• Reklam

Reparerar förstärkare men har fastnat! Hjälp!

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Reparerar förstärkare men har fastnat! Hjälp!

Inläggav Nisse » tor 12 maj 2011, 19:29

Skapade en tråd för ett bra tag sedan där jag bad om hjälp med reparationen av en gammal Bang & Olufsen-förstärkare.

Två resistorer hade brunnit så jag bytte ut dem plus 2 till som jag tyckte hade fått lite "mage" (som om de också hade gått varma).
Jag fick också tipset att kolla två transistorer som tydligen också kunde ha fått sig en törn. Den ena är bytt men den andra borde trilla ned i lådan imorrn hoppas jag så den ska också bytas.

Hur som helst så fungerade inte förstärkaren efter att jag bytt de fyra resistorerna och den ena transistorn. Om de visar sig att den inte hoppar igång när jag bytt den sista transistorn, vad kan man då kika efter?

Här är några scheman över stärken:
Bild
Bild
Bild
Bild

Här har jag också ringat in de två resistorer som helt uppenbart hade brunnit (resistorerna R356 och R357 är det som har brunnit men R256 och R257 har också bytts. Transistorn IC300 har bytts och IC301 ska bytas):
Bild
Senast redigerad av Nisse tor 12 maj 2011, 19:33, redigerad totalt 1 gång.
Gitarrdelar.se :approve:
Säljes: kromat lipstick-set till strata

Bild
Användarvisningsbild
Nisse
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2366
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 19:39
Ort: Nyköping

Reklam

Re: Reparerar förstärkare men har fastnat! Hjälp!

Inläggav Johan » sön 15 maj 2011, 21:10

Du behöver kunna felsöka. Först att kunna identifiera matningsspänningarna på schemat och sen kunna hitta mätpunkterna och mäta dessa. Är det i sin ordning så är det tongenerator på ingången och sen oscilloscope för att mäta vart signalen går åt helvete. Sen mäter man spänningar och komponenterna runt där signalen går åt helveten. Det finns ingen möjlighet att peka på att där är felet genom en förklaring att det är tyst över internet.
Men det enklaste du kan göra är att kolla alla säkringar.......
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam