• Reklam

volymdipp?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

volymdipp?

Inläggav Funny Vibe » fre 22 jul 2011, 11:20

införskaffade precis en beggad 50w rörtopp. den har en 8ohms utgång och två på 4ohm.
spelade en stund på den genom en peaveyhögtalare med ett element på 16 ohm (läste i ohm-tråden på ljudbojen innan för att se om det var lugnt). och efter en liten stund så dök volymen och det lät som om man eq:at bort all substans i ljudet, precis som om man spelade genom en telefonlur och sen kom ljudet tillbaka.
och så höll det på mer och mer frekvent. hittade sedan en marshallkombo som hade element på 8ohm, så jag testade med genom den istället. blev likadant. då testade jag från 4ohm utgången på toppen och det lät perfekt och problemet försvann.

någon som vet vad detta kan vara? om något i stärken var sönder hade det väl varit samma i alla utgångarna?
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Reklam

Re: volymdipp?

Inläggav Nilo » fre 22 jul 2011, 12:00

Jag citerar allt som finns på geofex tube amp debugging page.

Faulty Preamp Tube
Faulty Power Tube(s)
Bad preamp cathode resistor
An unbypassed cathode resistor has drifted upwards (to 5K-10K or over)
Faulty phase inverter
If for some reason the phase inverter input side is good but the inverted side is bad, the power amp will still work, but power will be very low. This can be a bad 1/2 tube, a faulty socket contact, a broken or open plate resistor or coupling capacitor to the output tube, or a bad solder joint on any of these.
Open cathode bypass capacitors in preamp
if they go open, the stage they're in loses gain, but does not otherwise fail. If they short, it dramatically shifts the bias point, and may cause distortion as well as low volume.
Faulty vibrato circuit on neon/LDR vibrato Fenders
If there is a dummy plug in the footswitch hole, or a bad footswitch so the vibrato is always active, sometimes the vibrato tube turns on and stays on, not oscillating. This keeps the neon bulb on all the time, shunting lots of signal away. Same thing can happen if there is a shorted vibrato tube (rare) or a bit of wire or solder shorting the vibrato tube. Check the plate voltage on the vibrato tube to be sure it's oscillating.
High voltage isn't high enough for some reason
Failing rectifier tube - try swapping in another one
Failing power filter capacitors
Failing or open series dropping resistor in the bypass networks leading to preamp stages
Failing bypass capacitor - treat as in power filter caps.
Open screen resistors on power tubes
Amp cuts out or "goes dead" when the volume control is turned up higher than "X" or when you hit a specific note
You have a parasitic oscillation above hearing range. This can overheat an output transformer, and really needs to get fixed fast. It can often be fixed by tube swapping, but you often need an oscilloscope to see what's happening in the electronics.


P.S lådan kom fram säkert. :smile:
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: volymdipp?

Inläggav Funny Vibe » fre 22 jul 2011, 15:08

Amp cuts out or "goes dead" when the volume control is turned up higher than "X" or when you hit a specific note
You have a parasitic oscillation above hearing range. This can overheat an output transformer, and really needs to get fixed fast. It can often be fixed by tube swapping, but you often need an oscilloscope to see what's happening in the electronics.



det där låter som något. ska kolla idag om det är någon speciell ton som blir knas

P.S lådan kom fram säkert. :smile:


:thumbup:
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Re: volymdipp?

Inläggav Funny Vibe » mån 25 jul 2011, 01:48

vart i göteborgsområdet är det bäst att lämna in stärkare?
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Re: volymdipp?

Inläggav bastard » tis 26 jul 2011, 17:10

Niklas på MUG är grym enligt ryktet. Han kallas oxå LÖDLEMMY.
nr 031-139343
Användarvisningsbild
bastard
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2990
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 22:30
Ort: Degdala, Vadstena

Re: volymdipp?

Inläggav Funny Vibe » fre 04 maj 2012, 14:11

niklas på mug "fixade" den. bytte rör,rengjorde och lödde om kontakter. problemet kvarstår dock...

om det skulle vara utgångstransformatorn, är det rövdyrt att byta? ska förmodligen sälja denna nu och vill veta om jag borde fixa den först.

EDIT: ska tilläggas att den fungerar som en dröm i ca 15-20 min innan det att problemet dyker upp. varje gång.
Senast redigerad av Funny Vibe fre 04 maj 2012, 14:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Re: volymdipp?

Inläggav Apan » fre 04 maj 2012, 14:16

Tommy Elf är mannen att kontakta i Göteborg. MUG ger jag inte mycket för, i några sammanhang. Jag bytte utgångstrafo på min Mesa förra året, vill minnas att det kostade under 2000 totalt. Be honom att felsöka den, det ska inte kosta mycket.
Senast redigerad av Apan fre 04 maj 2012, 14:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: volymdipp?

Inläggav Funny Vibe » fre 04 maj 2012, 14:35

Apan skrev:Tommy Elf är mannen att kontakta i Göteborg. MUG ger jag inte mycket för, i några sammanhang. Jag bytte utgångstrafo på min Mesa förra året, vill minnas att det kostade under 2000 totalt. Be honom att felsöka den, det ska inte kosta mycket.


ja med tanke på att MUG tog 2500 (jag prutade dock bort ett par hundringar) för jobbet så känns det ju som om dom borde felsökt den riktigt. Har inte en krona kvar

Just det förresten. Det är en Caliber 50+ :smile:
Senast redigerad av Funny Vibe fre 04 maj 2012, 14:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Re: volymdipp?

Inläggav Apan » fre 04 maj 2012, 14:48

Fy fan, begär pengarna tillbaks av bastard. Det var samma modell jag hade inne... De börjar ju få några år på nacken, så det är kanske inte konstigt att saker och ting börjar gå. Sluttrafon är ju sur att byta, att sen ha spenderat de pengarna utan att problemet är fixat är ännu surare. Du får väl gå tillbaks till MUG och kräva att de fixar skiten ordentligt den här gången, utan extra kostnad.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: volymdipp?

Inläggav Funny Vibe » fre 04 maj 2012, 15:23

Apan skrev:Fy fan, begär pengarna tillbaks av bastard. Det var samma modell jag hade inne... De börjar ju få några år på nacken, så det är kanske inte konstigt att saker och ting börjar gå. Sluttrafon är ju sur att byta, att sen ha spenderat de pengarna utan att problemet är fixat är ännu surare. Du får väl gå tillbaks till MUG och kräva att de fixar skiten ordentligt den här gången, utan extra kostnad.


Jag går ner till MUG idag och pratar med dom. kollade på kvittot nu också. betalade visst mer än vad jag kom ihåg.
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Re: volymdipp?

Inläggav Bumper » lör 05 maj 2012, 21:47

Tjena ...vet inte om du provat detta
När problemet kommer testa att sätta en liten patchkabel mellan send och return och kolla om
det funkar då, om stärkaren funkar med kabeln i loopen så har du problem med return jacket då
måste man byta det. Prova och se vad som händer ...
Jag har bytt det jacket på 3 st caliber 50+ och det har funkat sen..
Mvh Bumper..
Bumper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 08 nov 2011, 11:08

Re: volymdipp?

Inläggav Funny Vibe » lör 05 maj 2012, 22:04

Ja det ska jag absolut testa :smile:
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Re: volymdipp?

Inläggav Funny Vibe » sön 06 maj 2012, 13:46

satt och spelade säkert 30 min innan problemet dök upp idag. sen när den jävlades som värst satte jag i patchkabeln i loopen och problemet försvann. testade fram och tillbaka ett par gånger för att vara säker.

Tack för tipiset! vad ska jag säga till killarna på MUG för att dom ska förstå vad problemet var? För jag förstod inte riktigt själv. Bara att byta returnjacket i loopen?
Senast redigerad av Funny Vibe sön 06 maj 2012, 13:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Re: volymdipp?

Inläggav Nilo » sön 06 maj 2012, 18:04

Funny Vibe skrev:satt och spelade säkert 30 min innan problemet dök upp idag. sen när den jävlades som värst satte jag i patchkabeln i loopen och problemet försvann. testade fram och tillbaka ett par gånger för att vara säker.

Tack för tipiset! vad ska jag säga till killarna på MUG för att dom ska förstå vad problemet var? För jag förstod inte riktigt själv. Bara att byta returnjacket i loopen?

Det är returnjacket som inte sluter när du drar ut kabeln.

Det bästa man kan göra är att sätta in en switch för loopen istället. På så vis kommer du aldrig att få problemet igen när det nya jacket med tiden nöts ut och blir likadant.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: volymdipp?

Inläggav Bumper » sön 06 maj 2012, 18:19

Hej igen... kul att funkade denna gång oxå :thumbup:
Om jag fattade rätt så skulle du ev. sälja den...?
Det där med att sätta en switch är en bra id'e...men om du inte fixar att göra det själv så
springer det nog iväg pengamässigt.. :( ( i alla fall på mug verkar det som :thumbdown: )
Med andra ord ska du sälja den så byt bara jacket är mitt råd...
Mvh Bumper..
Bumper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 08 nov 2011, 11:08

Re: volymdipp?

Inläggav Funny Vibe » sön 06 maj 2012, 18:41

Ja vi får se. Är lite sugen på att behålla den nu. Isåfall får det nog bli en switch såsmåningom. Det kan jag nog fixa själv.
Men den får ligga ute på säljes ett tag då jag behöver en strata snart.
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Re: volymdipp?

Inläggav Apan » sön 06 maj 2012, 18:46

MUG borde fixa jacket gratis, de fixade ju inte felet.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: volymdipp?

Inläggav Bumper » sön 06 maj 2012, 20:12

Helt rätt....
"Lödlemmy"borde fixa det jättegratis..
Lämnar man in en grej för lagning så SKA det funka när man hämtar den
speciellt om dom påstår att "nu funkar den"...
//Bumper.. :punk:
Bumper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 08 nov 2011, 11:08

Re: volymdipp?

Inläggav Funny Vibe » mån 07 maj 2012, 17:17

Sådär. Var nere och lämnade in stärkaren för en stund sedan och nu ringde lödlemmy och sa att den var klar. Så jag hämtar den strax.

Vågar väl nästan säga att den är som ny nu då :thumbup:

EDIT: fan om man inte ska ha kvar den. det rena ljudet är galet fint
Senast redigerad av Funny Vibe mån 07 maj 2012, 17:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Reklam
cron