• Reklam

Vad ska man ha för rör?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Vad ska man ha för rör?

Inläggav Tonjagare » sön 15 jan 2012, 00:36

Det diskuteras för lite rör på det här forumet. :fnys: :smile:
Ska beställa nya slutstegsrör, EL34, till en Framus Cobra, och kan inte bestämma mig för vilket fabrikat. Är mest inne på Tung-Sol, Ruby och Svetlana / Winged C men vet inte riktigt. Har ni några åsikter?

Ska också ha nya förstegsrör för jag vill prova lite annat, men har ingen aning om fabrikat där. Förslag? Det är JJ ECC83:or jag har nu.
Sen undrar jag om följande rör har någon som helst betydelse för distljudet?
Steg 1, Input / Clean EQ
Steg 2, Effects path (buffer)
Steg 3, Phase reverse stage

( http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=v ... nA&cad=rja )
Det borde väl inte det, och om jag bara bryr mig om distljudet så räcker det med att köpa rör för de stegen? Sen tänkte jag att man kunde köpa några olika fabrikat om det inte är för dyrt så man kan prova vilka som passar en bäst, eftersom förstegsrör dessutom sägs räcka hur länge som helst i princip.
Senast redigerad av Tonjagare sön 15 jan 2012, 00:48, redigerad totalt 3 gånger.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Reklam

Re: Vad ska man ha för rör?

Inläggav Flukather » sön 15 jan 2012, 13:33

Ja alla 3 har med ditt distade ljud att göra. Första är ju ingångssteget för alla kanalerna, andra är för loopen (vilken jag antar att du använder), och phase reverse är precis innan slutsteget och påverkar alla kanalerna.
Användarvisningsbild
Flukather
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2353
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 11:03

Re: Vad ska man ha för rör?

Inläggav World of Robots » sön 15 jan 2012, 14:28

Här är vad jag hade i min Twin Reverb och AC30, det kanske hjälper.

Twin Reverb:
4x 6L6 - Svetlana "Winged C" (SED)
2x 12AT7 - Ei Elites Gold
4x 12AX7 - RCA Medium Grey Plates early 60's NOS

AC30:
1x GZ34 - Mullard early 60's NOS
4x EL84 - Mullard New Production
1x 12AU7 - Telefunken NOS
5x 12AX7 - Mullard early 60's NOS (GE Label)
Apan: "jag ligger på en normalnivå"
Användarvisningsbild
World of Robots
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6297
Blev medlem: ons 22 aug 2007, 04:31
Ort: London, UK

Re: Vad ska man ha för rör?

Inläggav Tonjagare » mån 16 jan 2012, 19:52

Ser bra ut, WoR.

Flukather skrev:Ja alla 3 har med ditt distade ljud att göra. Första är ju ingångssteget för alla kanalerna, andra är för loopen (vilken jag antar att du använder), och phase reverse är precis innan slutsteget och påverkar alla kanalerna.

Ok, tack. Nej, loopen använder jag faktiskt inte. Så alla utom den påverkar ljudet för mig alltså.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Vad ska man ha för rör?

Inläggav tette » fre 09 mar 2012, 23:06

Hej ! Jag använder en hel del äldre rör , typ : Telefunken , Mullard , Philips , Siemens , RCA , Sylvania m.fl. både bra, testade beg. och nya s.k. NOS ( new old stock) . Ofta i pos. V1 är det särskilt märkbart att ljudet blir bättre jämfört med nytillverkade . So slutrör
använder /rekommenderar jag ofta ryska mil . specade rör som 6N14N-EB ( EL 84 ligger närmast ) och 6N3C-E ( 6L6GB ) . Dessa
slutrör är tåliga , har förhållandevis lång livslängd och låter mycket bra . Att de dessutom ligger hyfsat i pris är ju ingen nackdel .
Jag har både par och quads , alla noggrannt matchade .
tette
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 09 mar 2012, 22:47


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Reklam