• Reklam

Varför kretskort är en skymf

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Frisk » lör 30 jun 2012, 00:21

henkebarn skrev:Hehe, tänkte samma tanke igår. Och vem sitter med bildrörs-tv nuförtiden?


Haha min farsa gör det men han är kanske den mest dumsnålkonservativa personen i hela vår galax. Han vägrar köpa ny TV :lol:
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Reklam

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav osiris » lör 30 jun 2012, 17:26

henkebarn skrev:Hehe, tänkte samma tanke igår. Och vem sitter med bildrörs-tv nuförtiden?


Analog kamera, vinyl o.s.v.

Stör mig som fan på idén att allt som inte är exakt som det var automatiskt är sämre. Annorlunda går jag med på, men inte automatiskt sämre.

Jag skrattar också åt den som säger att man inte kan (alls, någonsin) simulera rör digitalt. Jag köper helt att det inte låter likadant än, men att det aldrig skulle gå är så fånigt.
Användarvisningsbild
osiris
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3430
Blev medlem: lör 12 apr 2008, 13:11
Ort: Fullersta / Huddinge

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Reckless Mike » lör 30 jun 2012, 21:44

Intressant med jämförelser.
1968 tror jag att Volvo 142 och BMW 2000 top of the line. Någon som skulle byta jämnt med inn XC60 eller BMW 5 Gran Tourismo?
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Racing » mån 02 jul 2012, 22:19

Som en av dem som bygger en del kan jag inte annat än hålla med den gode Johan till 101%.
För egen del,trots att jag då häckar på Bojen :lol: ,så anser jag att talibansnacket skall stoppas i en stor jävla säck å kastas i en älv så vi blir av med skitsnacket en ggn för alla.
Som Johan beskriver så e genompläterade kort da sheit ur precis alla perspektiv å det med lödmask e väl det enda som i det läget kan resoneras om,men även detta dimensionerar man bla vad avser strömmar banan skall klara samt risk för EMI/RFI osv. Blir vad vidare e enklare iom att man får allt strömförande i enbart 2 dimensioner. Rent elektriskt,om man nu kan kosta på sig att resonera om rörteknik som speciellt modern,e ett genompläterat PCB ngt som får PTP att framstå som rena skämtet rent av. SÅ mycket BÄTTRE e väl genomfört PCB arbete,å då har vi inte ens tangerat ytmonterade komponenter osv.

Lika illa e det med mupparna som på fullaste allvar sitter å menar att de kan utröna fabrikatet på signalkondningarna jag använder. Jodu...sure...
Sanningen e att PTP/hardwire har EN fördel å det e att saker å ting blir såpass stort att man kan modda å leva fan i det tills hissen stannar,men det e väl åxå allt. Jag bygger nu iofs på lödkort allt som oftast,men då mest pga det knappt blir ekonomiskt att tillverka ett ex av en PCB. Eller rättare sagt,det går närmast på ett ut å då har turret/öljett kort det med sig att de som sagt e enkla att modda i.

Å vad sedan beträffar Engl....näfan. De tar jag inte ens emot längre. Eg mest för att jag anser att företagets hållning mot sina kunder vad avser policys på scheman såväl som reservdelspriser e rena hånet. Å med det sagt..deras PCB;er e i min erfarenhet räknade så på håret att det faktiskt blir dåligt. Dåligt ur perspektivet att det inte e designat för att orka med en eller flera kapsejsade komponenter,å se sådant händer med rörisar. Framför allt om de roddas varför jag anser att Engl e direkt ojusta mot sina kunder. Alternativt att de inte vill ha sina maskiner på scen-där det gäller. Vad vet jag.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Johan » tis 03 jul 2012, 06:22

osiris skrev:Jag skrattar också åt den som säger att man inte kan (alls, någonsin) simulera rör digitalt. Jag köper helt att det inte låter likadant än, men att det aldrig skulle gå är så fånigt.

Jag är helt övertygad att det går simulera rör digitalt. För mig verkar det ganska simpelt. Klippningskaraktär, kompression, millereffekt. Bara att skiva kod. Problemet är nog att de som saluför detta inte är insatta alls på vad de ska göra för att efterapa. Och att det är väldigt fina detaljer i framförallt klippningen som gör hela skillnaden. Kan min nya gud ryssen simulera rör så här bra genom att verkligen lägga ned möda för att få till de små detaljerna så kan nog någon skriva kod för precis samma sak.
http://milas.spb.ru/~kmg/files/projects ... s_tube.zip
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Föregående

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Reklam
cron