• Reklam

Rörbyte i Framus Cobra...

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav drakpack » lör 13 nov 2010, 14:23

Tja!

Jag behöver nya slutrör i min Cobra (EL34) och JJ känns mest aktuellt, jag tänker handla på Tube Town och där finns det 2st varianter:

JJ EL34 Red Label - TT XMatching (11,70 EUR)
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p110_JJ-EL34-Red-Label---TT-XMatching.html
&
JJ E34L Red Label - TT XMatching (12,20 EUR)
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3236_JJ-E34L-Red-Label---TT-XMatching.html

den sistnämda ska vara en förbättrad version (The imporved version with an different cathode than the JJ EL34.), behöver jag någon BIAS justering för att byta till dessa (antagligen inte :blush: )?

Ytterligare en fråga; ett par gånger den senaste tiden så har ett av rörparen börjat glöda som fan och volymen har droppat drastiskt, ett tecken på att rören är helt slut eller är det något fel på stärkaren?
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Reklam

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Lakeflower » lör 13 nov 2010, 21:56

Man ska helst ställa bias när man byter rör och om du har den nyare varianten med externa bias-punkter, så är det ju bus-enkelt. Angående problemet så är det förhoppningsvis rören som är på väg att ge upp, så testa med nya rör först.
Användarvisningsbild
Lakeflower
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1522
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:50
Ort: Borgholm.

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Johan » sön 14 nov 2010, 18:31

Om två rör unisont börjar leka neonljus så låter det mer som något fel på stärkaren än att bägge rören skulle vara exakt lika mycket vrak....

JJe34L har lite mer punchig botten.......och bias bör justeras som alltid....
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav drakpack » mån 15 nov 2010, 10:23

Johan skrev:Om två rör unisont börjar leka neonljus så låter det mer som något fel på stärkaren än att bägge rören skulle vara exakt lika mycket vrak....

JJe34L har lite mer punchig botten.......och bias bör justeras som alltid....



Ok, då blir det till att beställa JJe34L då :big: finns det någon chans att du kan hjälpa mig med bias justering mot ersättning?

EDIT: ska bara ta med stärkaren till affären och visa upp "neonfenomenet" innan rörbytet.....
Senast redigerad av drakpack mån 15 nov 2010, 10:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Johan » mån 15 nov 2010, 12:39

drakpack skrev:

Ok, då blir det till att beställa JJe34L då :big: finns det någon chans att du kan hjälpa mig med bias justering mot ersättning?

EDIT: ska bara ta med stärkaren till affären och visa upp "neonfenomenet" innan rörbytet.....

Skulle jag väl kunna......
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav drakpack » mån 15 nov 2010, 13:16

Johan skrev:
drakpack skrev:

Ok, då blir det till att beställa JJe34L då :big: finns det någon chans att du kan hjälpa mig med bias justering mot ersättning?

EDIT: ska bara ta med stärkaren till affären och visa upp "neonfenomenet" innan rörbytet.....

Skulle jag väl kunna......


Schysst, jag hör av mig när jag har fått hem rören, BTW har du flyttat från Aftonbrisvägen?
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Johan » mån 15 nov 2010, 17:37

drakpack skrev:
Schysst, jag hör av mig när jag har fått hem rören, BTW har du flyttat från Aftonbrisvägen?

Bor i fyran istället...större krypta.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav drakpack » tis 16 nov 2010, 07:53

Johan skrev:
drakpack skrev:
Schysst, jag hör av mig när jag har fått hem rören, BTW har du flyttat från Aftonbrisvägen?

Bor i fyran istället...större krypta.


Ok, jag snackade med Stefan på Frithiofs igår om rörfenomenet och han ringde upp Flaa Music (importören) som sade att de hade haft ett liknande fenomen på en Cobra som rättade till sig efter rörbyte. Skulle det kvarstå efter bytet så skickar de in stärkaren.
BTW, jävlar vad snabba Tube Town är, lade ordern igår morse och det skickades iväg innan kl 14.00(!) så rören är väl framme på torsdag kan jag tro...
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Johan » tis 16 nov 2010, 13:04

Vad var det för rör från början?
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav drakpack » ons 17 nov 2010, 07:51

Johan skrev:Vad var det för rör från början?


EH EL34 :dead:
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Jaekae » tor 25 nov 2010, 21:26

finns rör som låter bättre än JJs, kolla upp tung sols el34or , eller TAD El34or, tycker båda dom är mycke bättre än JJs, kör med tung sols nu och är supernöjd

edit, såg att du redan beställt :P men nästa byte bör du kolla upp annat iaf
Senast redigerad av Jaekae tor 25 nov 2010, 21:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jaekae
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 95
Blev medlem: lör 06 dec 2008, 17:27

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Tonjagare » fre 28 okt 2011, 00:55

Lakeflower skrev:Man ska helst ställa bias när man byter rör och om du har den nyare varianten med externa bias-punkter, så är det ju bus-enkelt.
Busenkelt att justera bias?
Vad menar du med nyare varianten, den senaste versionen av Framus Cobra? Jag har V5, har den dessa "externa bias-punkter"? Hur tar man reda på det?

Är detta en stor fördel att ha vid bias-justering?
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... Octal.html
Senast redigerad av Tonjagare fre 28 okt 2011, 00:55, redigerad totalt 1 gång.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Lakeflower » fre 28 okt 2011, 08:33

Bild

Ser din ut så här så har du extern bias och då behöver du ingen octal-probe. Ser din inte ut så här så blir det lite krångligare...

Edit: Dom blåa hålen är alltså bias-punkterna. V1 till v4, jord och biastrimningspoten sitter bakom den svarta pluggen.
Senast redigerad av Lakeflower fre 28 okt 2011, 08:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lakeflower
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1522
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 12:50
Ort: Borgholm.

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Tonjagare » fre 28 okt 2011, 12:26

Lakeflower skrev:Bild

Ser din ut så här så har du extern bias och då behöver du ingen octal-probe. Ser din inte ut så här så blir det lite krångligare...

Edit: Dom blåa hålen är alltså bias-punkterna. V1 till v4, jord och biastrimningspoten sitter bakom den svarta pluggen.

Precis, jag kom fram till det igår. Då borde det vara relativt enkelt att justera bias.

Hittade även denna:
http://acapella.harmony-central.com/sho ... as-info&s=

Frågan är om man vågar göra det själv? (självklart är man försiktig och har läst på lite innan)
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Johan » sön 30 okt 2011, 21:27

crille skrev:
Frågan är om man vågar göra det själv? (självklart är man försiktig och har läst på lite innan)

Jag tror inte du ens du kan kan fritera den om du vrider biaspoten åt fel håll. De har gjort säkerhetsmarginalen åt det kalla hållet så även vid max varmt ställd bias så är du långt ifrån att fritera skiten. Men med en volt meter inkopplad så är det bara att läsa av så blir det bra. Testa även att skruva lite medan du spelar för att nå det optimala efter vad du själv tycker och inte efter vad som står någonstans.....
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Tonjagare » tis 01 nov 2011, 12:59

Johan skrev:
crille skrev:
Frågan är om man vågar göra det själv? (självklart är man försiktig och har läst på lite innan)

Jag tror inte du ens du kan kan fritera den om du vrider biaspoten åt fel håll. De har gjort säkerhetsmarginalen åt det kalla hållet så även vid max varmt ställd bias så är du långt ifrån att fritera skiten. Men med en volt meter inkopplad så är det bara att läsa av så blir det bra. Testa även att skruva lite medan du spelar för att nå det optimala efter vad du själv tycker och inte efter vad som står någonstans.....

:thumbup:
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Tonjagare » mån 13 maj 2013, 12:22

Säkert en dum fråga men hur ska jag få fram BIAS-värden? Jag ska mäta spänningen mellan dessa mätpunkter men vill sedan räkna ut strömmen, som ska vara någonstans kring 0.25-0.35 mA? Hur räknar jag om det till ström? Då måste jag ju veta ett resistansvärde?
Senast redigerad av Tonjagare mån 13 maj 2013, 12:23, redigerad totalt 1 gång.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Rörbyte i Framus Cobra...

Inläggav Tonjagare » mån 13 maj 2013, 21:57

Äsch, det är dessa dumma amerikanare som förvirrar. De säger att mA är samma sak som mV. "Ställ multimetern på DC voltage och i 200 mA" osv :big: :dead:
Jag mätte spänningen och fick ju ett värde kring 0,31 mV så jag förstod att det var rätt. Höjde till ett snitt på 0,35 och satan vad bättre det blev. Ok, det var inte som natt och dag, men det var en helt annan respons i ljudet som jag aldrig haft tidigare i denna förstärkare. Jag var inte riktigt beredd på denna typ av skillnad, den blev mycket rappare och allmänt mer välljudande, tonerna verkligen "poppade" ur!
Så det blev mycket roligare att spela! Vilka goa tugg man fick till också. :tongue:
Nya rör ska den dock få ändå för jag tycker den har blivit lite allmänt tröttare i ljudet ändå.
Senast redigerad av Tonjagare mån 13 maj 2013, 22:06, redigerad totalt 2 gånger.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Reklam
cron