• Reklam

Nybörjare - presentation + frågor

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Nybörjare - presentation + frågor

Inläggav Redec » ons 25 jan 2012, 04:36

Hej

Helt ny här och kommer inledningsvis inte att kunna bidra med kunskap. Däremot hoppas jag att få ställa några frågor. Men jag försäkrar att jag fullt ut begripigt rörens magiska kraft och är helt bergtagen.

Tidigare log jag lite överseende när polarna snackade stereo och preamp å high end eller vad det heter. Själv behövde jag bara en liten batteridriven transistor för att fullt ut njuta all musik. Visst - dålig ljudkvalitet, men vad fan - hjärnan fyllde liksom i det om saknades och deras svindyra anläggningar gav mig inte större musikupplevelse. Men en dag blev jag demnstrerad en riktig rörförstärkare och svängde 180 - vilket ljud, det var fan som att ha Bob Dylan på kökspallen.

Värmen i ljudet och skenet från rören och rörens kvinnliga former- det här var konst. Så gjorde jag något klokt - jag lyfte på förstärkaren och kände tyngden. 22 kilo.
Det här var kvalitet.
Och så enkelt konstureuerad med så få komponenter. Några rör och transformatorer, ett par sladdar och några runda prytslar. Kan inte vara svårt att plocka ihop, rådfrågade några idioter och slaktade några gammla rörradioapparater och åkte på en sån djävla kyss att jag fortfarande e darrig. Men lika såld och när jag blir stor ska jag bygga en egen rörförstärkare. Så e de bara.

Men jag har en hälsosam respekt för de höga volten och än större respekt för andras kunnande. Nu repeterar jag lite gymnasiefysik och försöker lära mig att löda.

Och där har jag min första fråga: Det rekomenderas en reglerbar lödkolv men de är ganska dyra. Är jag helt ute och cyklar om jag kopplar den till en vanlig dimmer - en sån där man köper för 25 spänn på Claes Olson. Borde man inte kunna reglera temöpereturen med den?

Jag har fått olika svar från förståsigpåare men jag lita inte på förståsigpåare.

Vidare -jag har samlat på mig en hel del radioskrot efter principen "det kan va´bra och ha". Men jag får nog lugna mig lite och koncentrera mig på sådant som jag kan ha en reel användning av.

Så fråga nr 2. Nånstans snappade jag att gamla tandbergstullspelare skulle ha alldeles ypperliga transformatorer perfekta till rörförstärkare. Nu har jag eventuellt chansen att komma över ett gäng tandbergare från en nedlagd skola - det är alltså sånna där som fanns i skoloran på 60-70 talet.

Är det så skitbra transformatorer i dem?

Eventuellt kommer jag över 15-20 stycken - men e det nånting att ha? Får inte plats med mer skrot på vinden.

Om det e nått att ha delar jag gärna med mig. Jag får dem för en symbolisk summa så priset blir inga problem.

Nästa fråga - jag pular och bygger och skruvar i sär och bygger ihop helt sjuka grejer bara för att lära mig löda å för att komma igång. Nu e jag strax färdig med ett eldrivet vindkraftverk i storlek bordsmodell och sen ger jag mig p en rörradio.

lådan e helt kaputt men inanmätet hetl ok, ett fantastiskt ljud faktiskt. Jag ska alltså designa en ny låda och funderar på att gjuta en i betong. Men jag vägrar att bygga in rören. De e ju så otrologt vackra att jag vill ah dem på taket. Vad händer om jag köper nya socklar som monteras på taket och sen förbinder dem med orgonalsocklarna? Långa sladdar e tydligen inte bra, spänningsfält etc om jag förstått det rätt. Ska jag tvinna kablarna?

Tror att resultatet kan bli djävligt snyggt - en enkel men proportionerlig betong låda. Få knappar. Trycktangenterna bygger jag in med fmknappen påslagen. Radon sätts på och av genom strömbrytare på strömkabeln. I princip blr det alltså bar ett reglage på hela bygget - fminställningen. Känner en glaskonsnärinna och ska försöka få henne att göra fyra fötter samt eventuellt någon annan sparsmakad detalj.

Oj - det här blev långt. Har aldrig varit aktiv på något forum tidigare så ni får hojat till om jag begår etikettsbrott!
Redec
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 02:07
Ort: Göteborg

Reklam

Nybörjare - presentation + frågor

Inläggav edvin medvind » ons 25 jan 2012, 11:40

Välkommen Staffan!
Användarvisningsbild
edvin medvind
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1786
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 23:38

Re: Nybörjare - presentation + frågor

Inläggav osiris » ons 25 jan 2012, 11:43

edvin medvind skrev:Välkommen Staffan!


:clapping:
Användarvisningsbild
osiris
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3430
Blev medlem: lör 12 apr 2008, 13:11
Ort: Fullersta / Huddinge

Re: Nybörjare - presentation + frågor

Inläggav Redec » ons 25 jan 2012, 13:40

Staffan???
Redec
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 02:07
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare - presentation + frågor

Inläggav Mrcool » ons 25 jan 2012, 14:45

Din fråga Det rekomenderas en reglerbar lödkolv men de är ganska dyra. Är jag helt ute och cyklar om jag kopplar den till en vanlig dimmer - en sån där man köper för 25 spänn på Claes Olson. Borde man inte kunna reglera temöpereturen med den?

Svar: Nej det fungerar inte så bra, en lödkolv med reglering gör att du håller en konstan temperatur på lödkolvsspetsen, Lödtenn smälter vid 380gr.
Senast redigerad av Mrcool ons 25 jan 2012, 14:45, redigerad totalt 1 gång.
Mrcool
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 12:08

Re: Nybörjare - presentation + frågor

Inläggav Urban » tor 26 jan 2012, 09:44

Redec skrev:Hej

Helt ny här och.... (Lång text.)

Och där har jag min första fråga: Det rekomenderas en reglerbar lödkolv men de är ganska dyra. Är jag helt ute och cyklar om jag kopplar den till en vanlig dimmer - en sån där man köper för 25 spänn på Claes Olson. Borde man inte kunna reglera temöpereturen med den?



Frågan är ju om du verkligen behöver lägre temperatur med en 25:- lödkolv från Classe? Dom brukar ju vara ganska klena.
Eller menar du att du skulle köpa en fet lödkolv (typ 60 watt eller så.) och sedan sänka spänningen? I så fall tror jag att det skulle gå alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6096
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 09:55
Ort: Hässelby / Stockholm

Re: Nybörjare - presentation + frågor

Inläggav Marre » tor 26 jan 2012, 10:18

Mrcool skrev:Lödtenn smälter vid 380gr.


Smältpunkten är 183–188 °C, för blyat lod.
Du är off med 200 grader, annars var det bra.
Lödspetsarna brukar dock hålla temp mellan 320-380°C.
Senast redigerad av Marre tor 26 jan 2012, 10:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marre
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1132
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 14:16

Re: Nybörjare - presentation + frågor

Inläggav DSR » tis 31 jan 2012, 01:17

Redec skrev:Hej

Helt ny här och kommer inledningsvis inte att kunna bidra med kunskap.
<snip>

Fixed that for ya.
World of Robots skrev:Jag har tillexempel ingen aning om vad ni pratar om, eftersom jag inte läser skiten.
Användarvisningsbild
DSR
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 256
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 18:36
Ort: Titan


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Reklam