara på detta sättet, mejla Al Di Meola, han lirar/sponsras av Koch.. :wink2:


Såg Di Meola på konserthuset i Göteborg på 70-talet.

Publiken bönade och bad - sänk ljudet :big:

Det slog riktigt lock faktist. Och tämligen rent var det, så det var nog före Kochs tid. :wink2:
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Nut » fre 08 feb 2008, 14:16

Fast jag tror inte Al körde i direkt ut från fx ut eller di utgången, det var nog uppmickat och ej heller Koch på den tiden.

Jag tror det blir något helt annat när du spelar genom en högtalarlåda.
Dom där klippen lät hemskt illa, låter som när man spelar direkt in i datorn med en dålig distpedal före utan högtalarsimulering.
Men du kör väl inte toppen utan last ?
Senast redigerad av Nut fre 08 feb 2008, 14:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav larioso » fre 08 feb 2008, 17:00

Nut skrev:Fast jag tror inte Al körde i direkt ut från fx ut eller di utgången, det var nog uppmickat och ej heller Koch på den tiden.

Jag tror det blir något helt annat när du spelar genom en högtalarlåda.
Dom där klippen lät hemskt illa, låter som när man spelar direkt in i datorn med en dålig distpedal före utan högtalarsimulering.
Men du kör väl inte toppen utan last ?


Jo, det finns en inbyggd powersoak som är en 25W mostånd rakt av bara. Du sätter bara speaker=off så blir den inkopplad. Det blir ju inte samma last som en induktiv last som högtalare så det är begripligt att det blir spretigt spectra.

Var inne och skaffade en Marshall 1x12 idag på JAM och det var mycket intressant. Clean-kanalen spricker upp precis så tidigt som man befarade(redan på 3-4 faktist). Jag riktigt hakade upp mig på clean-kanalen.

Men så började jag prova OD-kanalen med gain på 1 bara och drog upp volymen, och voila där hittade jag det bastanta fasta rena ljudet jag ville kunna få också. Skumt...det hade jag inte väntat mig.

Och sedan spricker det upp så otroligt fint när man vill ha det ljudet och drar upp gainen lite. Sedan finns OD+ också och det är likadant där, riktigt trevligt låter det.

Så jag skall ställa om ljudkortet till +4dB på en ingång och prova recording out från den och micka upp också så få jag se vad resultatet blir. Det märktes stor skillnad när jag provade med väldigt lösa anslag och nedragen gitarr att man filtrerar högtalarsimuleringstjohejet emellan.

Men denna Studiotone vet jag inte om den räcker till annat än replokal egentligen. Men för mitt ändamål att spela in blir den riktigt bra tror jag nu. Men så länge det är uppmickad man skall köra tror jag den funkar bra.

Såg att H&K har någon modell med 2xEL84 som specas till 20W också, så det skall nog inte vara alldeles fel. Men det stämmer nog som Johan sa, att runt 12W ut är det rent bara om man vill ha det.

Det blir nog en keeper än då till slut....men man måste lära sig sin stärk, det tar lite tid :thumbup:
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Nut » fre 08 feb 2008, 18:20

Lite konstigt att den spricker upp så tidigt på clean kanalen då jag har för mig att Fenders rena ljud stod som förebild då Koch designade förstärkarna.
Men men, du kanske blir nöjd till slut så lycka till.

:smile:
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Johan » fre 08 feb 2008, 19:53

Man måste nog räkna med att med högtalare i och volymen på kl12 är det toooookhögt och även distat. Ska man ha cleant får man nog inte vrida på speciellt mycket på volymen. Och vill man ha riktigt glassigt rent så får man nog inte ha för het mick så att ingångssteget ger för mycket distortion. När jag pratar distortion så menar jag typ när det börjar komma upp i en 3% och börjar låta lite lätt hårt/skitigt. Alltså inte metalchugga. Det finns olika grad av distortion.
Detta är inte specifikt för denna utan dom flesta stärkare har avsevärd dist med volymen på kl 12. Testa tex en Marshall 1959 eller en 2203 med volymen på kl12. Om man bortser att det blir så högt att man får lämna rummet så är det en hel del dist vid den inställningen.

Och förresten, denna är inte lik fender när det gäller clean kanalen. Bara att jämföra ett Fenderschema och denna så ser man skillnader som gör mycket. Tex 2k7/680nF på ingångssteget som gör det skitnare och mer middigt. Fender brukar ha 1k5/22uF vilket gör ingångssteget renare med mer full frekvensrespons. Eq ligger efter rörstegen men på en Fender ligger det oftast mellan på de som många tycker har ett bra cleanljud. Mellan rörstegen ligger här istället ett diskanthöjande filter.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Johan » fre 08 feb 2008, 20:02

larioso skrev:Nya ljudklippen här också för de som inte orkar läsa allt.



Här är resultatet(med gitarrens kontroller på 10,
förstärkarens clean volym kl 10
bass kl 12
mid kl 12
treble kl 12
):

FX out: http://www.larsmusik.com/koch-fx3.mp3
Direkt out: http://www.larsmusik.com/koch-out3.mp3

Här börjar det hända saker, första ljudklippet är nog bara ingångsdistortionen man hör, lite skitigt sådär. Det var detta jag trodde du menade från början innan tråden tog fart med ny info.
Uppenbarligen distar slutsteget en del på andra klippet vilket då beror på en rejäl signal in vid denna inställning. För att veta vilken volym det är vid denna distortion är det bara att testa med högtalare.

Slutsteget är inte direkt gjort för att hålla låg distortion för det finns ingen intern feedback som dramatisk sänker distortionen i kretslösningen. En del tycker det låter öppnare och bättre utan denna feedback men då får man räkna med mer distortion på lägre volym.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav larioso » fre 08 feb 2008, 21:44

Johan skrev:Man måste nog räkna med att med högtalare i och volymen på kl12 är det toooookhögt och även distat. Ska man ha cleant får man nog inte vrida på speciellt mycket på volymen.


Det som blev rubriken på denna tråden var mina erfarenheter med min ProReverb för 5 år sedan. Där hade jag just detta problemet att ingångsförstärkningen var så stor att det klippte rejält vid ratten på 5 på rena kanalen. Men med sänkt volym på gitarren så spelade stärken rent nästan hela vägen, i alla fall till 8. Och hu vad högt det var då, men det var 50W stärk också.

Här var det inte ens störande volym så man skulle kunna prata med någon samtidigt där man märkte klar bristning i tonen. Jag tänkte mig att det skulle vara logaritmisk pot så man kanske använde 25% av effekten framåt 5(kl 12) och det då skulle vara klockrent.

Efter 3 på volymen blir det egentligen inte högre volym, utan bara mer dist. Det syntes på envelopen på de inspelade klippen också raka parallella nivåer, jämfört fx-out som följde anslag på sträng mera. Slutsteget komprimerar otroligt redan i detta läget.

Jag var lite nyfiken på vad du hade för verktyg att ta fram dina siffror. Är det hemlis eller vill du avslöja det?

Tack igen. :smile:
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav larioso » fre 08 feb 2008, 21:52

Nut skrev:Lite konstigt att den spricker upp så tidigt på clean kanalen då jag har för mig att Fenders rena ljud stod som förebild då Koch designade förstärkarna.
Men men, du kanske blir nöjd till slut så lycka till.

:smile:


Kanske, det...Tack, tack. :smile:
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Johan » fre 08 feb 2008, 22:28

larioso skrev:
Efter 3 på volymen blir det egentligen inte högre volym, utan bara mer dist. Det syntes på envelopen på de inspelade klippen också raka parallella nivåer, jämfört fx-out som följde anslag på sträng mera. Slutsteget komprimerar otroligt redan i detta läget.

Jag skulle inte bli förvånad om det är max volym vid detta läge. Dock vet du ju inte vad det är för volym med högtalare. Det går tyvärr inte gämföra olika stärkare här om dom inte är identiskt byggda. Bara att poten har samma logaritmitet på bägge säger ingenting när övrig krets är olika. Det skulle inte vara några problem att tex modda så att det inte är max volym förrän på full volyminställning, eller göra så det är full volym med volymen på noll. Det har inget med poten att göra.
Vad som kommer från DI out har ingenting att göra med vad det är för volym med en högtalare. :wink2:
larioso skrev:Jag var lite nyfiken på vad du hade för verktyg att ta fram dina siffror. Är det hemlis eller vill du avslöja det?

Jag simulerade det i spicesimulator. Hade jag haft din stärkare framför mig hade jag ju givetvis kunnat testa på riktigt. Dock ger simulering av preamp väldigt exakta värden. Slutsteget är dock lite svårare och jag har inte lyckats med en bra simulering pga av att det är en utgångstransformator med i bilden.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Pelle K » lör 09 feb 2008, 00:34

Har inte läst alla inlägg än så detta kanske är överspelat, passé, vatten under broarna och obsolet. Samt gårdagens nyheter. Men här är några klipp jag spelade in ikväll. Ber om ursäkt för den något ostämda gitarren. Jag ska säga åt den.

http://www.speedyshare.com/394721953.html

Det bör framgå av filnamnen vad varje klipp är för något.

Sammanfattningsvis kan jag säga att den distar ganska ordentligt om man tar i lite. Har inte tänkt på det tidigare men det är nog för att jag brukar köra på ganska låga volymer och dessutom oftast single coil på rent ljud. Den där fuldisten på recording out har jag inte råkat ut för, men det kanske är utrett. Hoppas det kan vara till någon hjälp! :smile:

Tillägg: Inser nu att det var dumt av mig att inte använda powersoaken. Jag lät högtalaren vara på för att kunna spela in mickat och recording out samtidigt så recording-out-klippen visar inte hur det blir med konstlasten.

Ett tillägg till: Jag hade bas, mellanregister och diskant på kl. 12, bright-switchen i mittläget och mid shift av.

Ännu ett tillägg: Om jag hade haft något minne så hade jag förstås ställt in förstärkaren enligt lariosos tydliga redovisning en bit upp :blackeye: Nåja, det blir inte rätt jämt
Senast redigerad av Pelle K lör 09 feb 2008, 01:05, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Pelle K
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 15:55

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Johan » lör 09 feb 2008, 00:44

Pelle K. Det där låter betydligt mer normalt vad man borde kunna förvänta sig av det hela. Tack för den. :smile:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav Pelle K » lör 09 feb 2008, 00:51

Johan skrev:Pelle K. Det där låter betydligt mer normalt vad man borde kunna förvänta sig av det hela. Tack för den. :smile:


Tack själv får jag säga! Jag har läst ikapp nu och är fascinerad över hur väl teorin stämmer med praktiken (det jag förstår av teorin vill säga). Inte förvånad - en person som kan sin teori borde rimligen träffa rätt - men fascinerad ändå. Har lärt mig en hel del av denna tråd. Alltid kul med kunnigt folk! :smile:

Dessutom skönt att veta att min förstärkare sköter sig :wink2: :smile:

Förresten, angående det larioso skriver: Jag använder också gärna OD-kanalen med lågt ställd gain för rent (i stort sett) ljud. (Fast det funkar ju inte riktigt om man ska växla snabbt mellan rent och OD tyvärr.)
Användarvisningsbild
Pelle K
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 15:55

Re: Sänka ingångens känslighet på stärk

Inläggav larioso » lör 09 feb 2008, 10:53

Pelle K skrev:Har inte läst alla inlägg än så detta kanske är överspelat, passé, vatten under broarna och obsolet. Samt gårdagens nyheter. Men här är några klipp jag spelade in ikväll. Ber om ursäkt för den något ostämda gitarren. Jag ska säga åt den.

http://www.speedyshare.com/394721953.html



Jättetack för besväret, Pelle. Bara att konstatera att clean-kanalen är inte så ren. Om man vill skifta över till den för distat är inte fel det heller.

För min del skall jag testa den filtrerade recording out också men nivån på den var för stark då ljudkortet bara var inställt på -10dB ingångar. Har ställt om till +4dB på några ingångar nu så denna också skall funka.

Har ju högtalare nu också så uppmickat skall kunna provas ut.

Du gav verkligen hoppet tillbaks så jag gjorde högtalartesten och kände verkligen att det är värt att jobba vidare med denna stärken. Jag hade tagit fram returlådan och var färdig att returnera som igår.

Förmodligen terroriserar jag Diskant med fler klipp vad det lider. :smile:
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

FöregåendeNästa

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Reklam