• Reklam

Högtalare för mer "headroom"

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Högtalare för mer "headroom"

Inläggav dafonk » tor 01 mar 2012, 13:21

Hej alla,

Jag är en av dessa som inte kan någonting om hur förstärkare funkar, så förbered er på en del kanske dumma frågor.

Jag har en Koch Twintone som jag är sugen på att sälja (de verkar dessutom vara lite "out-of-favor" så jag får väl inte så mycket för den). Jag söker ett varmare och helt enkelt bättre ljud. Därför är jag sugen på antingen en Fender Super Reverb eller en Deluxe Reverb. Problemet med Supern är att den är stor och tung, och problemet med Deluxen är att den inte ger så mycket headroom (kanske både dessa stärkare har ungefär samma headroom?).

Jag fick ett tips om att man kan byta ut högtalaren i deluxen för att få mer rent ljud en längre väg när man skruvar upp volymen. Dock såg jag att det i Reissuen redan sitter en Jensen på 100w. Detta får mig att tro att det inte går att få till mer rent ljud eftersom stärkaren är på 22w. Tänkte mig annars Weber-högtalare, Chicago 12 eller 12F150. Hur ligger det egentligen till?

Förresten, vad är det för skillnader på Alnico och Ceramic rent ljudmässigt? Några andra skillnader man bör vara medveten om?

Tack på förhand!
dafonk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 11 sep 2009, 00:06

Reklam

Re: Högtalare för mer "headroom"

Inläggav Krippa » sön 11 mar 2012, 21:36

Det du ska kolla på är verkningsgrad, inte effekttålighet. Byter du element till ett med högre verkningsgrad kommer du att kunna spela högre innan ljudet börjar spricka upp=mer headroom.
Användarvisningsbild
Krippa
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 19:32
Ort: Stockholm

Re: Högtalare för mer "headroom"

Inläggav tette » mån 12 mar 2012, 12:31

Hej ! På Ted Webers inrådan , använder jag ibland Weber Califonia 12" ( med paper dome ) . De spelar rent och färgar inte ljudet så mycket . Sen har det ju mycket med förstärkarens skick att göra . Jag menar bra rör och att de jobbar med rätt arbetspunkt, rätt biasinställning , elektrolyternas kondition och mycket annat . Som reparatör försöker man , om kunden önskar , göra alla dessa finjusteringar som tillsammans kan förbättra headroom och ljudkvalite . MVH Staffan
tette
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 09 mar 2012, 22:47

Re: Högtalare för mer "headroom"

Inläggav Nilo » mån 12 mar 2012, 13:30

jag tror nog att förstärkaren med sina 22w spricker upp innan högtalaren gör det.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Högtalare för mer "headroom"

Inläggav dafonk » tis 13 mar 2012, 17:42

Nilo skrev:jag tror nog att förstärkaren med sina 22w spricker upp innan högtalaren gör det.


Ja jag kom på att det nog är så det ligger till. Har hört att man kan byta ut 6V6:orna mot 6L6:or för att få lite senare "break-up", men detta känns som att det blir lite väl mycket förändringar som dessutom kanske förändrar grundljudet (som jag gillar) så pass mycket att det blir en annan förstärkare. Kanske ska satsa på en Twin istället även om jag inte gillar ljudet i denna alls lika mycket (får nog spara ihop till en rullstol redan nu, man kommer ju garanterat bryta ryggen om man lyfter en sådan). Kanske en power-soak till en Twin så att man får lite varmare ljud??
dafonk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 11 sep 2009, 00:06

Re: Högtalare för mer "headroom"

Inläggav Nilo » tor 15 mar 2012, 12:28

dafonk skrev:
Nilo skrev:jag tror nog att förstärkaren med sina 22w spricker upp innan högtalaren gör det.


Ja jag kom på att det nog är så det ligger till. Har hört att man kan byta ut 6V6:orna mot 6L6:or för att få lite senare "break-up", men detta känns som att det blir lite väl mycket förändringar som dessutom kanske förändrar grundljudet (som jag gillar) så pass mycket att det blir en annan förstärkare. Kanske ska satsa på en Twin istället även om jag inte gillar ljudet i denna alls lika mycket (får nog spara ihop till en rullstol redan nu, man kommer ju garanterat bryta ryggen om man lyfter en sådan). Kanske en power-soak till en Twin så att man får lite varmare ljud??

byte av rörtyp kommer inte göra någon dramatisk skillnad på ljudet. Men de kommer spricka upp senare ja.

Powersoaken sänker ju headroomet ytterligare, så skippa den isf.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Reklam
cron