• Reklam

Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Tonjagare » ons 28 sep 2011, 10:30

Det går ju inte från att låta bra (som det ska) till att låta skit/konstigt helt plötsligt?
Det finns väl en fas emellan? Och hur identifierar man att rören isåfall börjat bli lite trötta? :blush:

Tycker min Framus Cobra låter lite klenare nämligen. Den spricker upp lättare i ljudet, och jag tror det blir slutstegsdist tidigare än hur det var förut. Kanske att den låter lite grynigare också. Det låter absolut inte illa men jag har fått för mig att det skulle låta bättre med nya rör. Rör har inte bytts på minst 3-4 år men å andra sidan har det spelats väldigt lite på den.

Dessutom ska det vara originalrör i, EH har jag för mig de heter. Och de sägs inte vara bra? Skulle JJ t.ex. bara göra ett lyft för ljudet?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Tonjagare ons 28 sep 2011, 10:48, redigerad totalt 1 gång.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Reklam

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Nilo » ons 28 sep 2011, 10:38

Du kommer nog inte märka när de blir kassa med tanke på att de mattas av med tiden. Som du säger går det inte från bra till dåligt (om det inte blir kortslutning) Men du märker när du byter till nya att det är så det är meningen att det ska låta. Jag brukar uppleva det som att stärkaren inte spelar lika starkt, får någon dämpning av diskanten och stärkaren känns inte lika "rapp".

Har du inte bytt EH på 3-4 år så skulle jag säga att det definitivt kommer att bli bättre med att byta till nya JJ's. JJ's är middigare och varmare med mer punch och uteffekt än EH. JJ E34L snackar jag om då, vet inte vad det är för rör i Framus Cobra.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Tonjagare » ons 28 sep 2011, 10:43

Ah, men då är det precis som jag fått för mig. Den känns trött och disten är inte lika "snygg" längre. Och ja, jag är rätt säker på att det är mindre diskant! Den diskant som är nu är dessutom mer "grynig" och odefinierad.

Det är E34 i slutsteget. ECC83 (eller 12AX7, är väl exakt samma sak) i försteget.
Hmm, mellanregister råder det ingen direkt brist på dock, men JJ kanske skulle göra att det bara lät bättre ändå.

Vilka andra rörmärken är populära?

EDIT: Ser att Ruby EL34B STR verkar vara populära i slutsteget i Cobran, JJ sägs också vara bra. I försteget är det väldigt varierande...
Senast redigerad av Tonjagare ons 28 sep 2011, 11:30, redigerad totalt 3 gånger.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Tonjagare » ons 28 sep 2011, 10:47

Pratar du om symptom för gamla slutstegsrör?
Både förstegsrören och slutstegsrören är ju gamla för mig, så jag lär ju byta ut rubbet.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Nilo » ons 28 sep 2011, 12:34

Förstegsrören är en lite annan grej, de slits inte lika fort som slutstegsrören och folk kör ofta samma förstegsrör hur länge som helst. Jag tycker personligen att förstegsrören inte förändras så jättemycket mer än de första timmarna.

Ruby gör inga egna rör utan märker om andras rör, du kan med adra ord inte vara säker på vad det är för rör, Ibland kineser, iblande JJ osv.

De rör som ofta får lovord är JJ och SED (gamla svetlana). SED kallas också för winged =C=. Googla så får du en hint om varför. Tycker båda är kanonrör och ljusår bättre än EH.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Tonjagare » ons 28 sep 2011, 18:14

Ok, tackar.

Någon annan får gärna också flika in med sina synpunkter om rör :smile:
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Nilo » ons 28 sep 2011, 20:52

Du kommer bli glad av ett byte oavsett vad du köper med tanke på att du nu kör på sunkna EH.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Frisk » ons 28 sep 2011, 22:20

Kan vara så att Bias har vandrat lite, det som gör att den distar annorlunda nu. Prova ställa in Bias igen och se vad som händer. Annars så brukar man väl höra rätt tydligt när slutstegsrören börjar bli trötta i och med att man får anmärkningsvärt sämre tryck.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Racing » sön 09 okt 2011, 01:36

+1.
Ja. Om inte slutrören har ngt direkt konkret fel kan det ofta vara en vettig grej att just se över bias. Bias behovet(den negativa styrspänningen lite enkelt förklarat) e ofta inte helt jämn över rörens livstid. Därför kan det vara ide att kolla det ibland.

Sen.
Att tex JJ skulle vara bättre rör än Elector Harmonix? Please please definiera bättre...pluuuuuease do. ;) . Ett råd till TS e att inte köpa all hype utan en sund grad av ifrågasättande.
Jag garanterar...jag skulle i valfri röris skapa MYCKET mer förändring med ett motstånd eller signalkondensator för 4 kronor än vad nån av er gör med olika rörtyper,där en kvartett lätt kan vara en tusenlapp.
Senast redigerad av Racing sön 09 okt 2011, 01:38, redigerad totalt 1 gång.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Frisk » sön 09 okt 2011, 11:02

Racing skrev:+1.
Ja. Om inte slutrören har ngt direkt konkret fel kan det ofta vara en vettig grej att just se över bias. Bias behovet(den negativa styrspänningen lite enkelt förklarat) e ofta inte helt jämn över rörens livstid. Därför kan det vara ide att kolla det ibland.

Sen.
Att tex JJ skulle vara bättre rör än Elector Harmonix? Please please definiera bättre...pluuuuuease do. ;) . Ett råd till TS e att inte köpa all hype utan en sund grad av ifrågasättande.
Jag garanterar...jag skulle i valfri röris skapa MYCKET mer förändring med ett motstånd eller signalkondensator för 4 kronor än vad nån av er gör med olika rörtyper,där en kvartett lätt kan vara en tusenlapp.


Rör är nog ett av det mest hypade och överskattade grejerna. Alltså olika märken gör inte mycket skillnad, ibland ingen skillnad. Det kan dock vara skillnad i kvalité mellan olika märken. Läser man runt på internet så har faktiskt JJ ganska dåligt rykte, för just livslängd.

Har testat förstegsrör och A/B-testat mellan JJ och EH och då föredrog jag dock JJ helt klart, lät inte lika "fräsigt" i diskanten som EH. Skillnaderna är inte stora, man kan oftast ratta sig till ett bra ljud oavsett, men sen finns ju saker som brus och oljud att ha i åtanke också, man vill ju ha rör som är så tysta som möjligt.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Johan » sön 09 okt 2011, 20:20

Om man ska trixa till biasen som den var från början så gäller det ju att man vet hur den var från början........................................................................................................................................................................


Det är stor skillnad på olika rörmärken och inte bara i ljudet utan även i MISSLJUDEN.
Vad som är bra eller dåligt när det kommer till det tonala får nog varje öra avgöra. Det finns trots allt en del som tycker Boss metalzone är det bästa som gudarna skapat när det kommer till distväg så..................

JJEL34L är en klass för sig om man vill ha fett bottenfläsk som är stabilt och inte bumligt. Det låter inte riktigt som ett vanligt EL34 om det nu finns något vanligt.

När det kommer till EH slutrör har jag ingen aning men testa att byta alla EH förstegsrören mot JJ rör och säg sen inte att det bara är subtilt........
Bra eller dåligt inte min sak att avgöra. Men en bumlig och fizzig stärkare blir betydligt smothare i diskanten och fastare i botten. Sen om grundproblemet är tvärtom och rören är JJ så byt för all del till EH. Jag tycker dock EH brusar mer och har massa intermittent väsen för sig.

Och visst går det att förändra stärkaren mer genom att bara byta ett motstånd men meningen är väl att inte löda sönder stärkaren utom i absolutaste nödfallet.....

Har med hört med att JJs förstegare pajar lite ofta..har inte råkat ut för det själv men annars är väl sovtek WA eller WB arbetshästar som aldrig verkar tröttna. De låter rätt bra men har lite intermittent oväsen för sig de med...Fördelen med JJ är att de håller käft....så länge de är hela....
Senast redigerad av Johan sön 09 okt 2011, 20:25, redigerad totalt 1 gång.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Frisk » sön 09 okt 2011, 21:29

Slutrör vågar jag inte säga nånting om, det var bara förstegsrör min tidigare kommentar handlade om, ville bara förtydliga det.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Tonjagare » sön 09 okt 2011, 21:50

Tack för alla svar.

Är det bara slutstegsrör som kan tänkas vara slitet? Förstegsrör byter man normalt inte för att de är utslitna utan man vill prova annat? Mina är max 4 år gamla, och av mig sparsamt använda.
Tänkte köpa nya förstegsrör iallafall för att prova och se om man får ett schysstare ljud.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Frisk » mån 10 okt 2011, 16:55

crille skrev:Tack för alla svar.

Är det bara slutstegsrör som kan tänkas vara slitet? Förstegsrör byter man normalt inte för att de är utslitna utan man vill prova annat? Mina är max 4 år gamla, och av mig sparsamt använda.
Tänkte köpa nya förstegsrör iallafall för att prova och se om man får ett schysstare ljud.


Ja, förstegsrör håller normalt väldigt länge, samma sak kan man inte säga om slutstegsrör, de tappar kraft med antalet timmar du spelar, en del kanske gillar det också, för det ändrar ju ljudet, men vill man spela väldigt starkt så får man byta slutrör, vet dock inte vad genomsnittslivslängden är, det får nån annan svara på. Det är olika från rör till rör också plus att rören slits mer om du spelar högt, spelar man på låg volym så kan de säkerligen hålla extremt länge, spelar man starkt så slits de fortare.

Om förstärkaren börjar skjuta säkringar så kan det också vara ett tecken på gamla slutrör.
Senast redigerad av Frisk mån 10 okt 2011, 16:57, redigerad totalt 2 gånger.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Nilo » tor 13 okt 2011, 23:05

Racing skrev:+1.
Ja. Om inte slutrören har ngt direkt konkret fel kan det ofta vara en vettig grej att just se över bias. Bias behovet(den negativa styrspänningen lite enkelt förklarat) e ofta inte helt jämn över rörens livstid. Därför kan det vara ide att kolla det ibland.

Sen.
Att tex JJ skulle vara bättre rör än Elector Harmonix? Please please definiera bättre...pluuuuuease do. ;) . Ett råd till TS e att inte köpa all hype utan en sund grad av ifrågasättande.
Jag garanterar...jag skulle i valfri röris skapa MYCKET mer förändring med ett motstånd eller signalkondensator för 4 kronor än vad nån av er gör med olika rörtyper,där en kvartett lätt kan vara en tusenlapp.

Bättre menar jag rent ljudmässigt. EH låter väldigt tunnt och buzzigt i diskanten och spottar och fräser en del. Har haft samma problem med Mullard reissues, fast de låter inte fruktansvärt iaf.

JJ, har jag aldrig haft ett som gått sönder utan jag byter av säkerhetsskäl rör en gång om året på ett ungefär. EH och Mullard RI har jag dock haft rör som kortat efter ett tags lirande.
Har faktsikt precis satt nya Mullard RI i en Marshall 1987 och ny en vecka efter ungefär så börjar de spotta och fräsa.

visst kan man påverka mer genom att byta kondingar och modifiera kresten på olika vis, men varför inte kolla hur stärkaren kan låta om man har rör som låter bra innan man ger sig in och börjar rota?

Faktum är att JJ har blivit lite av en referenspunkt för mig då det enligt mig är det bästa nytillverkade rören jag provat hittills (slår dessutom gamla Brimar enligt mig) men det bror ju givetvis på mitt ljudideal.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Racing » lör 15 okt 2011, 00:57

Å jag har senast igår fått ett JJ 6V6Gt som kollapsade å började leka blinkfyr efter uppskattningsvis 3 timmar brinntid i en gammal deluxe reverb från -66. Deras pre-amp rör som kastat in handduken har jag fan tappat räkningen på.
Många e re iaf.

Nä. E inte så mkt det med att jmfr att byta rör vs byta en resistor. Har man pre-amp rör som ligger,typ som jag har,så...skjut. E ju inte mer med det,men om man vill förändra uppträdandet på en stärk å inte har tex ett ECC81 liggande man kan putta in så nog fan e det BRA mycket dyrare i rena hardparts att handla tex 4st pre-amp/novalsockel rör än att handla 4 resistorer.

Sen,det med hållbarhet. Just med flaskor vette fan om det faktiskt inte VAR bättre förr. Har ett helt gäng gamla engelska Mazda,Mullar å tyska Telefunken som e från 50 å 60 talet som rullar,lullar å går än. Utan att så mkt som att hicka en gång. Många ggr låter dem i min mening bättre åxå.

Om du vill prova ett lite annorlunda rör som har 83 karaktär så prova att handla ett 803 eller 801.
Senast redigerad av Racing lör 15 okt 2011, 00:57, redigerad totalt 1 gång.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Johan » lör 15 okt 2011, 11:39

Det märkliga med JJs påstådda kvalitet eller icke kvalitet är att vissa aldrig får ett rör som havererar och en del verkar få hur många som helst. Det enda rör jag fått att gå var ett 12au7 för jag råkade överbelasta det lite med ström när jag inte tänkte igenom så grundligt hur jag kopplat. Jag tror det ligger någon annan hund begraven här än själva kvaliten från fabrik. Jag misstänker möjligen handhavande hos mellanhänder eller för att vara riktigt konspiratorisk...handhavandefel hos slutkonsument. Hur skulle annars en del aldrig råka ut för fel och en del råka ut för mängder. Slumpen kan ju knappast ge det utfallet. Slumpen ger ju 50/50 enligt logiken.
Ja jag vet inte.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav willfold » lör 15 okt 2011, 11:43

Johan skrev:Det märkliga med JJs påstådda kvalitet eller icke kvalitet är att vissa aldrig får ett rör som havererar och en del verkar få hur många som helst. Det enda rör jag fått att gå var ett 12au7 för jag råkade överbelasta det lite med ström när jag inte tänkte igenom så grundligt hur jag kopplat. Jag tror det ligger någon annan hund begraven här än själva kvaliten från fabrik. Jag misstänker möjligen handhavande hos mellanhänder eller för att vara riktigt konspiratorisk...handhavandefel hos slutkonsument. Hur skulle annars en del aldrig råka ut för fel och en del råka ut för mängder. Slumpen kan ju knappast ge det utfallet. Slumpen ger ju 50/50 enligt logiken.
Ja jag vet inte.


Jag har råkat ut för fel på JJ flera gånger, men då har det varit kasst redan vid leverans 3ggr av fyra. Rör som inte håller vakuum. Skulle tro att det är posthanteringen som legat bakom.
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Mr_Gul » tis 21 feb 2012, 19:07

willfold skrev:
Johan skrev:Det märkliga med JJs påstådda kvalitet eller icke kvalitet är att vissa aldrig får ett rör som havererar och en del verkar få hur många som helst. Det enda rör jag fått att gå var ett 12au7 för jag råkade överbelasta det lite med ström när jag inte tänkte igenom så grundligt hur jag kopplat. Jag tror det ligger någon annan hund begraven här än själva kvaliten från fabrik. Jag misstänker möjligen handhavande hos mellanhänder eller för att vara riktigt konspiratorisk...handhavandefel hos slutkonsument. Hur skulle annars en del aldrig råka ut för fel och en del råka ut för mängder. Slumpen kan ju knappast ge det utfallet. Slumpen ger ju 50/50 enligt logiken.
Ja jag vet inte.


Jag har råkat ut för fel på JJ flera gånger, men då har det varit kasst redan vid leverans 3ggr av fyra. Rör som inte håller vakuum. Skulle tro att det är posthanteringen som legat bakom.


Efter att ha försökt läsa på lite om det här med rörbyte så snubblade jag över detta på Eurotubes.com-hemsidans FAQ-avdelning:

INSTRUCTIONS: PLEASE READ! When replacing tubes you must always clean the tube sockets and if you're replacing power tubes that do not fit tightly in the sockets then re-tensioning is necessary. Failure to do these things can cause tube failure and will void your warranty! Check out the FAQ page here; http://www.eurotubes.com/euro-i.htm

It's easy to clean the tube sockets which can be done by spraying the pins on every new tube with some electrical contact cleaner ( you can even get this at a Radio Shack, they call it TV tuner cleaner ) and then work each tube in and out of each socket a few times to remove dirt and corrosion. If no contact cleaner is available then at the VERY least work each tube in and out of the socket multiple times! Remember this will NOT insure a perfect contact!

If you have been using chinese or sovtek tubes both sometimes have excess solder on the pins which can spread the sockets open and make them loose which can cause a tube to not function or function intermittently. If this is the case you should retention the sockets. We use a dental pick for doing this but you can use ice pick or a very small screwdriver to squeeze each of the pin holders in each socket together so the tube fits snugly. ****IMPORTANT**** All octal power tubes should be gripped by the base when removing and installing them! Pushing and pulling on the glass can cause small cracks in the glass which can cause the tube to loose vacuum. When this happens the silver getter flash in the top of the tube will turn white.


Kan det vara så att folk som haft mycket problem med sina rör helt enkelt inte tar så bra hand om sina grejer som de kanske tror att de gör?
...för DET kan va' gyt!
Användarvisningsbild
Mr_Gul
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 26 apr 2010, 22:19
Ort: Malmö

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Frisk » tis 21 feb 2012, 19:22

Mr_Gul, så kan det säkert vara. Men det var ju Johan redan inne på.

Men om du vill lära dig om rörförstärkare, ta inte vad som står på rörförsäljares hemsidor på så stort allvar. För de lever nämligen på att sälja rör. Studera elektronik istället och lyssna på folk som faktiskt bygger och designar förstärkare och folk som lär ut.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav AxxChild » tis 21 feb 2012, 22:18

Snickesnack. Han vill bara avskriva sig garantin på skitrör.
Bild

:like: Yngwie J. Malmsteen gillar detta
Användarvisningsbild
AxxChild
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3091
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:03
Ort: Home Sweet Homicide

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav willfold » tis 21 feb 2012, 22:29

Mr_Gul skrev:
willfold skrev:
Johan skrev:Det märkliga med JJs påstådda kvalitet eller icke kvalitet är att vissa aldrig får ett rör som havererar och en del verkar få hur många som helst. Det enda rör jag fått att gå var ett 12au7 för jag råkade överbelasta det lite med ström när jag inte tänkte igenom så grundligt hur jag kopplat. Jag tror det ligger någon annan hund begraven här än själva kvaliten från fabrik. Jag misstänker möjligen handhavande hos mellanhänder eller för att vara riktigt konspiratorisk...handhavandefel hos slutkonsument. Hur skulle annars en del aldrig råka ut för fel och en del råka ut för mängder. Slumpen kan ju knappast ge det utfallet. Slumpen ger ju 50/50 enligt logiken.
Ja jag vet inte.


Jag har råkat ut för fel på JJ flera gånger, men då har det varit kasst redan vid leverans 3ggr av fyra. Rör som inte håller vakuum. Skulle tro att det är posthanteringen som legat bakom.


Efter att ha försökt läsa på lite om det här med rörbyte så snubblade jag över detta på Eurotubes.com-hemsidans FAQ-avdelning:

INSTRUCTIONS: PLEASE READ! When replacing tubes you must always clean the tube sockets and if you're replacing power tubes that do not fit tightly in the sockets then re-tensioning is necessary. Failure to do these things can cause tube failure and will void your warranty! Check out the FAQ page here; http://www.eurotubes.com/euro-i.htm

It's easy to clean the tube sockets which can be done by spraying the pins on every new tube with some electrical contact cleaner ( you can even get this at a Radio Shack, they call it TV tuner cleaner ) and then work each tube in and out of each socket a few times to remove dirt and corrosion. If no contact cleaner is available then at the VERY least work each tube in and out of the socket multiple times! Remember this will NOT insure a perfect contact!

If you have been using chinese or sovtek tubes both sometimes have excess solder on the pins which can spread the sockets open and make them loose which can cause a tube to not function or function intermittently. If this is the case you should retention the sockets. We use a dental pick for doing this but you can use ice pick or a very small screwdriver to squeeze each of the pin holders in each socket together so the tube fits snugly. ****IMPORTANT**** All octal power tubes should be gripped by the base when removing and installing them! Pushing and pulling on the glass can cause small cracks in the glass which can cause the tube to loose vacuum. When this happens the silver getter flash in the top of the tube will turn white.


Kan det vara så att folk som haft mycket problem med sina rör helt enkelt inte tar så bra hand om sina grejer som de kanske tror att de gör?


Jag vet inte om postverket smyger sig in i min replokal om nätterna och sätter i rören i min stärkare och på så vis fördärvar dem. Annars vet jag inte hur de kan vara kassa direkt i förpackningen. När de inte håller vakuum ser man det rätt tydligt...
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Racing » mån 05 mar 2012, 03:08

För att driva hela dialogen en bit till då...
Som det kanske gått upp för en del av er gör jag som amatör sett relativt mkt rörisar i alla dess former. Ute i verkstan står det numer mkt sällan under 10 maskiner å väntar på sin tur åt gången. I det så breddas naturligtvis erfarenheten slaget över tid,det står till reson.
Grejen e att när man hållit på en stund så utkristalliserar sig saker som kanske inte e så omedelbara över tid,å kvaliteten på rör hör som jag ser det dit.

Ngt man får ha med i beaktandet e att vi idag har primär användning av rör just inom audiosvängen. I gamla dagar såg det annorlunda ut där en del rent av riktigt känslig apparatur var rördriven. I det tidevarvet fanns det alltså andra krav på rörs kvalitetssäkring. Antalet sub standard rör som producerades var kanske som idag det var bara det att man inte släppte ut allt som producerades genom grindarna på fabrikerna.
Till dags dato har jag varit med om 2st skottade äldre pre-amp rör. Ett mkt mkt misshandlat -60tal Telefunken samt ett ngr år yngre Philips(Holland). Å betänk då att vi snackar novaler som varit med en stund. Dvs,detta handlar alltså INTE om sk NOS pipor som installeras som nya från kartong. De 2 rör det handlar om har då just varit i drift sedan -60talet.

Jämför jag det med antalet direkt dels rasade novaler samt de som rent gain eller ljudmässigt inte e på par från modern produktion e skillnaden rent häpnadsväckande. Så ja..jag e helt övertygad om att man idag släpper ut rör som jmfrt med kraven man tex ställde på -60talet hade sett som färdigt för soporna. Grejen e...om tex ett noval/dubbeltriod kastar in handduken idag så har man på sin höjd en irriterad gitarrist på halsen. Jmfr det..med att man när det begav sig kunde ha ett MIG som trillade ner från skyn. Inte riiiiiiiiiiktigt jämförbart helt enkelt.

Sen ÄR jag av uppfattningen att det med tonala skillnader mellan rör hypas långt över rimlighet. Jag e med dig i att där FINNS skillnader Johan,men anser ändå att skillnaderna getts ALLT ALLT ALLT för mkt utrymme å har haussats upp som nån form av vedertagen sanning. En "sanning" som många ägare av förstärkare tar till sig...åsså handlas det fanimig rör högt å lågt i ambition att skapa den heliga graalen.
Kort summerat anser jag att det funkar inte så.
Sen har du 100% rätt i att alla inte skall "byta ngr motstånd" för en sketsumma i sammanhanget. Vi delar åsikt där,men det e inte heller det jag far efter. Det jag far efter e denna helt SJUKA hausse över vilken skillnad det skall vara rent tonalt mellan pipor. Inte sådär lite granna,utan att man fanimig nära nog kan få en gammal BDL att bli rena metal monstret i form av en Laboga Mr Hector av att bara klappa i lite andra flaskor-jag tror du vet mer än väl vad jag avser.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Rörbyte, hur vet man när det är dags?

Inläggav Johan » fre 09 mar 2012, 20:04

Det som jag tycker preamprör påverkar lite är fizz, bumlighet, spott och fräs med brus. Man ändrar ju inte själva distkarakären eller ger enorma mängder mer dist eller mindre osv,,,,,Det ger mest förändring i hi gain där dessa aspekter är viktigare än i mer lågdistade saker.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Reklam