• Reklam

Varför kretskort är en skymf

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Varför kretskort är en skymf

Inläggav henkebarn » tis 26 jun 2012, 20:22

Hej vänner,

Skulle någon av er vilja förklara, gärna detaljerat, varför kretskort är en skymf i gitarrförstärkare? Ge gärna så många exempel ni orkar! :smile:
Användarvisningsbild
henkebarn
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1162
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 19:04
Ort: Helsingborg

Reklam

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Nilo » tis 26 jun 2012, 20:30

henkebarn skrev:Hej vänner,

Skulle någon av er vilja förklara, gärna detaljerat, varför kretskort är en skymf i gitarrförstärkare? Ge gärna så många exempel ni orkar! :smile:

Kretskort i sig är ingen skymf.

Det som gör att kretskortsförstärkare ofta ses ner på är p.g.a att de ofta har dåliga kretskort och gärna kretskortsmonterar allt, även potar och rörsocklar (saker som jag gärna ser är chassie-monterat). Detta gäller även dyrare förstärkare som ENGL, MESA, en del Marshalls osv.

När det är PTP så är det rätt svårt att få kopparbanor att lyfta eller att knäcka korten så att de är obrukbara sen.

Ljudmässigt är det ingen skillnad om det är bra gjort.

Jag planerar själv ett förstärkarbygge som är mening ska bli ett tvåkanalsbygge (absolut svårare att göra PTP med reläer osv.) med fender-clean och antagligen Soldano-dist (en del mindre modifieringar på varje del så klart) och det kommer byggas på ett bra kretskort med dubbelsidiga kopparbanor som sitter ordentligt (har haft kortet ett bra tag men inte kommit till skott).

Fördelen med kretskort är ju att man kan göra allt på så mycket mindre yta och det är lättare att göra snyggt.

Hoppas det var ett berikande och vettigt svar :smile:
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav henkebarn » tis 26 jun 2012, 20:32

Tack! Ja, det var ett bra svar. Är det någon som inte håller med?
Användarvisningsbild
henkebarn
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1162
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 19:04
Ort: Helsingborg

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Nilo » tis 26 jun 2012, 20:33

Kort och gott handlar det om hållbarhet och de som påstår att det har någon påverkan på ljudet är antagligen samma människor som tror på mojo och rättvända kablar. (Med undantaget om layouten på kortet är riktigt dåligt gjord så man får massa ouppskattade störningar p.g.a det då).
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Varför kretskort är en skymf

Inläggav poxxed » tis 26 jun 2012, 21:21

Jag håller med.

Sen är det ju porrigare.
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav *DNS* » tis 26 jun 2012, 21:45

Sen tyckte ju folk som moddat Marshall med turret boards och lärt sig var skiten satt att det var elände att lära om. :evil: :evil:
Jag tror det är en stor källa till mojot. :geek:
Sen är ju moderna kort designade för att packa komponenter billigt. Det kan ibland ge taskig ledningsbanedragning.

En tüsk förstärkare från sextiotalet har kärleksfullt och intelligent och rutinerat dragna banor på korten: knäpptyst. Tyvärr mer knäpptyskt än rock och roll också.

Jag har ägt en PTP förstärkare. En Echolette. Sålde till Halkan och drog på semester. :(
Det är inte så många andra här inne som ägt en PTP.
Think about it.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav henkebarn » tis 26 jun 2012, 21:50

Bra input! Jag tackar!
Användarvisningsbild
henkebarn
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1162
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 19:04
Ort: Helsingborg

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Nilo » tis 26 jun 2012, 22:45

*DNS* skrev:Sen tyckte ju folk som moddat Marshall med turret boards och lärt sig var skiten satt att det var elände att lära om. :evil: :evil:
Jag tror det är en stor källa till mojot. :geek:
Sen är ju moderna kort designade för att packa komponenter billigt. Det kan ibland ge taskig ledningsbanedragning.

En tüsk förstärkare från sextiotalet har kärleksfullt och intelligent och rutinerat dragna banor på korten: knäpptyst. Tyvärr mer knäpptyskt än rock och roll också.

Jag har ägt en PTP förstärkare. En Echolette. Sålde till Halkan och drog på semester. :(
Det är inte så många andra här inne som ägt en PTP.
Think about it.

I princip det jag sade med lite tillägg alltså :wink2:

Och jag har :approve:
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Johan » ons 27 jun 2012, 11:19

Kretskort är lättare att få till jyst layout än turrettboards. Dvs hur komponenterna sitter i förhållande till varandra. Det är ganska nödvändigt med när kretsarna börjar bli större. Det är mindre kul att försöka trycka in en modern design på långa turretboards. Att montera rörsocklar på kretskort är absolut att föredra när det kommer till preampen för då kortar du ned ledningsbanor till ett minimum när du kan sätta komponenterna direkt vid sockeln på ett mycket tightare bättre sätt. Mindre överblödning mindre störningar. Det bästa sättet är att montera allt ungefär som det ser ut på ett schema på kretskortet när det kommer till rör. Det finns ingen anledning att skicka iväg signalen med kablar till en rörsockel och sen tillbaks igen. Att inte ha potarna på kretskortet är lika dåligt det. Nu pratar jag dock om när det är gjort riktigt och jag förstår att de industriella masstillverkade korten inte håller måttet ibland. En klar förbättring dock när de började göra genomgående hålplätering. Dessa släpper inte i lödningarna på samma sätt som de äldre så håll utkik efter stärkare som har sådana. När man gör kretskort själv som jag gör hemma i köket så tar jag till lite extra på lödöar och ledningar i stället för att ha exakt det som behövs för ström och för lödfog. Det blir lite robustare och handlödningarna håller ofta bättre.
Den som får mina PCB monterade socklar och potar att släppa i fogen innan kretskortet eller komponenerna gått i tusen delar vill jag gärna träffa. :fnys:
De som hävdar turretboards förträfflighet när man bygger själv gör det nog av ett par anledningar......att man är vintagetaliban och allt ska vara som det var förr eller....det är enklare att modifiera i efterhand vilket inte är en issue om man redan vet vad man bygger, ibland lägger jag dock till lödöar för att kunna stoppa dit tex avrullning av fizz i efterhand. Eller så är man för skraj för att ge sig på att göra PCB själv...känns enklare att cykla med stödhjul...ny teknik är farligt farligt....
:punk:
Senast redigerad av Johan ons 27 jun 2012, 11:22, redigerad totalt 2 gånger.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav *DNS* » ons 27 jun 2012, 11:25

:arrow:
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav *DNS* » ons 27 jun 2012, 11:31

*DNS* skrev::arrow:

Små avstånd är ju bra ja. :geek:

Om jag får be dig upprepa och utveckla lite kring dåligt designade kretskort, gärna exempel, även om du riskerar att få bannor från viss sürk¨k. :tongue:
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav *DNS* » ons 27 jun 2012, 11:33

quotekaos :disapprove:
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Johan » ons 27 jun 2012, 12:41

*DNS* skrev:
*DNS* skrev::arrow:

Små avstånd är ju bra ja. :geek:

Om jag får be dig upprepa och utveckla lite kring dåligt designade kretskort, gärna exempel, även om du riskerar att få bannor från viss sürk¨k. :tongue:
Om tex istället för att sätta ut komponenter och dra ledningar på smartast sätt bara kör autoroutefunktionen i ditt PCB program så får du dåligt gjorda kretskort. Då slänger den banorna i enorma omvägar kors och tvärs för att undvika att det blir länkar på kortet. Ser det ofta i stärkare...jag kommer dock inte ihåg exakt vilka som varit värst. Man kan även göra enormt stora ledare som i Marshalls JMP serie som istället bli enorma antenner med massiv överblödning. Man bör heller inte göra banorna så tunna så minsta trasig komponent bränner av dessa, ledningsbanor ska inte vara säkringar...
Överdimensioner lödöar så det fortfarande går att löda men att det blir robustare så tex potar sitter fast ordentligt och att det går att byta ut komponenter utan att lödön åker med upp i tennsugen. På tex Engl är allt detta smått smått smått med enorma tomma ytor på kortet så man kunde gjort saker bara snäppet mer robust det får man plats med i sådana kretsar. Det är ju en annan sak om man ska trycka in mycket krets i en Ipad eller något
Jag orkar inte dra hela faderullan det mesta är bara att tänka till lite vilket jag gjort själv och får till det bra. Jag är absolut ingen expert på området för då hade det säkert blivit ännu bättre. Det handlar bara om sunt förnuft. Men saknar man det så blir det sjävklart pajas.
:cheers:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav *DNS* » ons 27 jun 2012, 13:09

Johan skrev:
*DNS* skrev:
*DNS* skrev::arrow:

Små avstånd är ju bra ja. :geek:

Om jag får be dig upprepa och utveckla lite kring dåligt designade kretskort, gärna exempel, även om du riskerar att få bannor från viss sürk¨k. :tongue:
Om tex istället för att sätta ut komponenter och dra ledningar på smartast sätt bara kör autoroutefunktionen i ditt PCB program så får du dåligt gjorda kretskort. Då slänger den banorna i enorma omvägar kors och tvärs för att undvika att det blir länkar på kortet. Ser det ofta i stärkare...jag kommer dock inte ihåg exakt vilka som varit värst. Man kan även göra enormt stora ledare som i Marshalls JMP serie som istället bli enorma antenner med massiv överblödning. Man bör heller inte göra banorna så tunna så minsta trasig komponent bränner av dessa, ledningsbanor ska inte vara säkringar...
Överdimensioner lödöar så det fortfarande går att löda men att det blir robustare så tex potar sitter fast ordentligt och att det går att byta ut komponenter utan att lödön åker med upp i tennsugen. På tex Engl är allt detta smått smått smått med enorma tomma ytor på kortet så man kunde gjort saker bara snäppet mer robust det får man plats med i sådana kretsar. Det är ju en annan sak om man ska trycka in mycket krets i en Ipad eller något
Jag orkar inte dra hela faderullan det mesta är bara att tänka till lite vilket jag gjort själv och får till det bra. Jag är absolut ingen expert på området för då hade det säkert blivit ännu bättre. Det handlar bara om sunt förnuft. Men saknar man det så blir det sjävklart pajas.
:cheers:


Tack.
Men jag tänkte mer märke modell, bra eller dålig lösning.
Ren uthängning, så man kan gilla kretskort när dom är bra. :arrow:
Fråga på bojen så kan du skriva listan här sen.

:lol:
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Johan » ons 27 jun 2012, 13:49

*DNS* skrev:Fråga på bojen så kan du skriva listan här sen.

:lol:
Kan jag ju inte göra för där är ju all teknik påkommen efter 1968 inget att ha.....
Sen är det svårt för dåliga kort i en modell tillverkade i går innebär inte säkert att det är kasst på samma modell i dag. De flesta gör idag genompläterade hål vilket dramatiskt ökar hållfastheten på lödfogarna. Men jag hängde ju ut ett par stärkare här med kassa lösningar i går...hur de ser ut i dag vet jag inte...
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav *DNS* » ons 27 jun 2012, 14:24

Ah, ännu ett nördämne att mystificera över. :approve:
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav henkebarn » ons 27 jun 2012, 21:41

Fan vad kul läsning! Jag gillar det!

Om man inte monterar och jack på kretskortet, hur monterar man då? Med kablar emellan? Jag är helt rudis på sånt här. Men vad jag tänker spontant är att man inte borde ha de saker som användaren interagerar med (jack, potar, switchar) direktmonterade på ett PCB för hållbarhetens skull.
Användarvisningsbild
henkebarn
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1162
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 19:04
Ort: Helsingborg

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Nilo » ons 27 jun 2012, 22:10

henkebarn skrev:Fan vad kul läsning! Jag gillar det!

Om man inte monterar och jack på kretskortet, hur monterar man då? Med kablar emellan? Jag är helt rudis på sånt här. Men vad jag tänker spontant är att man inte borde ha de saker som användaren interagerar med (jack, potar, switchar) direktmonterade på ett PCB för hållbarhetens skull.

Precis, kablar emellan. Gärna skärmade eftersom signalen mellan jacket och röret ännu inte är förstärkt så det skulle vara lika smart som att köra oskärmad gitarrsladd.
Användarvisningsbild
Nilo
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5360
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 12:43
Ort: Ystad: skåne: Sverige

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav henkebarn » ons 27 jun 2012, 22:12

Jag fattar. Förlorar man mycket på det, eller är det mer teoretisk än praktisk skillnad mot att montera på kortet?

Och om man monterar rörsocklarna på kretskortet, finns det inte en stor risk för skada på kortet då? När man byter rör, eller om rören blir väldigt varma?
Användarvisningsbild
henkebarn
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1162
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 19:04
Ort: Helsingborg

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Johan » tor 28 jun 2012, 08:24

Det är ingen risk att potar och jack släpper från PCB om de är ordentligt fastlödda och fastskruvade i chassit. Ofta släpper dessa från billiga dåliga PCB och dålig lödning i kombination med att de släppt i fastskruvningen till chassit. Bygger man själv så finns det ingen anledning att separera dessa för då gör man det ordenligt!!
Lödning är en ordentlig fog om den görs bra. Du kan tom mjuklöda ihop hela chassit om du vill och det blir ordentligt starkt.
man kan även ha en pothållare som gör att potens chassi är fastlött i PCB vilket då tar bort stressen från potens lödfogar så gott som helt. Jag tycker dock inte detta är helt nödvändigt när man gör det själv men fabrikslödda hårstråsbreda lödöar till kort så är detta nog att föredra.
:popcorn:
Senast redigerad av Johan tor 28 jun 2012, 09:02, redigerad totalt 2 gånger.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Frisk » tor 28 jun 2012, 11:43

henkebarn skrev:Hej vänner,

Skulle någon av er vilja förklara, gärna detaljerat, varför kretskort är en skymf i gitarrförstärkare? Ge gärna så många exempel ni orkar! :smile:


Konservatism, ignorans.

Sedan finns det de som föredrar PTP pga av praktiska skäl, dvs att det är lättare att modifiera.

Skymf tror jag inte att det är bland kunnigt folk, bara bland ignoranta människor.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Johan » tor 28 jun 2012, 16:41

Man kan ju fråga sig vilken annan elektronik än just gitarrförstärkare man tror att PCB per automatik leder till trasig apparat. Ska jag tala om något kul för er....inne i era Marshall cabs sitter telejacken direkt på ett PCB.....ni vet... den svagaste länken.....bara in och löda om nu då......
:punk:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav henkebarn » tor 28 jun 2012, 16:50

Hehe, tänkte samma tanke igår. Och vem sitter med bildrörs-tv nuförtiden?
Användarvisningsbild
henkebarn
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1162
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 19:04
Ort: Helsingborg

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav Apan » tor 28 jun 2012, 16:56

henkebarn skrev:Och vem sitter med bildrörs-tv nuförtiden?

Jag. Bredbild och allt. Känns motigt att slänga saker som funkar.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Varför kretskort är en skymf

Inläggav henkebarn » lör 30 jun 2012, 00:12

Klart du inte ska slänga vad som funkar. Men när den slutar funk kanske du inte köper bildrör av mojoskäl.
Användarvisningsbild
henkebarn
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1162
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 19:04
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Reklam
cron