• Reklam

Byta från EL34 til 6L6?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Byta från EL34 til 6L6?

Inläggav saturnine » ons 09 maj 2012, 12:18

Funderar lite på att byta slutstegrören i min toåp från El34 til 6L6. Ska ändå lämna in den för byte av slutstegrören/service. Frågan är - är det är meckigt/tidskrävande/dyrt ingrepp?

Jag är ju intresserad av vad det kan göra för ljudet, men blir det för omständigt så känns det kanske inte lönt, eller?

/ J
Sagor Som Leder Mot Slutet
Post rock/post black metal/shoegaze

5/3 Beer Ditch, Malmö
28/5 TBA
Användarvisningsbild
saturnine
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1634
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 01:00
Ort: Malmö

Reklam

Re: Byta från EL34 til 6L6?

Inläggav Forsman » ons 09 maj 2012, 12:22

Byte av högtalarelement gör större skillnad IMO... Det är bara smånyanser egentligen när man byter mellan 6L6 och EL34, alltså en liten skillnad i bas och diskant. Ännu mindre skillnad gör byte av olika preamprör.

Som jag har förstått det så måste det till ingrepp i förstärkaren om du ska ändra rörtyp, nånting med olika arbetsspänning mellan dem, så gratis lär det inte bli. Jag har haft flera förstärkare med en switch mellan 6L6 och EL34, vilket gör det enkelt att testa olika rör, men har du ingen switch så ska du INTE stoppa i andra rör än de som är avsedda för din förstärkare, för då blir det iiiinte bra.
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Byta från EL34 til 6L6?

Inläggav saturnine » tor 10 maj 2012, 19:43

Kom på nu att det är EL84:or som sitter i toppen, så det blir ändå inte aktuellt, hehe. Vi beställde en uppsättning JJ's - det blir nog fint :)


/ J
Sagor Som Leder Mot Slutet
Post rock/post black metal/shoegaze

5/3 Beer Ditch, Malmö
28/5 TBA
Användarvisningsbild
saturnine
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1634
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 01:00
Ort: Malmö


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam