• Reklam

Låg volym på rörstärkare

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Låg volym på rörstärkare

Inläggav JanneRoos » mån 25 jun 2012, 14:49

Tja!
Det är så att i lördags när jag repade med bandet funkade min förstärkare (en Marshall JVM205H) helt klockrent, som vanligt. Sen igår, söndag, när vi skulle repa igen märkte jag att volymen var fruktansvärt låg, och jag hördes inte alls när de andra spelade, knappt när de var tysta heller. Och jag ändrade inga som helst inställningar från den ena dagen till den andra, utan stängde bara av förstärkaren på lördagen och satte igång den igen på söndagen. Känns ju lite märkligt, så frågan är ju vad det kan vara? Kan det vara ett rör som är trasigt? Kan de gå sönder så utan vidare? Jag har inte rört förstärkaren en millimeter mellan repen. Hoppas någon kan hjälpa mig, för såklart har jag ju två gig som närmar sig!
Mvh Jonas Nygren
JanneRoos
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 14:37

Reklam

Re: Låg volym på rörstärkare

Inläggav Nilo » mån 25 jun 2012, 16:18

Om man använder sökfunktionen så märker man att de här problemen är väldigt vanliga och att alla får samma tips.
Eftersom du uppenbarligen inte kan mecka rörstärkare själv (då hade du inte frågat en sådan här sak) så är det enda vettiga att lämna in.

Nu kanske du tycker att jag verkar otrevlig?

Tillåt mig att förklara mig: Kan man inte mecka rörstärkare själv så bör man lämna in den när sådana här problem uppstår, detta för att det kan bero på nästan precis vad som helst och man kan inte berätta för dig vad som är fel utan att ha förstärkaren framför sig.

Och i den förklaringen finner du också svaret på din ursprungliga fråga om vad som kan vara fel :smile:
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Låg volym på rörstärkare

Inläggav JanneRoos » mån 25 jun 2012, 16:25

Det var som jag fruktade då. Tack för snabbt svar i alla fall!
JanneRoos
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 14:37

Re: Låg volym på rörstärkare

Inläggav Johan » mån 25 jun 2012, 17:02

Komponenter brukar ofta paja bara så där.....och det finns många fler än bara rör i en rörstärkare....
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Reklam