• Reklam

Säkring bränd med besked

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Säkring bränd med besked

Inläggav Apan » ons 25 apr 2012, 22:28

Idag på repet la min stärkare av helt plötsligt. Det var inte under fullt spelande, utan vi satt och grejade lite med ett arr. En doft av bränd elektronikkomponent spred sig i lokalen. Jag kollade säkringarna, huvudsäkringen (2.5A) hade bränt med besked, se nedan. Stärkaren är en Mesa/Boogie Caliber 50+. Jag har haft den i min ägo i åtminstone 16 år, den är spelad med en del. Förra året bytte jag utgångstrafo, har bytt nåt mer skit på den för några år sen som jag inte minns vad det var. Har under denna tid icke bytt slutrör speciellt ofta. De som sitter i är några år gamla, men ser fräscha ut. Jag vill mest bekräfta att det inte är så listigt att bara byta säkring och tro att det var en engångsföreteelse, detta bör väl tyda på att något är en smula snett? Kvalificerade gissningar på vad mottages gärna.

Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Reklam

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Disktant » ons 25 apr 2012, 22:50

Kvalificerade gissningar på vad mottages gärna.

. Har under denna tid icke bytt slutrör speciellt ofta


Du har nog själv skrivit svaret
Användarvisningsbild
Disktant
Admin
Admin
 
Inlägg: 3381
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:49

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Apan » ons 25 apr 2012, 23:36

Jag vågar nästan inte fråga, men Mesa har ingen bias-justering vad jag vet, är det bara att slänga in godtyckliga rör (av rätt modell)? Riskerar man något av att inte använda deras matchade? Det sitter JJ-labs i nu, bytta av en stärkarpulare när jag hade in den för något annat, så jag antar att jag svarat på min egen fråga i någon form...
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Nilo » fre 27 apr 2012, 01:40

Apan skrev:Jag vågar nästan inte fråga, men Mesa har ingen bias-justering vad jag vet, är det bara att slänga in godtyckliga rör (av rätt modell)? Riskerar man något av att inte använda deras matchade? Det sitter JJ-labs i nu, bytta av en stärkarpulare när jag hade in den för något annat, så jag antar att jag svarat på min egen fråga i någon form...

Det tror jag inte. Men JJ Electronics.
Mesas bias är ställd kallt från fabrik så du bör inte behöva oroa dig för att grilla dina nya rör om inget annat är fel.

Att köpa deras (inte dom som tillverkar, men jaja) rör är bara slöseri med pengar (vill minnas att de kostar mer än ett set av annat märke).
Köpp ett set JJ's så blir det bra.

Du är säker på att pularen som rotat i den inte satt in ställbar bias då?
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Apan » fre 27 apr 2012, 09:50

Nilo skrev:Du är säker på att pularen som rotat i den inte satt in ställbar bias då?

Inte 100%, men det är inget jag bett om i alla fall. Skulle bli förvånad om så vore fallet, men kan ett otränat öga se detta ingrepp? Har beställt Mesa-rör för att säkerställa det bästa ljudet...
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Nilo » lör 28 apr 2012, 03:17

Isf kommer det att sitta en trimpot på sidan av kortet längst mot slutstegsrören.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Apan » ons 02 maj 2012, 14:10

Nu till den viktigaste frågan: Vilket håll på säkringen ger bäst ljud?
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Urban » ons 02 maj 2012, 19:53

Apan skrev:Nu till den viktigaste frågan: Vilket håll på säkringen ger bäst ljud?


Den ska naturligtvis vaara vänd så att strömmen går in i förstärkaren. Då får du bäst vräng i slutsteget! :geek:
Vänder du den åt andra hållet försvinner all ström ur slutsteget och alla dina Yngwiesolon förvandlas till seeega bluessolon.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6096
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 09:55
Ort: Hässelby / Stockholm

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Nilo » sön 06 maj 2012, 01:57

Apan skrev:Nu till den viktigaste frågan: Vilket håll på säkringen ger bäst ljud?

Skit i säkring, rulla ihop en bit aluminiumfolie och tryck dit :big:
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Apan » ons 09 maj 2012, 23:21

Skulle följt min första tanke som var att lämna in skiten. Jag genomförde en amatörmässig okulärbesiktning av innanmätet, såg inget som såg omedelbart brunnet ut, så jag satte i de nya rören och bytte säkring. En halv sekund efter jag slått på stärkaren kom ett oroväckande starkt sken från slutstegsrören, sen dog den igen, ackompanjerad av en liten rökslinga. Så det blev ett högst mediokert fyrverkeri för de rörpengarna. Tommy Elf nästa...
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav *DNS* » tor 10 maj 2012, 00:02

Apan skrev:Skulle följt min första tanke som var att lämna in skiten. Jag genomförde en amatörmässig okulärbesiktning av innanmätet, såg inget som såg omedelbart brunnet ut, så jag satte i de nya rören och bytte säkring. En halv sekund efter jag slått på stärkaren kom ett oroväckande starkt sken från slutstegsrören, sen dog den igen, ackompanjerad av en liten rökslinga. Så det blev ett högst mediokert fyrverkeri för de rörpengarna. Tommy Elf nästa...



Alltid fingrarna kvar på knappen vid fulstart. Eller ännu hellre på en "snabbare" brytare på en skarvsladd.

Men det kunde jag ju tipsat om innan.. :angry: :disapprove:
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Apan » tor 10 maj 2012, 00:11

Tja, fan vet om jag hade reagerat snabbare än säkringen. Det var väl 50/50 att något sånt här skulle hända i och för sig. Nåväl, värre saker har inträffat. Surfar stärkarannonser, verkar ju som man behöver ha fler på lager...
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav *DNS* » tor 10 maj 2012, 00:23

Jodå, man hinner. :geek:
Varifrån rök det då?
Förresten är det inte säkert att rören dog av lite upplysning. Jag hade intermittent glapp i bias-poten och innan jag hittade det lyste jag rejält några ggr med rören och dom lever ännu. Iofs gambla Mullard med det går nog göra så med vissa nya också.

Hatar fel som bara är ibland och aldrig när man mäter..
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Apan » tor 10 maj 2012, 00:38

Från sidan, inte vid rören... Rören ser inte brända ut, och var inte speciellt varma direkt efteråt, man kunde hålla på dem utan problem. Hinner väl inte bildas så mycket värme på kort tid. Nu åker den in på reparation, så får nån som kan kolla på den. Hade ju varit trevligt om rören fortfarande levde.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Racing » tis 15 maj 2012, 02:45

Om du behöver hjälp kan jag kika på den som snabbast. Håller till i stan å har en del tidigare erfarenhet av bla Mesa. Håller till ute i Mönldal,Åbro,med mitt skruvande.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Apan » tis 15 maj 2012, 09:44

Schysst, dock lämnade jag in den hos Tommy Elf i fredags, så det löser sig förhoppningsvis.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Säkring bränd med besked

Inläggav Apan » tis 12 jun 2012, 10:15

För alla som legat sömnlösa över denna nagelbitare, kan jag meddela att jag hämtade stärkaren hos Tommy igår. Lite komponenter och rörhållare hade brunnit tydligen. En femhundring senare och den verkar funka som sig bör. Rören hade klarat sig. Ibland har man tur.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Reklam