• Reklam

Laney VC15-110 dör för att sedan låta igen.

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Laney VC15-110 dör för att sedan låta igen.

Inläggav Turning » fre 30 mar 2012, 10:45

Hej, jag har ett problem med min förstärkare, en Laney VC15-110. Efter att ha spelat på den i fem minuter sänks volymen plötsligt, sen blir det helt tyst. stänger man av den och väntar ett par minuter fungerar den i fem minuter igen. Jag har eliminerat felkällan till förstärkaren och båda kanaler.

Min intuition säger att det är EL84-rören som strular. Jag har aldrig bytt dem sen jag köpte förstärkaren för ett halvår sedan, men det känns som de borde hålla lite längre med tanke på att jag inte spelat så mycket. Det låter ju som något blir överhettat men detta problem uppstår redan vid låg volym hemma, så det känns konstigt. Jag har beställt några rör, men vill inte riktigt öppna förstärkaren och byta ut om det är något annat som kan strula eftersom garantin inte gäller längre då. Lite moment 22 här. Förstärkaren har bara stått hemma sen jag köpte den.

Jag har kontaktat både affären jag köpte den och Laney via mail, men inga svar från dem inte. Visst, jag kan åka tillbaka till affären, men då vet jag inte hur lång tid det tar och det skulle lika gärna kunde vara rören som ska bytas.
Turning
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 30 mar 2012, 10:35

Reklam

Re: Laney VC15-110 dör för att sedan låta igen.

Inläggav Nilo » lör 31 mar 2012, 15:39

Att volymen försvinner och kommer tillbaka igen kan bero på en mängd olika saker. Jag har varit med om kassa rör, elektrolyter men även en kass signalkonding. M.a.o har du garanti på den så lämna in den om du inte är van vid att mecka stärkare själv.

Tycker klart det är värt att vänta ett tag och få tillbaka en fungerande förstärkare än att man börjar pilla och saker kanske blir ännu värre så sitter du med en hög skräp som ändå behöver reparation, men då får du betala ur egen ficka eftersom garantin inte finns längre.

Nu behöver jag ju inte bry mig egentligen eftersom jag fixar mina stärkare själv, men jag kan säga att det är vad jag hade gjort i din sits.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Reklam