• Reklam

Potentiometer med fyra poler

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Potentiometer med fyra poler

Inläggav chokladzingo » tis 22 feb 2011, 01:02

Detta är väl egentligen ingen rörfråga, så flytta gärna om det finns något bättre forum (jag hittade inget).

Nåväl. Jag har en Fender Super Twin Reverb från -79 där ratten till en av de 5 EQ-banden (fem olika frekvensband, med rattar från -5 till- +5) har slagits av. Tyvärr har själva plastskaftet brutits av så potentiometern måste bytas ut. Mina kunskaper på området är ganska begränsade, men jag tänkte ändå att det inte kan vara några konstigheter att löda dit en ny potentiometer, och det är det kanske inte heller.

Mitt problem är dock att potentiometern som sitter där nu (och på de fyra andra EQ-banden, dock ej de vanliga treb/mid/bass) har 4 poler istället för 3 som jag antar är vanligast. Den fjärde sitter undertill på motsatt sida, och via denna pol är samtliga 5 EQ-potar förbunda med vad jag tror är ett 22 kΩ-motstånd.

Jag har letat med ljus och lykta efter en sådan potentiometer utan att hitta något. Vanliga 3-poliga linjära potar på 50K med rätt storlek går att hitta, men när det gäller 4-poliga verkar det vara dött lopp. Jag skulle bli väldigt glad om någon kunnig person här kan upplysa mig om var jag kan hitta rätt komponent eller det finns någon annan smart lösning på problemet. Vore även intressant att veta varför dessa potar är kopplade som de är om det är något som går att förklara så en lekman förstår.

Bifogar ett kopplingsschema som förhoppningsvis kan underlätta lite. I mitt fall är det 2300 Hz-poten som behöver bytas, men det borde väl vara oväsentligt.

EDIT:
Jag monterade loss poten och öppnade den för att se vad den fjärde polen kan vara till för. Det visar sig att den sitter mitt på kolbanan, vilket jag skulle gissa innebär att den a) alltid ger samma resistens som poten vriden till kl 12 (oavsett hur man faktiskt vridit) eller b) ger inversen av den resistens som poten normalt levererar. Kan det stämma? Och i så fall, kan man åstadkomma detta med en vanlig trepolig pot på något smart sätt?
Bilagor
super_twin_reverb_180w_schem.pdf
Kopplingsschema
(265.89 KiB) Nerladdad 215 gånger
Senast redigerad av chokladzingo ons 23 feb 2011, 13:33, redigerad totalt 1 gång.
chokladzingo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 feb 2011, 00:35

Reklam

Re: Potentiometer med fyra poler

Inläggav chokladzingo » tor 24 feb 2011, 16:02

Tänkte bara meddela att jag hittade en rätt enkel lösning på problemet, om någon råkar ut för samma problem nån gång. Poten med 4 poler verkar ju helt omöjligt att hitta, och eftersom kolbanan i min pot var okej slog det mig att enklaste lösningen var att byta ut själva skaftet mot ett nytt. Alltså köpte jag helt enkelt en ny Fender-pot och tog skaftet från den. Visserligen split-shaft i metall men det fungerade lika bra bortsett från att den är ett par mm längre, men det går ju att slipa ner om man vill.
chokladzingo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 feb 2011, 00:35


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Reklam