• Reklam

Peavey Triple X lever djävul!

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Peavey Triple X lever djävul!

Inläggav Darth Vidar » tor 14 jul 2011, 13:36

Crunchkanalen på en Triple X som jag lånat av en polare har börjat bråka. Den rundar satan på låg volym, dessutom en massa andra missljud/brus. Har testat olika gitarrer, kablar, tejpat jord och provat i olika lokaler. Samma skit. Men idag var jag en sväng i repan och kom på den lysande idén :blush: att testa dom andra kanalerna (clean & Ultra), och dom funkar felfritt!

Jag är lite inne på att det är crunchkanalens preamp-rör som gått på lunch?
Hade tyvärr inte tid att testa att byta plats på rören idag, och ville kanske också stämma av med er innan jag börjar rota runt.

Nån här som vet vilket rör som är crunchkanalen?
Det står specat att det ska vara 12AX7 A i Triple X, nån som vill tipsa om nåt särskilt märke som passar "bättre" i denna stärkaren än andra märken?
Användarvisningsbild
Darth Vidar
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 19:42
Ort: Göteborg

Reklam

Re: Peavey Triple X lever djävul!

Inläggav Terge » tor 14 jul 2011, 13:59

jag gillar JJ electronics rör, om dom sen är bättre eller sämre än andra vettefan; kör det gamla fina "knacka med nageln" tricket på rören så slipper du flytta runt i onödan; knackar du på ett och det hörs tydligt ut genom högtalarna så är det det röret som är kass och ska bytas.
http://www.egonaut.se
Deliminati - ute nu på Mighty Music!
Användarvisningsbild
Terge
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 10:52
Ort: Borås, Västra Götaland

Re: Peavey Triple X lever djävul!

Inläggav Darth Vidar » tor 14 jul 2011, 14:25

Terge skrev: kör det gamla fina "knacka med nageln" tricket på rören så slipper du flytta runt i onödan; knackar du på ett och det hörs tydligt ut genom högtalarna så är det det röret som är kass och ska bytas.
Ok, tackar! Måste guran vara inkopplad när man knackar?
Användarvisningsbild
Darth Vidar
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 19:42
Ort: Göteborg

Re: Peavey Triple X lever djävul!

Inläggav Terge » tor 14 jul 2011, 14:58

Darth Vidar skrev:
Terge skrev: kör det gamla fina "knacka med nageln" tricket på rören så slipper du flytta runt i onödan; knackar du på ett och det hörs tydligt ut genom högtalarna så är det det röret som är kass och ska bytas.
Ok, tackar! Måste guran vara inkopplad när man knackar?


jag tycker snarare en fördel om den inte är inkopplad, på med bra med gain och duktigt med volym bara så du hör vilket rör som brötar mer än dom andra.
http://www.egonaut.se
Deliminati - ute nu på Mighty Music!
Användarvisningsbild
Terge
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 10:52
Ort: Borås, Västra Götaland

Re: Peavey Triple X lever djävul!

Inläggav Darth Vidar » lör 16 jul 2011, 15:28

NU har jag varit i repan och knackat rör, ett av rören räckte det med att jag nuddade med en penna så lät klonk ut i högtalaren!
Tänkte bara om någon har koll på vad just det röret gör? Fick nämligen svar på bojen att crunch- och ultra-kanalerna använder samma rör men det är ju bara crunch som är oanvändbar...hmm.
Nån som har en teori om varför det har pajat? Toppen var inne på service för mindre än två år sen och då byttes ALLA rör, sen dess har den inte fått många speltimmar.

Bild
Användarvisningsbild
Darth Vidar
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 19:42
Ort: Göteborg

Re: Peavey Triple X lever djävul!

Inläggav Darth Vidar » ons 20 jul 2011, 19:52

Nytt rör = frisk förstärkare! Tackar Terge! :smile:
Användarvisningsbild
Darth Vidar
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 19:42
Ort: Göteborg


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Reklam
cron