• Reklam

Rörstrul på 6505 2x12 Combo

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Rörstrul på 6505 2x12 Combo

Inläggav n_babe » mån 24 okt 2011, 04:32

Hej.

Äger en 6505 2x12s combo och skulle vilja serva den efter att ha härjat med den på turné.

Har ett par frågor som jag hoppas kunna få hjälp med:

1. Nån som vet vad man borde byta till för rör om man vill ha lite mer rockig/vintage-aktig ton?

2. Ska man bara byta 6L6GC rören eller ska man byta 12AX7 rören som sitter i försteget också?

3. Nåt vettigt ställe i Stockholm som kan utföra servicen?

4. Finns det nåt sätt att bli av med det signum-liknande brummet som ligger på lead-kanalen? Är det ett rörrelaterat problem eller är det en Peavey-förbannelse? Har aldrig ägt Peavey stärkare innan denna så min erfarenhet på dom är minimal.
För min lead kanal brummar nåt sjukt högt just nu och jag kan inte avgöra vad det beror på, jag kan heller inte minnas om den brummade mindre innan jag drog iväg på turnén.

Tack på förhand!

Mvh n_babe
n_babe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 03:43

Reklam

Re: Rörstrul på 6505 2x12 Combo

Inläggav Racing » ons 26 okt 2011, 00:44

Vi börjar i rätt ände. E det du avser brum eller brus?
Brusande kretsar om man använder mkt gain e nog vad de e,inom rimliga gränser.
Brum däremot e ju en störning i så måtto.

Brus i äldre förstärkare kan tex uppstå av gamla anodmotstånd mot pre-amp rören. Brum däremot brukar vara effekt av mindre lyckat dragen jord alt dålig glättning(de stora kondensatorerna) alt loopar eller närhet mellan signal å AC spänning eller dåligt filtrerad DC dito.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Rörstrul på 6505 2x12 Combo

Inläggav n_babe » mån 07 nov 2011, 16:21

Ok.

Du har ju poäng i brus. Brum är ju en helt annan sak.

Men bruset känns ju stört högt på gain kanalen även när gainen är relativt nerdragen.

Observera att jag verkligen är lekman på området och helt novis på området.

Oavsett så behöver jag bra tips på serviceställen i Stockholm som gör det för en vettig slant.
Rören har blivit riktigt trötta och behöver nog fräschas upp.

Kan ett rörbyte lösa bruset?

Mvh N_babe
n_babe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 03:43

Re: Rörstrul på 6505 2x12 Combo

Inläggav Racing » mån 09 jan 2012, 03:16

Ett rörbyte lär knappast göra dig salig.
Faktum e,nu slår vi hål på en myt en gång för alla. Det där med att rören skulle vara närmast magiska i att låta så olika inom samma grundtyp...nej. Det fungerar inte så.
Ja. Där finns skillnader,men i jmfrls med andra åtgärder man kan göra,tex att byta ETT enda motstånd,så e lugnt sagt skillnaderna mellan olika fabrikat för en rörtyp subtila-för å va diplomatisk.
Kort sagt? Om det inte e direkt fel på ngn av dina "flaskor"...låt dem vara.

Har du däremot brus som e långt förbi vad som e rimligt kan det mkt väl vara läge att ta med stärken till ngn som e kunnig för en utvärdering. I Stkhlms området finns det flera som skulle kunna hjälpa dig,å ett antal av dem hittar du på Ljudbojens rörforum.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Rörstrul på 6505 2x12 Combo

Inläggav Nilo » ons 11 jan 2012, 22:53

Just den stärkaren brusar som fan. Det hänger ihop med de sanslösa mängder distorsion som finns i burken.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Rörstrul på 6505 2x12 Combo

Inläggav ChrisDM » tis 27 mar 2012, 21:13

^ Tycker inte min(topp) brusar så särskilt. Har Pre på 4-6 och post på 4-5 i vanliga fall dessutom. De två dual rectifiersen brummar nästan lika om inte mer.
Nut skrev:
ChrisDM skrev:Dock leder detta till frågan:

Om det går med värmeljus, varför använder folk paraffin och bivax?


Därför att det fanns inga värmeljus på femtiotalet. :big:
Användarvisningsbild
ChrisDM
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1783
Blev medlem: tor 16 jul 2009, 19:24

Re: Rörstrul på 6505 2x12 Combo

Inläggav Nilo » tor 29 mar 2012, 18:26

ChrisDM skrev:^ Tycker inte min(topp) brusar så särskilt. Har Pre på 4-6 och post på 4-5 i vanliga fall dessutom. De två dual rectifiersen brummar nästan lika om inte mer.

Vi måste skilja på brom och brus, det är två helt olika saker som också beror på olika saker.

Jämför du med t.ex. en Marshall DSL så brusar 6505 mycket. Men det är framförallt när man vrider upp gainen. På halvfart går det att leva med bruset.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Reklam