• Reklam

Problem med Koch Twintone

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Problem med Koch Twintone

Inläggav dafonk » tis 17 apr 2012, 15:38

Hej,

Jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av en Koch Twintone? Jag har en sådan själv och lämnade nyligen in den till en "förstärkartekniker" eftersom att den plötsligt börjat dista fult, fått en "tunn" ton och mycket svagare volymeffekt. Förstärkarkillen har bytt rör men problemet kvarstår. Finns det någon som har en idé om vad det kan vara för fel och hur detta kan åtgärdas? Förstärkaren är inte point-to-point så vad jag förstår är det i princip något som ingen orkar ta tag i om man inte vet exakt var problemet ligger.

Tackar på förhand
dafonk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 11 sep 2009, 00:06

Reklam

Re: Problem med Koch Twintone

Inläggav MkIV » tis 17 apr 2012, 20:48

dafonk skrev:så vad jag förstår är det i princip något som ingen orkar ta tag i om man inte vet exakt var problemet ligger.


Hur tänker du när du drar den slutsatsen? Det spelar ingen roll om det är en PTP eller en PCB uppbyggd stärkare. En någorlunda kompentent stärkartekniker kan felsöka lika bra för det.
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Problem med Koch Twintone

Inläggav dafonk » ons 18 apr 2012, 11:04

MkIV skrev:
dafonk skrev:så vad jag förstår är det i princip något som ingen orkar ta tag i om man inte vet exakt var problemet ligger.


Hur tänker du när du drar den slutsatsen? Det spelar ingen roll om det är en PTP eller en PCB uppbyggd stärkare. En någorlunda kompentent stärkartekniker kan felsöka lika bra för det.


Eftersom att jag fick höra att det är betydligt svårare att felsöka på ett "skrivet" kretskort och beskedet jag fick var därför att det i princip bara är att kasta stärkaren i sjön. Har du något tips på en bra tekniker i stockholm?

Bara för info, jag har ingen aning om sånt här och vet inte vad skillnaden är. Jag spelar bara gitarr jävligt bra =)
dafonk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 11 sep 2009, 00:06

Re: Problem med Koch Twintone

Inläggav MkIV » ons 18 apr 2012, 11:48

Känns som en jäkligt oseriös tekniker som kommer med sådana uttalande. Jag är tyvärr inte belägen i din del av landet, så i Stockholm kan jag inte tipsa dig om så mycket...
Men kolla med LH Musik & Audio - vet inte om de gör servicearbeten själv (säljer dock prylar till rörstärkare), men de kan säkert tipsa om seriösa rörpulare i Stockholmsområdet.
Prova annars att lägga ut en tråd på Ljudbojens rörforum, där häckar betydligt fler rörpulare än här, så där kan du nog få hjälp mycket snabbare.
Bild
Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do. /Dale Carnegie
Användarvisningsbild
MkIV
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2592
Blev medlem: tis 25 dec 2007, 14:30
Ort: Lund

Re: Problem med Koch Twintone

Inläggav Johan » ons 18 apr 2012, 20:19

Har man kretsschema på härligheten så är det absolut inte mer problematiskt att felsöka. Är det en relativt enkel förstärkare så brukar man hitta rätt mätpunkter utan kretsschema med för den delen. Jag tippar på att det är en riktigt usel amatör du haft att göra med. En som inte är så kunnig på elektronik utan bara lärt sig de enklaste point to point kretsarna från 60talet.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Reklam