• Reklam

Oväsen i Laney

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » fre 29 jun 2012, 14:15

Min Laney LC30 har börjat krångla igen. Oftare och oftare har ett starkt brummande ljud kommit medan jag spelat, men försvunnit en stund med en lätt knackning på stärkaren.
Men nu är brummet där hela tiden. Finns också ett annat "elekriskt" tunnare ljud som påverkas av knackning på stärkaren. Kan bli starkare och svagare av knackningen. Också ett regelbundet knäppande ljud, typ en gång i sekunden.
Provade med att ta ur alla rör. Inget brum. I med ett rör i vilken som helst av de fyra socklarna - brum tillbaka. Provade med olika rör. Brummet är mestadels på distkanalen. Med master- och distvolymer på noll, inget brum. Med bara mastern uppskruvad kommer brummet, men ökar starkt med distratten..
Elektrolyter c400, c40, c2 c26 och c10 är nyligen bytta.
Nån idé?
Schema:
http://www.el34world.com/charts/Schemat ... y_lc30.pdf
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Reklam

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » lör 30 jun 2012, 14:26

Knackade runt i förstärkaren för att försöka lokalisera en svag punkt. Kom fram till ett av preamprören. Original ska det vara Sovtek, men två av dem är Tesla, så tydligen har någon bytt. Bytte plats och satte det som verkade dåligt senare i kedjan och då försvann brummet, men det är lite störande ljud kvar. Bestämde mig för att byta alla fyra preamprören. Bra idé?
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Johan » lör 30 jun 2012, 17:13

Ju tidigare i kedjan brummet uppstår ju mer kommer det förstärkas och höras ur högtalaren. Du behöver bara byta det röret som är defekt. Tesla på rören kan innebära att de har många timmar bakom sig dock om det inte är NOS(new old stock) som pluggats i. Preamprör kan dock hålla i decennier och ännu längre.....
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » lör 30 jun 2012, 22:46

OK, beställde iaf fyra rör från Tyskland. Nu när jag skulle spela på den började den låta som fan efter nån minut. När oväsendet börjar går inget av signalen igenom. Verkar vara nåt slags glapp i röret. Ljudet påverkas nu inte heller av volymrattar.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » ons 04 jul 2012, 21:07

Med rören på plats går det att få ljud ur den, men ett jävla brum ligger kvar. Med inget inpluggat, inte ens en kabel, låter det så här.
http://soundcloud.com/lennarthedlund/brum
Senast redigerad av Lelle ons 04 jul 2012, 21:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav willfold » ons 04 jul 2012, 21:10

Har du provat att ta bort loggan?
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Johan » ons 04 jul 2012, 21:34

Dra ur ett rör i taget från inputen mot slutsteget. När brummet försvinner har du ringat in var det uppkommer- Låter dock som rippelbrum på 100Hz. Dålig elektrolytkonding eller att något drar för mycket ström. Kan vara slutsteget.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Oväsen i Laney

Inläggav willfold » ons 04 jul 2012, 22:52

Johan skrev:Dra ur ett rör i taget från inputen mot slutsteget. När brummet försvinner har du ringat in var det uppkommer- Låter dock som rippelbrum på 100Hz. Dålig elektrolytkonding eller att något drar för mycket ström. Kan vara slutsteget.


Om du läser mitt svar precis ovanför ditt så ser du att ditt är helt ovidkommande. Men det var ett tappert försök!
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » ons 04 jul 2012, 23:59

willfold skrev:Har du provat att ta bort loggan?

Nej, men när jag kopplade ur högtalaren upphörde brummet. Men då hördes gitarren väldigt svagt. Det var som att ljudet kom direkt från gitarren, nånstans i närheten av strängarna.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Racing » tor 05 jul 2012, 01:16

Lugn å fin nu.
Vi börjar i rätt ände. E detta en MkI eller en MkII. MkI har rak faceplate å en lite mindre cab medans Mk II har en vinklad faceplate samt en lite större cab totalt sett.
Om det e en MkI så kan jag berätta att Laney var lite som Sir Williams Lyon vad avser Jaguarbilarna. Om det fanns en del som kostade 2 pence mindre använde man den.
I fallet med Laney LC30 MkI gäller det lytarna i dem som tamigfan inte ens e 2a sortering. Det e rena skiten,å har maskin ngr år på nacken rekommenderar jag VARMT att SAMTLIGA dito byts ut mot nya,1a sortering. Tex via Tubetown eller via Elfa...same same (så många spänn går det inte till oavsett).
Hur som har jag än att uppleva att det kommer in en MkI där detta jobb INTE behöver göras. Jag repeterar,original lytarna i en Laney LC30 MkI e RENA dyngan.

Vidare har den en i min mening totalt obrukbar leadkanal åxå,så skall det jobbet göras å du inte e helt bekväm med spänningarna som föreligger så kanske ngn med lite mer kunskap även kan ta sig an att tämja leadkanalen i den så den går att använda å maskin därmed blir brukbart 2 kanalig,som det var tänkt från början.

E det en MkII så skall du som jag ser det börja med att leta sprucken lödning. Dessa senare maskiner i LC serien e invändigt baserade i vettigare komponenter. Dock fortfarande med halvt om halvt långa tåtar mellan kort å socklar,vilket ibland ger upphov till problem.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » tor 05 jul 2012, 05:57

Det är en Mk I....
Jag har bytt en del lytar men fler återstår.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Racing » tor 05 jul 2012, 12:26

Då föreslår jag att du ser till att byta ALLA. Även de axialer som sitter i preampen.
I samband med det...värm försiktigt över varenda lödfog å tillsätt SMÅ mängder tenn till var å en av dem...så e min gissning att din maskin slutar brumma.

OM den fortsätter så skaffa en "hightech pinne" (dvs en ätpinne från lokala kinesen) å dra igång speleverket stående fritt åtkomligt SAMT inkopplat. Flytta därefter kablarna en efter en som går mellan kort å socklar i sidled...å lyssna efter skillnader.

Men..ärligt sagt tror jag övertygat att du kommer hitta sanningen i bytet av elektrolyter samt omlödningen. MkI;orna e mkt mkt svaga på denna punkten,men så var det åxå relativt billiga maskiner nytt.
Om du vill ta ett första bra steg mot en mer välljudande leadkanal så tämj lead genom att minska resistorerna mot jord vid spänningsdelarna in mot förstegsrörens galler. Att tex ersätta vissa 1M dito med 330k e definitivt ett steg i rätt riktning.
Jag kasta iofs åxå om kraftigt i katodmotstånds topologin på dem,å med gott resultat. Men...e du på mod humör så börja med resistorerna vid spänningsdelarna mot jord för de mittre triodernas galler. Gör MYCKET gott bara det.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » tor 05 jul 2012, 19:38

Racing skrev:Om du vill ta ett första bra steg mot en mer välljudande leadkanal så tämj lead genom att minska resistorerna mot jord vid spänningsdelarna in mot förstegsrörens galler. Att tex ersätta vissa 1M dito med 330k e definitivt ett steg i

Kan du förklara mer här? Vad innebär i det här fallet "mer välljudande"? Är det en smaksak, eller något objektivt faktum?
Distkanalen har master och drive, och disten ställs ju in med driveratten. På vilket sätt skulle det påverka ljudet när man "tämjer" lead?
Nåt som jag skulle vilja göra något åt är diskanten. Diskanten är helt oproportionerlig. Oftast får den stå på noll.
Och jag har provat att köra genom olika högtalare.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Racing » mån 09 jul 2012, 12:40

Självklart går det inte att definiera bra ljud som ett faktum i detta fallet. Ja,inte i ngr fall eg eftersom preferenser av ljud e så subjektivt det blir.

Om jag vänder på det då.
Kruxet med LC30 mfl e att de för det första e kapabla till gain ut ur rövhålet å beyond. De kan prestera mer gain än ngn vettigt funtad människa använder till rocknroll,vilket vad vidare e vad de e voicade för.(Hade det tex varit metal hade det varit en annan femma-av olika orsaker)
Poängen e att katodtopologin i kombination med just de överdrivna mängderna signal mellan stegen e vad som ger förutsättningarna för den grå massa till dist en LC30 skapar. De flesta gitarrister jag sprungit på anser i likhet med mig att distmängderna i LC30;n e rent trams. Oavändbart,å som du mkt riktigt säger då så skjuter vi fram frekvenskurvor som man fan inte skojar bort,vilket i sin tur ligger i sakens natur när man skapar distortion.(Kika på många higain setups skall du se att det är vanligt att anodmotstånden e avkopplade med ca 500pF-vilket då alltså förhindrar det steget att förstärka de översta frekvenserna)
I fallet med LC30 har du ett antal gainsteg du INTE påverkar direkt genom rattarna på panelen. Dessa får en given mängd signal att arbeta med via fasta motstånd.
Då samtliga preamp trioder behöver ngn form av jordreferens på sitt galler för att få en bias referens så gör man ofta så att man dels leker med det referensmotståndet mot jord,men uppepå det leker man ofta även med den sk gridstoppern,som då e ett motstånd som ligger ivägen för signalen på dess väg in till gallret.
Man kan på sitt sätt se resp triod som en smältdegel. Du skickar in en mängd frekvenser som alla e olika förstärkta (ligger bla i katodtopologin å vad den ger för förutsättningar för förstärkning av udda å jämna harmonier samt VILKA dito) å resp gainsteg får på det sättet tillföra sitt till recepetet.
Genom att i fallet med LC30 begränsa signalen vid ett av de tidigare stegen får man i min erfarenhet iofs mindre tillgänglig distortion,vilket fortfarande e mer dist än de flesta gitarrister någonsin använder,men framför allt påverkar den begränsade signalmängden hur de icke justerbara stegen arbetar vilket ger MYCKET mer "kärna" i ljudet. Kort sagt hittar du definition i en LC30 på detta viset.
Om du sedan vill omforma själva ljudbilden och/eller förändra tex mängden "sträng" maskin e kapabel till,ja då lattjar man med katodmotstånden samt dess avkopplingar.
Senast redigerad av Racing mån 09 jul 2012, 12:42, redigerad totalt 1 gång.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » mån 09 jul 2012, 22:40

OK, verkar intressant det där. Får väl hem resterande lytar snart. Trodde brumproblemet var borta eftersom inget märktes när jag sitter här hemma och plinkar. I spellokalen med högre volym satte den genast igång att bråka, så jag fick spela på nåt annat.
Alltså det verkar ju som att något är glappt. Först låter det bra och plötsligt en massa oväsen.
Senast redigerad av Lelle mån 09 jul 2012, 22:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav *DNS* » mån 09 jul 2012, 22:57

Skit i lyterna. Släck lysrören.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » lör 14 jul 2012, 17:07

Racing skrev:Om du vill ta ett första bra steg mot en mer välljudande leadkanal så tämj lead genom att minska resistorerna mot jord vid spänningsdelarna in mot förstegsrörens galler. Att tex ersätta vissa 1M dito med 330k e definitivt ett steg i rätt riktning.

Första fråga: Vad menas med V1a och V1b, alltså det är väl samma rör?
Schemat är för MkII, och verkar inte stämma riktigt med MkI. Jag kontaktade Laney förra gången jag hade problem och frågade om schemat stämmer, och de påstod att det gör till största del, ungefär.
På rör V1 sitter på ingången ett motstånd R3 1M mot jord. Men på de andra rören finns på den platsen i schemat en del vridmotstånd som inte finns i min stärkare. Det är alltså R3 som kan bytas mot ett lägre värde?
Jag har nu bytt alla lytar och en stor del av problemet verkar ha försvunnit. Men: problemet som fanns och som kanske till viss del finns kvar är bara på distkanalen. Men driveratten på noll och master på full finns ett inte speciellt starkt brum kvar. Kan man ju leva med. Men när driveratten kommer med i bilden börjar ett starkt väsljud att framträda. Det liksom kokar och bubblar därinne... Försvinner kanske med tämjningen?
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » lör 14 jul 2012, 17:25

Jag tror det har slarvats en del när det skrivits i schemat. T ex finns två R3 med olika värden.
Senast redigerad av Lelle lör 14 jul 2012, 17:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Racing » mån 16 jul 2012, 08:02

Det e helt rätt att det finns ett antal olika schema i PDF form som flyter omkring på nätet till LC-30.
Enda sättet att avgöra vilket som hör till din maskin e att rent fysiskt jmfr maskin mot schemat.
Jag har för mig att jag har ett gäng liggande...skicka ett mail om du vill ha.
jesper@gofastparts.se

Nej.
Jag avser inte gallerreferensen/läckan för första steg.
Det du avser med vridmotstånd antar jag högst skäligt e maskinens pottar. Mao fungerar de som variabla gallerläckor.(om vi snackar volym samt gainkontroller)

Om det fräser å bubblar brukar det,under förutsättning att glättning mm(dvs elektrolyter) e iordning,innebära att det kan vara ett förstegsrör som e lite ledset. Har du ett extra så rekommenderar jag starkt att du flyttar runt det i preampen å kontrollerar i vilken position det skapar störst förändring.
Var bara medveten om att ju tidigare i kedjan problemet finns,desto större förstärkningsfaktor får problemet.

Skilj sedan på brum å brus. Det e två vitt skilda saker. Brum kan till större delen hanteras medan brus e en funktion av förstärkning/gainsteg. Mao kommer en higain krets av default att brusa mer än tex en Fender Deluxe reverb. Ligger i sakens natur så att säga.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » mån 16 jul 2012, 18:56

Racing skrev:
Nej.
Jag avser inte gallerreferensen/läckan för första steg.

Om du utgår från schemat jag länkar till högre upp i tråden, vilket motstånd 1M är det du syftar på?


Om det fräser å bubblar brukar det,under förutsättning att glättning mm(dvs elektrolyter) e iordning,innebära att det kan vara ett förstegsrör som e lite ledset. Har du ett extra så rekommenderar jag starkt att du flyttar runt det i preampen å kontrollerar i vilken position det skapar störst förändring.
Var bara medveten om att ju tidigare i kedjan problemet finns,desto större förstärkningsfaktor får problemet.

Jag nämner tidigare här att jag bytt alla förstegsrör mot nya.

Skilj sedan på brum å brus. Det e två vitt skilda saker. Brum kan till större delen hanteras medan brus e en funktion av förstärkning/gainsteg. Mao kommer en higain krets av default att brusa mer än tex en Fender Deluxe reverb. Ligger i sakens natur så att säga.[

Ja, jag vet inte om bruset är normalt. Med inget inkopplat låter det väl som Niagarafallet en vanlig dag.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » mån 16 jul 2012, 18:58

Kan lägga till att med första förstegsröret ute fortsätter bruset. Med andra ute blir det tvärtyst.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Racing » tis 17 jul 2012, 11:52

Labba med gridresistorerna in på V2a samt V2b.
Läckresistorn för V3a e en mkt bra punkt att få senare kommande steg att gå lugnare,mao reducera värdet på R19.

I sin tur e en av anledningarna till bristen på "sträng" under dist att man använder förhållandevis låga spänningar in mot pre-ampen. I det att spänningarna går upp blir tonen ngt hårdare till en början (lätt löst i svansen på fasvändaren) men framför allt går preampen renare samt får mer headroom å dynamik generellt taget.
Börja med att sänka R59 i spänningsdelaren till 5k (4.7k) å se vad du tycker men allra första...attackera gridresistorerna samt gallerläckan ovan.

Därefter kan det sägas att du kan skapa STORA förändringar i ton i maskinen genom att labba med ngt,elller många,förstegstriodernas katodmotstånd samt deras avkoppling.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Racing » tis 17 jul 2012, 12:16

För att ge dig en idé.
Ett av mina "trademark",eller vad man skall kalla det,e att jag gärna ser till att maskinerna jag bygger bär med sig dels mkt separation å sträng men vad vidare e,å det kan ibland vara den svåra nöten att knäcka, det där "ihåliga" å lätt metalliska som bara bra rörisar skapar.

Jag bar det sista byggt om ngr av Fenders mindre eftertraktade maskiner i originalskick,som då i 1a hand e mindre eftertraktade pga deras slutstegs konstruktion som e det man kallar ultralinjär.
Rent praktiskt,ljudmässigt,medför det att "skit in= skit ut" varför de blir lite mindre förlåtande i sin natur än motsvarande normala setups.

Men.
Allt e som jag ser det verkligen inte förlorat. Vad jag gör e att jag som vanligt sätter större delen av tonen i preampen,men jag bygger även om PI;n mkt mkt kraftigt.
Oavsett blir det inga maskiner för direkta nybörjare då det inte går att "gömma sig" i dem.

Å resultatet?



Yxan e en -85a Ibba AM-70. Dvs ungeför som en 339a. Mickarna e ett par bra PAF å yxan e försedd med bleeds. Det hela börjar i halsmick för att knappt halvvägs slås över i stall.
Tanken e att det visar hur väl maskinen "rensar upp" på att man ENBART arbetar med gitarrens volympottar. Inget annat.
Å som du märker e där rejäl separation trots gainmängderna när det väl bär av. Maskin e voicad för rocknroll med allt det innebär. Klippet e på inget sätt efterarbetat utan vad du ser å hör e som det kommer ur polarns enklare DV cam.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » tis 17 jul 2012, 21:17

Först ska du ha stort tack för att du lägger ner tid på att besvara mina frågor. Uppskattas!

Racing skrev:Labba med gridresistorerna in på V2a samt V2b.

Jag antar du menar de två på 68k? De är inte numrerade i schemat.
Läckresistorn för V3a e en mkt bra punkt att få senare kommande steg att gå lugnare,mao reducera värdet på R19.


Här är ännu ett slarv hos den som skrev schemat. V3a kallas här för v2a.

I sin tur e en av anledningarna till bristen på "sträng" under dist att man använder förhållandevis låga spänningar in mot pre-ampen. I det att spänningarna går upp blir tonen ngt hårdare till en början (lätt löst i svansen på fasvändaren) men framför allt går preampen renare samt får mer headroom å dynamik generellt taget.
Börja med att sänka R59 i spänningsdelaren till 5k (4.7k) å se vad du tycker men allra första...attackera gridresistorerna samt gallerläckan ovan.


R59 hittar jag inte i schemat.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Re: Oväsen i Laney

Inläggav Lelle » tis 17 jul 2012, 21:22

Racing skrev:
Å som du märker e där rejäl separation trots gainmängderna när det väl bär av. Maskin e voicad för rocknroll med allt det innebär. Klippet e på inget sätt efterarbetat utan vad du ser å hör e som det kommer ur polarns enklare DV cam.

Låter bra det där. Vad jag vill ha är ett fett och fylligt ljud, med god tillgång till dist när behov uppstår, och att det inte blir så där tunt och spetsigt som i LC30 när volymen går upp.
Användarvisningsbild
Lelle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 16:57

Nästa

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Reklam