Nilo skrev:En liknande fråga var uppe på Rig-talk nyligen.
Såhär är det:
Det vi upplever som pressat slutsteg/slutstegsdist är fasvändaren som viker sig. Detta sker när man dra upp mastern eftersom den ofta är placerat efter tonstack och för fasvändare och där stoppar upp signalen.
För att den ska dista krävs att signalen ut ur försteget är stark nog för att överstyra fasvändaren. Hur mycket du behöver vrida upp Gain/Preamp vol/vaddetnukanheta varierar från stärkare till stärkare.
Du kan köra såhär om du vill, men kör inte mastern på tio. Inte för att det är skadligt utan för att det sälla låter så bra. Backa istället mastern något steg (7-8 ca) och vrid sedan på gain tills du tycker att det räcker.
Bäst resultat tycker jag man får när det är både förstegsdist och slutstegs dist, men utan PPIMV kan det bli jävligt volymstarkt.
Drar du ner gainen så mycket att du får sovrumsvolym är risken väldigt stor att du ökar på bruset också eftersom stärkaren får jobba riktigt hårt för att förstärka en svag signal och då även förstärker bruset runtom.
Anledningen till att de flesta stärkare är konstruerade som de är med ett väldigt hett första steg är just för att förstärka den svaga signalen så fort som möjligt för att slippa förstärka en massa brus. och därefter behöver man inte köra fullt så hett för att det ska börja dista eftersom signalen redan är stark.
Så, för att svara på din fråga. Hur mycket slutstegsdist du får beror inte enbart på om du kör mastern högt utan även på hur mycket förstegssignal du matar in. Hela förstärkaren är ett samspel.
Racing skrev:Mja.
Det som OFTAST bidrar till ljudbilden från ett slutsteg i effektstarkare maskiner e fasvändaren,varför det kan vara av glädje att installera en sk PPIMV. Post Phase Inverter Master Volume. Alltså en "efter fasvändaren master volym".....
Racing skrev:Mja.
Det som OFTAST bidrar till ljudbilden från ett slutsteg i effektstarkare maskiner e fasvändaren,varför det kan vara av glädje att installera en sk PPIMV. Post Phase Inverter Master Volume. Alltså en "efter fasvändaren master volym".
Däremot kan mkt väl slutstegsrören gå i saturering(mättnad,vilket börjar med att skapa sk kompression av signalen) och distortion på effektsvagare maskiner. Att tex köra en ojusterad 18w eller mindre i botten e inga konstigheter alls,å ofta låter det som nämnts helt för djävligt.(Om inte signalnivåerna från preampen e avbalanserade i större eller mindre grad-även om det ärligt sagt e mer komplicerat än så(tänker B+ svikt mm,mao spänningsfall över nättrafo osv))
Det hör till saken att olika slutstegsrör "behöver" olika mängd signalsving varför det inte går att generalisera totalt i fallet. Å där faller en del av det andra Nilo e inne på in. I sammanhanget "modernare" slutrör har tex oftast behov av mindre mängd insignal för att klara att skapa samma förstärkning/effekt än motsvarande äldre rör. Jmfr tex EL34 vs EL504. Å grejen e mkt riktigt att ju mindre amplitud vi tar med oss från preampen,desto mindre förstärker vi även det vi INTE vill ha med. Som brus...brum osv. Tillika som det finns modernare slutrör finns det modernare förstegsrör. Jmfr tex ECC83 vs ECC808. Det senare får ur perspektivet brum å brus det äldre att framstå som ett regelrätt skämt i sammanhanget. Mao..e även den biten relativ.
På lite äldre maskiner som saknar master original installerar iaf jag gärna PPIMV(typ JMP,Bluesbreakers mm mm),å det av anledningen enl ovan. I första hand för att få med mig den färgning som fasvändaren ger givetvis,å det i sin tur blir en funktion av att äldre maskiner sällan använder mer än 2-3 gainsteg i preampen.
Men att kategoriskt säga att det är fasvändaren som slår i taket är inte helt rätt nej.
Hellfire.
Det du beskriver e precis det jag avser. Det hela blir en funktion av signalmängd. Även kallat amplitud. Idag sätter de flesta tillverkare distortion i försteget. I större eller mindre grad. Av ett antal anledningar egentligen,men i första hand för att det är kontrollerbart på ett annat sätt än om man matar ett slutsteg utanför sina referensramar. E precis det som jag avser med att signalamplituderna kan behöva balanseras av.
Mao kan det vara så att det faktiskt låter bäst med 50-60% master i DITT fall. Om vi byter ut en av komponenterna i ditt rack till ngt annat kan den siffran mkt väl förändras.
@Brutal.
På en såpass effektsvag maskin som en dark terror kan du mao få slutstegsrören i omloppsbana genom att höja signalen mot fasvändaren i effektloopen. (oftast ligger ju en loop mellan preampen och en konventionellt installerad master). Eftersträvansvärt? Ptja..det e det dina öron som avgör,för som den gode Martin Kuhn sagt många gånger....
-"Låter det bra,så ÄR det bra"-
Jo. Visst e det så.
Hellfire666 skrev:Ja där har man ju en fördel med att köra med för/slutsteg, förmodligen den enda fördelen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster