• Reklam

Brum

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Re: Brum

Inläggav chopper » lör 15 mar 2008, 21:44

Det är diodlikriktare i stärkaren, den är moddad med effektloop av importören. Jag har varit i kontakt med dom och de har ingen ritning på modden tyvärr. :(
Men när jag plockar isär stärkarn ska jag rita upp hur loopen är gjord.
För egen del är jag glad åt alla som försöker hjälpa mej. :smile:
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Reklam

Re: Brum

Inläggav chopper » sön 16 mar 2008, 22:14

Ballz skrev:Men jösses, en sån packe skitsnack - sluta gissa, för bövelen. Brum utan gitarr inkopplad? Okej. Hur högt?
Kan närmast bero på a) dåligt matchade slutrör (dom drar olika mycket ström) b) nätdel som innehåller filterkondingar som är på väg utför c) nån jordförbindelse (mellan t ex pottar/jack och chassi) som har gett sej/är på väg utför. Att förstegsrören skulle ha med det här att göra är ganska (mycket) osannolikt.

Lämna in den till nån med oscilloskop och vana vid rörstärkare så du får mätt upp och gått igenom den. Sovtek-grejorna har ett visst "grundbrum" men det ska inte upplevas som störande, för då ska den tittas på.

/R


Vad beror "grundbrummet" på då? Dåliga kondingar från början? Eller dålig skärmning/ layout?
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Brum

Inläggav chopper » mån 17 mar 2008, 15:26

Kikade på kopplingsschemat du refererade till Ballz.
Där ligger ju filterkondingar med två olika värden, 100 och 30 mikrofarrad. Om jag fattar rätt så ska dessa käka olika frekvenser. Det är säkert så att dessa är torra, jag ska byta dem innan jag gör nåt annat, men frågan är då om det finns nån anledning att sätta dit kondingar med något annat värde paralellt med dessa, eller högre värde på största, lägre värde på minsta för att ta ett bredare spektrum?
Jag antar att det är transformatorn som avgör vilka filterkondingar som behövs. Jag har jämfört med scheman på andra stärkare (olika Marshall, Bassman och andra Sovtek) och värdena på kondingarna är ju olika för alla.
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Brum

Inläggav zven » sön 23 mar 2008, 22:31

chopper skrev:Jag köpte en Sovtek Mig60 av Zimba och gillar den. Det är ett jäkla bra tryck och nu överröstar jag vem som helst i bandet. :approve:
Det är bara ett litet problem. Brum. Tomgångsbrum rättare sagt. Det är inte så farligt, men jag vill ju helst att stärkaren är tyst mellan låtarna.
Någon som har nån ide?


ditt brum beror nog mest på obalans i slutsteget o kan avhjälpas med bias justering alt en liten ombyggnad så att balansen mellan slutrören går att justera ( en balans-pot)

prova att byta uttag oxå
i bland kan du om du bor/spelar nära en industriområde få in reaktiv störning från stora elslukande maskiner från industrier i en eller flera faser avhjälpes då med skiljetransfo 230-230 fullkopplad

även gamla lysrörsarmaturer kan störa på 50Hz området vilket resluterar till brummande
zven
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 21:32

Föregående

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Reklam