• Reklam

Köpa färdigt rörstärkarkit

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Köpa färdigt rörstärkarkit

Inläggav Starsailor » fre 28 sep 2012, 16:08

Går och funderar på om det går att hitta nåt kit som går att montera in i en gammal 50-talsradio. Radion är fin med belysning och så, men själva radiofunktionen är rätt svajjig. Tänkte därför plocka ut allt utom beslysningen och använda "lådan" som chassi. Det coola vore ju om det skulle gå att använda den som combo med de små inbyggda högtalarna och som top med en matchande låda.

Det här kanske är svårare än jag tänker mig. Teoretiskt har jag lite koll, men jag kan egentligen ingenting om praktiskt rörförstärkarmekande. Det bästa kanske vore att hitta något som kan köpas färdigt och som nästan bara kan stoppas in i radiolådan.

Ang. förstärkaren så är enkelhet och välljud det viktigaste. Har inga ljudförebilder eller så i dagsläget. Det finns två rattar på radion, varav en är en ”dubbelratt”. Vill kunna använda samma rattar för att behålla utseendet och det borde väl funka om man bara har kontroller för t ex volym, gain och ton. Det finns några knappar på radion också som kanske kunde utnyttjas till annat. Hade varit väldigt kul att få till det, men som sagt så ligger det kanske utanför mitt kunskapsområde…
Användarvisningsbild
Starsailor
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 811
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 22:27
Ort: Uppsala

Reklam

Re: Köpa färdigt rörstärkarkit

Inläggav jasså » tor 04 okt 2012, 08:40

Köpt en beggad Bugerakombo 0,1-5-wattare för 800 spänn. Den har ett nätt chassie som kan lyftas ut och ev monteras in i radion efter rensning. Tror man kan hitta fler i det prisområdet. Min har en integrerad användbar dig-reverb som gör montering enklare, man slipper rev-tank eller sånt, allt är färdigt. Skulle du sedan ledsna är ju återställning lätt.
jasså
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 205
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 16:17

Re: Köpa färdigt rörstärkarkit

Inläggav Racing » lör 06 okt 2012, 11:57

http://www.gitarrforum.com/topic/18836-vht-special-6/

Poängen e att de e rent rördrivet. Det e gjort för att mixtras med å de e billigt att handla nytt.

http://www.thomann.de/se/vht_avsp6h_special_6_allvalve.htm

Det då den enklaste modellen. Vill man ha en mer ytterligare ett rör i,för att kunna skapa mer dist ur försteget tex.....

http://www.thomann.de/se/vht_special_6_ultra_head.htm

...så e re en 500ing till. Jag använde alltså den enklare 1000 kronors toppen,å gjorde sedan i princip rent hus. Den maskinen e sedan igår kväll en mkt mkt liten rigg som lirar både väl å högt.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Köpa färdigt rörstärkarkit

Inläggav chopper » sön 07 okt 2012, 00:40

Lustigt... innan jag såg tråden satt jag och kikade på kopplingsschemat till min Telefunken Opus 6 för att modda den till en väldigt hustruvänlig förstärkarmöbel.
chopper
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 486
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 09:50
Ort: Norra Värmland

Re: Köpa färdigt rörstärkarkit

Inläggav Racing » tis 16 okt 2012, 23:03

Nu har jag levt med den lilla VHT;n en stund,haft med den på scen osv.
Den större förändring jag gjort e att jag på prov bytt elementet mot ett Eminence Cannabis Rex. Ett element jag gillar för den formen av "rowdy rocknroll" vi lirar i bandet.
Men..jag KUNDE fan inte vara mera nöjd med denna ombyggnaden. Den står här hemmavid nu..å det kunde helt enkelt inte vara en bättre liten rigg
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Reklam