• Reklam

Tiny Terror med brunnet motstånd

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Tiny Terror med brunnet motstånd

Inläggav Bergvall » mån 30 jan 2012, 22:33

Hej och hallå!

Har köpt en begagnad Tiny Terror, standard originalmodellen, och den höll i typ tre dagar innan ett motstånd brann mitt i en spelning. Hur kul som helst!
Ingen större operation att löda dit ett nytt, men problemet är att det är så pass illa brunnet att det inte går att avläsa vad det var. Dessutom suger jag på att läsa kopplingscheman, vilket det finns gott om ute på nätet, så jag har helt enkelt ingen aning vilket jag ska löda dit.

Finns det någon vänlig själ där ute som har en Orange TT som kan mäta upp sagda motstånd? Eller bara knäppa en bild så jag kan läsa av ringarna?

Tack på förhand!

Här kommer bilder på kretskortet:




Bergvall
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 16:56

Reklam

Re: Tiny Terror med brunnet motstånd

Inläggav fissmoll » mån 30 jan 2012, 22:40

Det är sällan motståndets fel (samma tänk som med en säkring som går) att den brinner och med tanke på att det verkar vara en resistans som sänker spänningen (eller ngt) till ett rör så har du nog ngt annat fel...

Katter :thumbup: :like: :thumbup: :like:

Nu går det en kontakt mitt i allt som jag ser som en rörlödning, helt fel eller multi layer pcb?
Rest my case in total ignorance...
Senast redigerad av fissmoll mån 30 jan 2012, 22:56, redigerad totalt 1 gång.
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Tiny Terror med brunnet motstånd

Inläggav Bergvall » mån 30 jan 2012, 23:17

Jag är rätt säker att det egentligen är något allvarligare fel men vill hålla hoppet uppe om att motståndet var ett måndagsexemplar innan jag lämnar in den på rep.
Bergvall
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 16:56

Re: Tiny Terror med brunnet motstånd

Inläggav Gunte » mån 30 jan 2012, 23:51

Kollade in schemat på http://www.prowessamplifiers.com/schematics/images/tiny_terror.pdf och din närbild på hela kortet. Det ser ut som om det är samma värde som R9. Vad jag kan begripa av schemat så borde det vara 1,5K. Som jag tolkar det är V3 en EL84 och det är ju ett slutrör. Det sitter också en fet 120 ohms motstånd på pinnen bredvid, då borde denna pinne vara nr 2. Där sitter, enligt schemat, en "grid-stopper" på 1,5K. Gissar att det räcker med 1/2W.

Jag håller med fissmoll: det kan vara tecken på något annat fel, om du har otur av elak art. Det är ett klart varningstecken att ett motstånd brinner. Nog bäst att vara försiktig.

Någon erfaren rörpulare som kan rätta mig?
Senast redigerad av Gunte mån 30 jan 2012, 23:51, redigerad totalt 1 gång.
/Gunte
Användarvisningsbild
Gunte
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 18 nov 2008, 23:44

Re: Tiny Terror med brunnet motstånd

Inläggav Bergvall » tis 31 jan 2012, 11:57

Har gjort lite mer research och det kan röra sig om en kortslutning i slutröret. Testade med ett 1,5 K motstånd och det brann upp direkt jag slog från standby. :|
Men jag tycker att om det vore korte så bort säkringen brinna, vilket den inte har gjort...
Bergvall
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 16:56

Re: Tiny Terror med brunnet motstånd

Inläggav Gunte » tis 31 jan 2012, 16:41

Det är ju lite synd att prova med ett annat rör för att kolla om det är själva röret det är fel på. Det vore ju synd om det gick sönder, de är ju inte gratis. På schemat och din bild ser man ju ett fett motstånd (120 ohm) på pinne 2 som sitter bredvid. Det tyder ju på att det ska tåla en hel del effekt dvs hög spänning. Kan det vara kortis mellan pinne 2 och 3?

Men... om jag vore du skulle jag nog lämna in den till en kvalificerad reparatör. Känns dumt att peta i sånt som brinner upp...
/Gunte
Användarvisningsbild
Gunte
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 18 nov 2008, 23:44

Re: Tiny Terror med brunnet motstånd

Inläggav Bergvall » tis 31 jan 2012, 17:13

Jo jag ska lämna in den till en som kan, jag är varken så dum eller rik att jag tänkt experimenterar mer. Uppdaterar tråden igen när jag fått en förklaring till vad felet var! Tack så länge!
Bergvall
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 16:56


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Reklam