• Reklam

extern högtalare till gammal 50s rörradio

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

extern högtalare till gammal 50s rörradio

Inläggav fergusonanders » tis 25 jan 2011, 22:46

Jag har en gammal rördriven rullbandare och en gammal rörradio från femtiotalet som jag vill koppla in en låda med en 12":a till. Det står dock inte hur många ohm deras "extern högtalare"-uttag är gjorda för. Jag undrar om det finns något sätt att mäta eller kolla vad dessa maskiner vill ha för ohmantal?

/A
fergusonanders
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 06 jul 2010, 23:09
Ort: Göteborg

Reklam

Re: extern högtalare till gammal 50s rörradio

Inläggav John The Revelator » tis 25 jan 2011, 22:48

Det är väl bara att stoppa in en Ohm-meter?
-För övrigt anser jag att skolan bör förstatligas!
Användarvisningsbild
John The Revelator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4881
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 15:53
Ort: Alvesta för helvete!

Re: extern högtalare till gammal 50s rörradio

Inläggav HRJ » tis 25 jan 2011, 23:06

Enligt bojare som var med när Tandbergarna var heta som iPads är det 4 ohm som gäller.

EDIT: På Tandberg alltså, har du något annat är det väl kanske inte lika säkert..
Senast redigerad av HRJ tis 25 jan 2011, 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: extern högtalare till gammal 50s rörradio

Inläggav fergusonanders » ons 26 jan 2011, 00:21

Ohmmeter? funkar det verkligen, är det inte motståndet i den externa högtalaren som är det som varierar och man måste matcha och vinner man någonting isf att mäta "in i uttaget"? Jag vet inte riktigt hur detta fungerar...

/A
fergusonanders
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 06 jul 2010, 23:09
Ort: Göteborg

Re: extern högtalare till gammal 50s rörradio

Inläggav limbe » mån 14 mar 2011, 14:55

Nej,fullt så enkelt är det inte,men nästan.Om vi använder röret 6V6 som exempel ser det ut så här:
Slå upp belastningsimpedansen (load) för slutröret i radion.6V6 har 5000 ohm som belastningsimpedans
Ta ut slutröret och koppla bort högtalaren.Transformatorn ska nu inte vara kopplad till någonting.Till 6,3 volt lindningen på någon trafo kopplar du en trådlindad potentiometer eller trådlindat motstånd på 5000 ohm i serie med en av tamparna.Nu kan du reglera utspänningen från 6 voltstrafon.Koppla sen 6 voltstrafon (med motståndet i serie )till sekundärlindningen på utgångstrafon.Koppla sen 6 volts trafon som vanligt till nätet.Justera motståndet tills du har 1 volt på utgångstrafons sekundär.Mät sedan med ett vanligt universalinstrument spänningen på utgångstrafons primärsida.(för 6v6 trafo blir det 25 volt om högtalarimpedansen är 8 ohm)kvadrera det värdet (I exemplet blir det 625).Dividera belastningsimpedansen (Här 5000 ohm) med detta värde (Här 5000/625) och du har nu högtalarimpedansen(Här 8 ohm).
Ja,någon pedagog blir jag inte men lycka till!
limbe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 22:25


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Reklam