• Reklam

0,5-10 w

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

0,5-10 w

Inläggav jasså » tor 01 mar 2012, 14:38

Har en traynor 10w transistorburk med 8 tummare som jag tänkt riva ur och stoppa in ett hemmabygge, -rör, 2 kanaler, gärna powerscale eller liknande.
Kabinettet är perfekt format och stadigt värre, behöver ett kompakt kit som ryms i befintligt stärkarchassie.
Gärna ren-crunchkanal + rock-dynghängkanal, spelar både gitarr och munspel och har olika gainbehov beroende på vilket.
Finns reverb tillgängligt i moderna kit ? klarar mig med en enklare, kanske digital lösning, behöver inte -the real thing. Iofs ryms en mindre reverbtank i låddan.
Vill kunna plåga skiten ur den vid behov på lägre volym, Kul om man oxå kan mata en extern 8 ohmslåda då och då.
Har nån nåt tips, peka i ungefärlig riktning på webben.
jasså
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 205
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 16:17

Reklam

Re: 0,5-10 w

Inläggav Racing » mån 05 mar 2012, 02:46

Antar att du kollat Halls hemsida? Om inte...

Eftersom du i effekt eg snackar om att custombygga chassie efter en befintlig cab skulle jag nog sagt att det visaste du kan göra e två saker. För det första handla på dig en befintlig skitbillig(trasig kanske?) röris att slakta ner.
Å som andra grej...kultivera snubbarna på den lokala plåtverkstan med ett besök. Ta med en påse bullar,sitt ner åsså berätta vad du vill göra. Att be dem knäcka ett chassie till dig i sk mjuk aluminium e varken dyrt eller svårt så länge de har mått att gå på.

Bygg sedan din förstärkare å när det e klart..så lämna chassiet till sk eloxering. Du kan då i princip välja eloxeringsfärg helt fritt. Se bara till att göra rent från elox mkt nogrannt där chassiet skall jordas så e re inga probs.

Resten...handlar mkt om att förbereda genom att läsa online. Det du inte har i egen kunskap får du ta igen den vägen i min mening.

Sen e en annan femma att det där med att använda samma stärkare till gitarr resp munspel brukar bli sådär helt ärligt. E nog vaknare att isf göra det till 2 separata projekt.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: 0,5-10 w

Inläggav jasså » tis 03 apr 2012, 21:04

Tack för tipsen, kan nån sen komma med förslag på färdiga kit i den storleksordning jag söker. Vill kolla runt lite på webben och är helt rudis på vad som finns på marknaden. Men ombygge av nåt billigt objekt är ju oxå en ide.
jasså
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 205
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 16:17

Re: 0,5-10 w

Inläggav jasså » ons 27 jun 2012, 10:39

Blev en bugera 5v som fanns lokalt för 800:-. Jättenöjd, 0.1-5W, låter OK, med digital reverb som funkar hyfsat i de diskretare lägena. -Snygg oxå!
jasså
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 205
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 16:17


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Reklam