• Reklam

Tips om bra stärkare ?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Tips om bra stärkare ?

Inläggav Madias » lör 15 mar 2008, 23:48

Är på jakt efter en ny stärkare. Någon som provat sig på en Bugera och är dom prisvärda isf?

En Krank revolution junior känns oxå intressant.
http://www.thomann.de/se/krank_revolution_jr_full_stack.htm

Hadde tänkt mig kring max 15 000 för både låda och topp....
Madias
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 15 mar 2008, 23:38

Reklam

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav adzer » sön 16 mar 2008, 10:35

Krank revolution e nog den sämsta stärkaren jag testat i 5k+ klassen. Tunn, spretig, otydlig dist.
Bugera har jag inte testat.
Jag tycker du borde köpa en ENGL dock :wink2:
Användarvisningsbild
adzer
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1353
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:35

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav VIP » sön 16 mar 2008, 11:20

--------------------------------MARSHALL----------------------TSL--------ELLER -----------DSL---------------------- :thumbup:
Användarvisningsbild
VIP
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1253
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:27
Ort: Norrtälje-Roslagens pärla !!!

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Madias » sön 16 mar 2008, 16:14

Senast redigerad av Madias sön 16 mar 2008, 16:27, redigerad totalt 1 gång.
Madias
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 15 mar 2008, 23:38

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Madias » sön 16 mar 2008, 16:34

Eller en Marshall AVT50 topp :) den är iaf i rätt prisklass men hur låter den ?
Madias
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 15 mar 2008, 23:38

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav elvis_ » sön 16 mar 2008, 16:54

Svårt när vi inte vet vad du spelar, ljudideal, hur många kanaler osv :shock2:
elvis_
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 806
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:49
Ort: Göteborg

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Madias » sön 16 mar 2008, 17:17

Spelar metal så hade tänkt mig fyllig och tydlig dist, mer än så kan jag väll inte förklara antar jag ...
Madias
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 15 mar 2008, 23:38

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav bastard » sön 16 mar 2008, 23:07

Jag repade blandade covers för första gången idag med min Powerball topp. Den funkade svinbra till ac/dc, Judas, DAD + råmetal. :thumbup:
Användarvisningsbild
bastard
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2990
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 22:30
Ort: Degdala, Vadstena

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Madias » mån 17 mar 2008, 19:58

Hur lämpad är en orange tiny terror ? läste att in flames använt den på nya plattan ! :blackeye:
Madias
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 15 mar 2008, 23:38

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Turbo Rico » tis 18 mar 2008, 06:04

Madias skrev:Hur lämpad är en orange tiny terror ? läste att in flames använt den på nya plattan ! :blackeye:


???
Är du säker på det? Jag läste att nån av gitarristerna (eller har det bandet 2 st???) spelade in på nya Kerry King toppen på senaste skivan (eller så var det förra skivan???). Nu vet inte jag hur Tiny Terror låter men inte fan skulle dom spela in en skiva med en sån liten sak?? Eller skulel dom...?
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav thumas » tis 18 mar 2008, 12:03

Turbo Rico skrev:
Madias skrev:Hur lämpad är en orange tiny terror ? läste att in flames använt den på nya plattan ! :blackeye:


???
Är du säker på det? Jag läste att nån av gitarristerna (eller har det bandet 2 st???) spelade in på nya Kerry King toppen på senaste skivan (eller så var det förra skivan???). Nu vet inte jag hur Tiny Terror låter men inte fan skulle dom spela in en skiva med en sån liten sak?? Eller skulel dom...?


Under inspelningen av nya skivan ”A sense of purpose” använder In Flames en kombination av Orange Tiny Terror och Peavey 5150
thumas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 07 feb 2008, 11:06
Ort: Brastad (Lysekil)

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Tonjagare » tis 18 mar 2008, 13:43

thumas skrev:
Turbo Rico skrev:
Madias skrev:Hur lämpad är en orange tiny terror ? läste att in flames använt den på nya plattan ! :blackeye:


???
Är du säker på det? Jag läste att nån av gitarristerna (eller har det bandet 2 st???) spelade in på nya Kerry King toppen på senaste skivan (eller så var det förra skivan???). Nu vet inte jag hur Tiny Terror låter men inte fan skulle dom spela in en skiva med en sån liten sak?? Eller skulel dom...?


Under inspelningen av nya skivan ”A sense of purpose” använder In Flames en kombination av Orange Tiny Terror och Peavey 5150

*använde
Skivan är klar. :wink2: Läckt ut på nätet.
Tycker det inte låter så värst bra. För övrigt suger ju skivan. :\
Senast redigerad av Tonjagare tis 18 mar 2008, 13:47, redigerad totalt 2 gånger.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Madias » tor 27 mar 2008, 22:35

har varit lite dött har nu på sistone. Har varit och provat en Engl fireball topp och den hade grymt ljud. Provade oxå en engl screamer combo, den hade oxå ett riktigt bra sound !
Madias
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 15 mar 2008, 23:38

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Tonjagare » tor 27 mar 2008, 22:36

Madias skrev:har varit lite dött har nu på sistone. Har varit och provat en Engl fireball topp och den hade grymt ljud. Provade oxå en engl screamer combo, den hade oxå ett riktigt bra sound !

Den är trevlig :wink2:
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav itit » mån 31 mar 2008, 17:39

carvin v3 + harley benton v30s 4x12 = cirka 14000kr.
finns på musik-schmidt.de respektive thomann.de
frakt: 150kr på thomann och cirka 200kr från musik-schmidt.
Senast redigerad av itit mån 31 mar 2008, 17:40, redigerad totalt 1 gång.
Patrick Zimbalist skrev:inte konstigt...negrer är så jävla omusikaliska.
Användarvisningsbild
itit
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 344
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 01:51
Ort: Helsingborg

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Turbo Rico » tor 03 apr 2008, 22:40

itit skrev:carvin v3 + harley benton v30s 4x12 = cirka 14000kr.
finns på musik-schmidt.de respektive thomann.de
frakt: 150kr på thomann och cirka 200kr från musik-schmidt.


Då räknar jag lite snabbt i huvudet och kommer fram till att Carvin V3 kostar ca 10.000 kr och det kan man ju få en 6505 för?? Den lär ju kunna leverera ganska mycket metal för pengarna...
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav miro » tor 03 apr 2008, 23:36

Kolla in Laney VH100 toppen. Klart prisvärt och låter mycket bra.

/Miro
Användarvisningsbild
miro
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 04:06

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav itit » fre 04 apr 2008, 11:33

Turbo Rico skrev:
itit skrev:carvin v3 + harley benton v30s 4x12 = cirka 14000kr.
finns på musik-schmidt.de respektive thomann.de :smile:
frakt: 150kr på�homann och cirka 200kr från�usik-schmidt.[/quote[

Då räkna�jag lite snabbt i huvudet och kommer fram till att Carvin V3 kostar ca 10.000 kr och det kan man ju få en �05 för?? D� lär ju k�na leverera ganska mycket metal för penga�a...[/quote][


ja det stämmer. Do� så föredrar�ag�arvin v3 då den är bet�ligt �r allsidig + att den har ett riktigt bra rent ljud och 3 kanaler. High gain kanalen är väldigt lik�n r�tifier och det finns totalt 23 rattar på framsidan + en�ädra massa på bak�dan, så den�r väldigt al�idig �d många kontroller och gr�er :smile:

jag gillar 5150/6505 som fan, men en v3an är i mitt tycke bättre �udmässigt och be�dligt myck� mer allsidig :tongue:
Patrick Zimbalist skrev:inte konstigt...negrer är så jävla omusikaliska.
Användarvisningsbild
itit
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 344
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 01:51
Ort: Helsingborg

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Turbo Rico » fre 04 apr 2008, 23:50

itit skrev:
Turbo Rico skrev:
itit skrev:carvin v3 + harley benton v30s 4x12 = cirka 14000kr.
finns på musik-schmidt.de respektive thomann.de :smile:
frakt: 150kr på�homann och cirka 200kr från�usik-schmidt.[/quote[

Då räkna�jag lite snabbt i huvudet och kommer fram till att Carvin V3 kostar ca 10.000 kr och det kan man ju få en �05 för?? D� lär ju k�na leverera ganska mycket metal för penga�a...
[


ja det stämmer. Do� så föredrar�ag�arvin v3 då den är bet�ligt �r allsidig + att den har ett riktigt bra rent ljud och 3 kanaler. High gain kanalen är väldigt lik�n r�tifier och det finns totalt 23 rattar på framsidan + en�ädra massa på bak�dan, så den�r väldigt al�idig �d många kontroller och gr�er :smile:

jag gillar 5150/6505 som fan, men en v3an är i mitt tycke bättre �udmässigt och be�dligt myck� mer allsidig :tongue:[/quote]

Se där! Jag har aldrig testat Carvin så jag kan inte säga nåt om deras prylar fast den där lät ju intressant för det priset. :tongue:
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Frisk » sön 06 apr 2008, 01:31

Madias skrev:Spelar metal så hade tänkt mig fyllig och tydlig dist, mer än så kan jag väll inte förklara antar jag ...


Köp en Thunder eller en Fireball då. Tror knappast du kommer bli besviken.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Tonjagare » sön 06 apr 2008, 01:56

Frisk skrev:
Madias skrev:Spelar metal så hade tänkt mig fyllig och tydlig dist, mer än så kan jag väll inte förklara antar jag ...


Köp en Thunder eller en Fireball då. Tror knappast du kommer bli besviken.

Inte Thunder.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Nilo » sön 06 apr 2008, 13:55

Marshall!
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav MkIV » sön 06 apr 2008, 14:19

Madias, har du några krav eller önskemål på vad den ska kunna? En, två, tre eller fler kanaler? Effektloop? Några speciella ljudideal?

Rent krasst så skulle jag nog leta på begagnatmarknaden med den budgeten. En Marshall DSL och en fyrtolva är en schysst budgetalternativ. Toppen brukar ligga runt 5000:- och en Marshall fyrtolva kan du hitta från drygt 3000:-. Lägg på lite mer flis så kan du hitta en bättre fyrtolva. Personligen så tycker jag att folk ofta fokuserar på stärkaren och missar hur viktig högtalaren är för ljudbilden. Själv tycker jag att Mesa's lådor låter kanon. Äldre Marshall-lådor brukar dock låta bra - om det är för att konstruktionen är stabilare än på nya eller helt enkelt att elementen är rejält inspelade vet jag inte...
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Turbo Rico » sön 06 apr 2008, 14:38

MkIV skrev:Madias, har du några krav eller önskemål på vad den ska kunna? En, två, tre eller fler kanaler? Effektloop? Några speciella ljudideal?

Rent krasst så skulle jag nog leta på begagnatmarknaden med den budgeten. En Marshall DSL och en fyrtolva är en schysst budgetalternativ. Toppen brukar ligga runt 5000:- och en Marshall fyrtolva kan du hitta från drygt 3000:-. Lägg på lite mer flis så kan du hitta en bättre fyrtolva. Personligen så tycker jag att folk ofta fokuserar på stärkaren och missar hur viktig högtalaren är för ljudbilden. Själv tycker jag att Mesa's lådor låter kanon. Äldre Marshall-lådor brukar dock låta bra - om det är för att konstruktionen är stabilare än på nya eller helt enkelt att elementen är rejält inspelade vet jag inte...


Nu har inte jag testat Bogner, Engl, Soldano, Vader osv men av dom lådor jag varit i närheten av så är Mesa helt klart bäst.
Och om man vill ha en bra billig låda så är ju alltid Harley Benton med V30 ett bra alt. tillsammans med en bra rörtopp, typ Marshall, Mesa, Peavey eller Engl.
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Madias » sön 06 apr 2008, 22:33

MkIV skrev:Madias, har du några krav eller önskemål på vad den ska kunna? En, två, tre eller fler kanaler? Effektloop? Några speciella ljudideal?

Rent krasst så skulle jag nog leta på begagnatmarknaden med den budgeten. En Marshall DSL och en fyrtolva är en schysst budgetalternativ. Toppen brukar ligga runt 5000:- och en Marshall fyrtolva kan du hitta från drygt 3000:-. Lägg på lite mer flis så kan du hitta en bättre fyrtolva. Personligen så tycker jag att folk ofta fokuserar på stärkaren och missar hur viktig högtalaren är för ljudbilden. Själv tycker jag att Mesa's lådor låter kanon. Äldre Marshall-lådor brukar dock låta bra - om det är för att konstruktionen är stabilare än på nya eller helt enkelt att elementen är rejält inspelade vet jag inte...



2 eller 3 kanaler räcker, sen ska den ha fyllig dist. Lyssnar mycket på trash så lite metallica/trivium aktigt får det låta.. Lite pinsam fråga men, vad är en effektloop ? är det samma som FX loop ? :oops: har inte sån jättekoll på stärkare förutom märken haha.

Måste prova en DSL när du nämer den !
Madias
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 15 mar 2008, 23:38

Nästa

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Reklam