• Reklam

Ljudproblem med min MESA!

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Ljudproblem med min MESA!

Inläggav FitForFight » fre 11 mar 2011, 15:36

Hallå där på er! :smile:
Är ny här inne och jag hoppas detta forum kan hjälpa mig med en "STORT" problem som jag har angående min Mesa boggi stiletto duce!
Jag får lixom ett konstigt missljud när jag distar och det spelar ingen roll om jag spelar på min overdrive pedal eller min distpedal Har en Fulltone OCD, fulltone fulldrive 2 och em boss metal core!
Det är kanska sprödligt och kallt disst ljud som alltid finns där. Har bytt låda samt mickar. Trodde det va felet men riktar mig in på om det kan vara toppen som är felet eller om ljudkaraktären bara är så i en Stiletto. Behöver alla råd som finns innan jag blir galen. :angry:
Mvh Tommy
FitForFight
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 15:25
Ort: Leksand

Reklam

Re: Ljudproblem med min MESA!

Inläggav Apan » fre 11 mar 2011, 15:50

Låter det som det ska utan pedaler?
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Ljudproblem med min MESA!

Inläggav FitForFight » fre 11 mar 2011, 17:34

Ja iaf vad jag kan hör iaf. Spelar med distpedalerna på clean kanalen. Riktigt skumt att det låter kallt hårt och kraftlöst när jag distar.
Jag tog även bort skyddsgallret bakom och pickade lite löst med fingrarna mot rören, och dom raslade alla fyra likt en trasig glödlampa. Är rören helt fuckt?
Senast redigerad av FitForFight fre 11 mar 2011, 18:10, redigerad totalt 1 gång.
FitForFight
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 15:25
Ort: Leksand

Re: Ljudproblem med min MESA!

Inläggav Frisk » fre 11 mar 2011, 18:49

Som jag skrev i en annan tråd som du hade bumpat, det är nog inget fel, bara det att du måste försöka ratta mer helt enkelt. Det finns mängder av trådar på internet liknande din. Dvs Stiletton är så i ljudet.


Tror knappast att det är rören, vore väldigt konstigt, hade rören varit mikrofoniska så hade du haft ett jävla tjut i stärkaren, hade slutrören varit utslitna så hade du snarare haft ett dovare och kraftlöst ljud, inte brightare. Nåt förstegsrör kan ju visserligen har pajjat men sannolikheten är väldigt liten. Är det första rörförstärkaren du har eller? Det brukar vara ganska lätt att avgöra om en förstärkare låter som den ska eller inte om man är van. Brusar, brummar och tjuter den ovanligt mycket eller nåt sånt?
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Ljudproblem med min MESA!

Inläggav Johan » fre 11 mar 2011, 19:38

FitForFight skrev:Ja iaf vad jag kan hör iaf. Spelar med distpedalerna på clean kanalen. Riktigt skumt att det låter kallt hårt och kraftlöst när jag distar.
Jag tog även bort skyddsgallret bakom och pickade lite löst med fingrarna mot rören, och dom raslade alla fyra likt en trasig glödlampa. Är rören helt fuckt?

Det låter mer som voicingen på eq´n. Testa att sätta treble på noll....mid på max...och bas på whatever...Ratta sen treble på din pedal istället.

Rören brukar skramla lite lätt så det är nog inget fel på dessa.....
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ljudproblem med min MESA!

Inläggav FitForFight » fre 11 mar 2011, 20:13

Frisk skrev:Som jag skrev i en annan tråd som du hade bumpat, det är nog inget fel, bara det att du måste försöka ratta mer helt enkelt. Det finns mängder av trådar på internet liknande din. Dvs Stiletton är så i ljudet.


Tror knappast att det är rören, vore väldigt konstigt, hade rören varit mikrofoniska så hade du haft ett jävla tjut i stärkaren, hade slutrören varit utslitna så hade du snarare haft ett dovare och kraftlöst ljud, inte brightare. Nåt förstegsrör kan ju visserligen har pajjat men sannolikheten är väldigt liten. Är det första rörförstärkaren du har eller? Det brukar vara ganska lätt att avgöra om en förstärkare låter som den ska eller inte om man är van. Brusar, brummar och tjuter den ovanligt mycket eller nåt sånt?


Japp det är första rörförstärkaren jag faktiskt skaffat.
Och tro mig! Jag har nog spenderat över 400 timmar nu och hur jag än vrider och rattar så är missljudet kvar. Svårt att förklara ljud utan att höra det. Har även lyssnat på youtube hur dom andra stiletto duce topparna låter och så låter inte min alls lika. Pickar försiktigt på rören och dom skramlar likt en trasig glödlampa. :shock: Men det låter helt okej när jag spelar i clean channel. Brummar inget eller brusar. Men det är något konstigt som låter när jag distar. Och det är inget behagligt ljud tyvärr...
FitForFight
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 15:25
Ort: Leksand

Re: Ljudproblem med min MESA!

Inläggav FitForFight » fre 11 mar 2011, 20:17

Johan skrev:
FitForFight skrev:Ja iaf vad jag kan hör iaf. Spelar med distpedalerna på clean kanalen. Riktigt skumt att det låter kallt hårt och kraftlöst när jag distar.
Jag tog även bort skyddsgallret bakom och pickade lite löst med fingrarna mot rören, och dom raslade alla fyra likt en trasig glödlampa. Är rören helt fuckt?

Det låter mer som voicingen på eq´n. Testa att sätta treble på noll....mid på max...och bas på whatever...Ratta sen treble på din pedal istället.

Rören brukar skramla lite lätt så det är nog inget fel på dessa.....


Ja! Jag har ju fan provat allt som bara går förutom att byta rör eller elda upp skiten :lol: Ska tessta det och se vad som händer.

Tack för alla tipps!
FitForFight
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 15:25
Ort: Leksand

Re: Ljudproblem med min MESA!

Inläggav AxxChild » fre 11 mar 2011, 20:26

Testade du inte modellen innan du köpte den?
Bild

:like: Yngwie J. Malmsteen gillar detta
Användarvisningsbild
AxxChild
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3091
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:03
Ort: Home Sweet Homicide

Re: Ljudproblem med min MESA!

Inläggav FitForFight » fre 11 mar 2011, 20:40

Jo jag gjore det. Men tyvärr i en musik äffär med mycket folk i och på låg volym. Tyvärr ligger musik affären långt långt ifrån där jag bor =( Väldigt korkat av mig men det är ju som det är nu. :clapping:
FitForFight
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 15:25
Ort: Leksand

Re: Ljudproblem med min MESA!

Inläggav Frisk » fre 11 mar 2011, 20:46

Du kan inte jämföra dig själv med en massa ljudklipp du hittar på nätet. Det säger absolut ingenting överhuvudtaget. Detta är ett vanligt misstag många gör.

Fortsätt ratta du, hittar du inte hem vad du än gör så är det bara sälja den och köpa en annan stärkare. Ibland så gillar man inte saker även fast många andra gör det, det är en smaksak helt enkelt.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Ljudproblem med min MESA!

Inläggav FitForFight » fre 11 mar 2011, 20:50

Ja! Får ge fler chanser helt enkelt isf blir det så att jag skickar stärkarn!
FitForFight
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 15:25
Ort: Leksand

Re: Ljudproblem med min MESA!

Inläggav Johan » lör 12 mar 2011, 09:04

Man brukar ju höra den hårda klangen även när du kör rent ljud om du sprätter till på de ljusa trängarna. Detta är en effekt av att en komponent i eq är lite större än på de stärkare som har mjukare diskant. Drar man då upp mid och drar ned treble(midden måste upp pga hur eq är byggd, orkar inte förklara) så slår man ut den effekten. Men då får man ju givet lägre diskant. Risken är ju att även diskantkontrollen på pedalen ligger i det hårda registret och då kan du ju inte kompensera upp detta. Bara att byta stärkare. Att man upplever det trycklöst kan häröra till att midkontrollen scoopar för lågt ned i registret och detta borde reda upp sig genom att maxa mid.....men då kanske man får för mycket mid för sin smak..................
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Reklam